Hemmelig kodespråk

Det er én ting som bekymrer meg i blant, og det er at jeg til tider kan føle meg litt under gjennomsnittet intelligent. De fleste mennesker kan litt om alt, jeg kan fint lite om veldig mye. Og her om dagen fikk jeg det endelige beviset på at jeg sannsynligvis er litt dum.

 

 

For gubben og jeg snakker ofte om hvor lenge vi vil klare å henge med som leksehjelp den dagen våre to barn begynner på skolen. I hvilke fag må de spørre muttern om hjelp, og hvor kan fattern stille med kunnskap?

Matematikk, naturfag, religion og historie – jeg kan jo ikke fortelle barna mine at det mamma husker best fra årene med skolegang, er fornavn, etternavn, adresser, hustelefonnummer (!) og fødselsdatoer til en hel skokk med gutter. Jeg vet.. Det er trist, men sant.

Samtidig vet jeg at det fattern sannsynligvis husker best fra skolen er hvordan det så ut inne på rektors kontor. Og det er ikke til stor hjelp det heller..

Men her forleden ble det plutselig helt innlysende i hvilket skolefag mor i huset kommer til å falle av lasset først. Jeg hadde nemlig helt glemt hvor forferdelig dårlig jeg er i engelsk.

 

What said you?

 

For tiden har vi en 3-åring i hus som får med seg alt som blir sagt. Og da mener jeg alt. Han kan sitte opptatt med hva som helst annet, mens vi voksne prater om alt og ingenting. Plutselig kan han snu seg og si: “Mamma, snakker du om mormor nå? Snakker du om min mormor eller din mormor?” Og Peter og jeg kikker på hverandre med skremte blikk, før vi avslutter samtalen.

På grunn av mitt noe anstrengte forhold til nettopp engelsk, har jeg fram til nå unngått å bruke det som kodespråk når vi voksne trenger å kommunisere uten at treåringen forstår hva vi sier. Og siden Peter og jeg møtte hverandre for fem år siden, har det vært ytterst få anledninger hvor gubben har hørt meg snakke noe annet enn norsk.

Vi har vært i utlandet noen ganger, men der har det blitt mest syden-engelsk av typen “Yes, please”, “One water, please” og “Thank you”. På grunn av dette er engelsken min, som i utgangspunktet var ganske rusten, blitt.. vel.. verre.

 

“One water for the lady”

 

Her om dagen satt vi rundt middagsbordet, da jeg kom på at vi hadde fire pinner med hjemmelaget banan-is i fryseren. Jeg lurte på om vi skulle ta dem til dessert, eller om vi skulle spare dem til helgen. Jeg gjør mange blemmer som mor, men å snakke om is midt i middagen, der går faktisk grensa.

Så da bestemte jeg meg for å hoppe i det, jeg skulle prøve å formidle en melding til Peter på kodespråket jeg til nå hadde unngått: 

– “Ehm, PEE-taa..” (Jeg aner ikke hvorfor jeg gikk for den engelske uttalen av “Peter”..)

..men snakk om å få alles oppmerksomhet på sekundet. Seks øyne var nå rettet mot meg, og jeg latet som jeg ikke så det før jeg fortsatte: 

– “Eeeehmmm.. You know about the four cold things.. Eeeehm.. I make the other day.. Maybe tuesday.. I don´t know..”

Omtrent her gikk det opp for meg at jeg både rødmet, stammet og var blitt svært så nervøs.

– “Yeees”, mumlet jeg videre, “I was thinking about them now. I don´t know why. So not ask. But I wonder if ice, you know, if like.. ice and ehm.. yes..” 

Det forskremte blikket Peter sendte meg nå, sa mer enn tusen ord. Det hadde gått opp for ham at jeg ikke tullet. Jeg måtte prøve å redde meg inn: 

– “Uhm, the frozen project.. In the cold box out in the.. in the.. “bod”…. maybe the safest is to not talk about it”, turet jeg videre, “in case, like, you know, our little son can understand the word I-C-E-S.. nei, sorry no, altså, I-C-E-C-R-I, nei søren. Vent, just wait.. I-C-E..”

– “Christina..?”

Jeg kikket opp på Peter. Jeg har aldri sett ham se sånn på meg før, det må ha vært en salig blanding av medlidenhet, oppgitthet og.. frykt?

– “Ehm”, fortsatte han, “Bra jobbet altså.. Jeg tror ikke guttungen forstod hva du mente. Men ehm.. Det hjelper jo lite, for det gjorde ikke jeg heller..” 

Så det ble ikke noe mer snakk om dessert den dagen. Og banan-isen? Jo, den ligger der fortsatt.. Lagt på is, akkurat som engelsken.

 

 

/ Thanks for me

* Follow “The wife of” on Facebook *

74 kommentarer
    1. Hysteeerisk!!! Redd det kommer til å bli sånn for meg da engelsken min også er ganske… rusten. Mitt problem igjen er at mannen er vokst opp med å prate engelsk hjemme, så han er knallgod i engelsk. Haha huff.

    2. Ahaha, det er så grusomt når man innser hvor ille det står til med engelsken. På sydentur snakker man jo bare tulle-engelsk uansett, men når man så skal prestere senere… Det bare stokker seg fullstendig 😉 Kjenner følelsen! Man forstår jo engelsk kjempegodt og da er det litt småfrustrerende at ordene ikke bare kan skli elegant ut av munnen 🙂
      Klem til deg!

    3. altså…som far og inglishman med en kone som og er dugeleg god i inglish så skal du ha kudos for å prøve på kode. Vi gjorde og det inntil gutta våre satt og så på oss og innrømte at de hadde skjønt oss en stund..
      På den mer seriøse siden: Du er ikke så dårlig som du tror. Legg sjenansen tilside og plapre ivei, alltid! Som min engelske kusine sa da jeg var 12 år: Jeg kan ikke et kløyva ord på norsk så jeg er bare glad for at du prøver. Eller hun sa jo ” Ai kænnot s kløyva word åvv nårvegian såvi aim just glædd jur traing”..

    4. Faaaantastisk! Jeg ler så jeg griner jeg også, men det, for at jeg kjenner meg så innmari igjen!! Stå på , you rock! 😀

    5. Aaahahahaha!! 😂😂😂 Ler til eg ikkje får puste, klarte rett og slett ikkje la ver flire høgt som ofte av? med..med deg 😊

    6. Jeg kommenterer aldri blogger, men nå var jeg nødt. Skal opp kl 6 i morgen tidlig men klarer ikke sove når jeg ler meg i hjel av innlegget ditt… alene!!!!! Helt alene er jeg her jeg ligger og ler. Det skjer ikke. Så takk for en deilig avslutning på dagen😍

    7. haha, jeg ler!! bare å fortsette å prøve vet du, er ganske kjekt med litt sånn engelsk/norsk kodespråk når ungene ikke skal skjønne…og Peter skjønner etter hvert, he he! Hos oss må vi nå lære et nytt kodespråk, vi vurderer samisk eller russisk. ungene har lært altfor mye engelsk på skolen nå!!!!!

    8. Lena: Å shit, nå gikk det akkurat opp for meg at ungene mine kommer til å snakke engelsk kodespråk sammen når ikke muttern skal høre! Hahahaha, det er nok ikke mange årene til heller 😀

    9. Ler så jeg griner her. Her i huset snakker vi engelsk, men etter hvert det også i koder. Utrolig hvor mye 7 åringen forstår!! Utrolig bra blogg.

    10. Fay: Tusen takk for fantastisk koselig melding! Nå ble jeg glad langt inn i hjerterota 🙂 Håper ikke du er sur på meg når klokka plinger i morgen tidlig, da 🙂 Sov godt!

    11. Fantastisk! 😂😂
      Bruk mine “ord” når jeg skal snakke om is, har også ei på 3,5 som er rimelig papegøye for tida! Jeg bruker kryssordmetoden! ‘Kald sak på to bokstaver!’ Ho har ikke løst d enda hvertfall…😛 Lykke til videre, du og Peetaaa er fantastisk morsomme!!😆

    12. Hahaha:D seriøst, jeg pleier aldri ligge å le i senga så tårene spruter, men dette var sykt lættis!! Kjente meg godt igjen 🙈😂😂😂

    13. Jeg angrer på at jeg klikket inn på bloggen din, akkurat nå. Jeg har lagt meg, ungen på 6 måneder som våkner av hver minste lille lyd ligger i rommet ved siden av. Jeg skal til å legge bort mobilen for å få et par timer sårt trengt søvn, “måbaresjekkelittbloggerførst”. Leser dette innlegget, humrer litt, leser videre, tårene triller av anstrengelser av å holde igjen latteren, leser videre – spruter ut i gapskratting. Ungen som våkner av hver minste lille lyd våkner, selvfølgelig – så takk for det! Men enda mer takk for at du ga meg dagens, kanskje ukens gode latter 🙂 Så jeg angrer kanskje ikke så veldig allikevel, vi “sees” i morgen (bare litt tidligere på kvelden, kanskje…) PS. Ungen sovnet ganske fort igjen 😉

    14. Herlig😂
      Godt å høre flere er elendig i engelsk og såååå godt beskrevet👍 følger ikke bloggere, men deg skal jeg følge, takk for en god latter (humring under dyna for å ikke vekke småsnutter som sover)😊
      Takk😂👍

    15. Haha! Nå lo jeg så hardt at jeg håper lillesøster i magen ikke tok skade av det! For et fantastisk innlegg 🙂

    16. Haha! Du skriver så beskrivende og virkelig, hysterisk morsomt 😊 Kjenner meg sååå igjen i det du skriver. Og jeg kan trygt si at det ikke blir mor i huset som skal hjelpe jentene med engelsk leksa når den tid kommer. Burde nok heller låne bøkene i smug å pugge parallelt med dem 😛

    17. Just come on down here to the sunshine state, FL. US, and I’ll give you both a private lesson in American English, and by the way, save one of those for me,
      Ice that is.
      9
      9

    18. Tror engelsk kode ville gått dårlig her i huset også. Hittil har vi liksom brukt staving, men med en fjerdeklassing er det lite som ikke snappes opp, kode eller ikke. Så må finne på noe nytt. Sende melding kanskje.. Eller snap…

    19. Å herremingud så godt jeg lo nå og jeg ler ALDRI fysisk høyt av blogger. Fantastisk! Jeg digger deg.

    20. Mine foreldre brukte også engelsk. Så jeg bestemte meg for å lære engelsk fort! Og det gjorde jeg. Da sa de noe om fransk, så jeg valgte fransk som valgfag i 5.-, 8.- og 9.-klasse (etter gml tidsregning). Når de da begynte og mumle noe om tysk tok jeg tysk på videregående. De så nok en sjanse til og få et språk til innom pannebrasken min og truet med spansk, men da sa jeg stopp og flyttet hjemmenfra da jeg var 17.
      Jeg har null peil på matte, naturfag, kjemi osv. Tror faktisk jeg ligger godt under par der. Trodde jeg hadde ordklassene i norsk i boks takket være huskeregelen vi lærte i 6. (Vasa kappti), men neida. De har endret ordklassene. Så nå satser jeg på heimkunnskap og lar ungene bake brownies fra Toro pakkene.

    21. Jeg sitter og ler høyt for meg selv her 😀 Helt konge at du har startet egen blogg! Du er allerede lagt til i favorittlinkene mine 😀

    22. Artig blogg – denne vil jeg følge..👍😉
      Tips; to bokstaver m pinne i mellom… – denne kunne vi bruke i mange år her i huset før barna ‘knakk koden’

    23. Okej, da er bloggen din lagt under kategorien “vent til du er alene, hvertfall ikke les det på jobb” for nå sitter jeg her og prøver å la være å le som heller resulterer i små grynt/snork når jeg trekker pusten. Keep up the good work! 😀

    24. Hahahaha! Første gang jeg faktisk ler høyt av en blogg 😀 Måtte inn på aftenposten for å lese alvorlige nyheter midt i innlegget ditt for ikke å vekke babyen i bæresela her :p

    25. Hahaha😂😂😂😂 Fantastisk😂😂😂 Vi måtte over til tysk. Det ble det mange morsomme situasjoner av……

    26. Jeg ler så jeg nesten tisser på meg her!!
      Magen gjør vondt og tårene triller etter å ha ledd så mye!
      Du får øve deg litt på Engelsken, så går det kanskje bedre neste gang du skal bruke kode 😉

    27. Å, bare et lite hjertesukk fra oldemor med begynnende grå stær,…
      Kan du få litt mer styrke på bokstavene dine?
      Jeg digger jo både deg og pappaen, men må stirre skikkelig for å lese teksten din 😉

    28. Der vippet du faktisk mannen din av (is)pinnen som Norges morsomste blogger! 😀 Ler høyt for meg selv bak skjermen her (sitter i kontorlandskap, så litt upassende med gapskratting) og gleder meg til neste innlegg!
      H Y S T E R I S K!! 🙂

    29. haha jeg dør! så utrolig morsomt innlegg, jeg gruer meg til den dagen jeg får barn og må begynne med fransk med en gang sikkert da de sikkert lærer engelsk i barnehagen om ikke altfor mange år O.o

    30. Oldemor: Trenger ikke være oldemor med begynnende grå stær for å slite med teksten – jeg skjønner godt hva du mener, nå som du gjorde meg obs på det! Jeg har satt it-ansvarlig (peter 😉 ) på saken. Skulle gjerne fått et bedre svar-system i kommentarfeltet også, men det lar seg visst ikke gjøre 🙁

      Ha en fin dag Oldemor, håper du klarer å holde stæren i sjakk 😉

    31. Her sitter en mormor og ler høyt, alene! Naboene får tro hva de vil, men hvis de spør når vi treffes, ber jeg dem ganske enkelt om å lese bloggen din-ferdig snakka….
      Har lest ,Pappahjertet’ i lang tid og nå også din. Det er bare så min humor.😀

    32. Aldri lagt igjen kommentar på en blogg. Men nå må jeg; haha! Dette var gøy.. Og fysj som jeg kjente meg igjen.

    33. Hahaha. Ukas latterkrampe. Leste den først to ganger for meg selv og satt og småhumra litt. Når jeg leste den høyt for samboern tredje gangen lo jeg så fælt at jeg har vondt i magen enda… Utrolig imponerende bra !!! Fast leser

    34. Fantastisk! Er så glad for at du har starta egen blogg! Har en liten gutt som bare er et par uker yngre enn frøkna deres! Mannen din gav masse god underholdning gjennom ammetåka, men dine gjesteinnlegg var stort sett en høydare! Jeg følger med i spenning! Lykke til videre!

    35. Hei 😀 digger bloggen din! 😀
      Men noe av det jeg kunne tenkt meg og lese om er din side av saker som pappablogg skriver om, fks, hva du føler/mener om at han ikke ligger så urolig om nettene, og må inn på gjesterommet (leste at du våknet med at han holdt rundt foten din..? Haha) osv.. hadde vært morsomt 😀
      Fast leser av både din og pappablogg sin blogg 🙂 ✌

    36. Du har ikke et snev av dårlig samvittighet ovenfor din mann? Han har vært min favorittblogger i lang tid, men nå er han danket ut. Det er sånn at jeg håper du lenker til han innimellom, så jeg skal huske på han, for her er det Kona til som gjelder!
      Har btw nominert deg på Vixen – du hadde fortjent å vinne der! Årets Snapchat (ler meg skakk), Årets nykommer (oh my!), og hold deg fast; folkets favoritt! (for jeg er av folket, og du er min favoritt).
      Så får jeg se om jeg slenger inn en nominasjon til pappahjertet ditt etter hvert, men han får slite litt for det… tihihi.

    37. Snakk om å knele av et innlegg. Kramper i magemuskelene, tårer i hele ansiktet – og det etter å ha lest innlegget ditt for andre gang i dag !! 😀 Phu! Knallbra innlegg.. Snakk om å være mester i nytt arbeid.
      Gratulerer så mye med blogg, den er fantastisk!

    38. Hahaha…du er gulle god altså 😀
      Det der hørtes forresten veldig kjent ut, så du er ikke alene 😛

    39. “Det går an å le inni seg, altså.” Kom det oppgitt fra husets 11-åring da jeg satt og knegget meg gjennom dette innlegget.
      “Nei. Det gjør faktisk ikke det når man leser noe så morsomt.”
      Keep up the good work!

    40. Pleier aldri å kommentere på blogginnlegg, men nå må jeg bare.
      ELSKER at du har startet å blogge! 🙂 Du er jo hilarious (lættis på godt norsk) og jeg gleder meg allerede til flere innlegg. “En god latter forlenger livet” sies det, og med din blogging er du definitivt med på å øke gjennomsnittsalderen til norske blogglesere.
      STÅ PÅ DU ER SUPER FLINK 🙂

    41. Er det litt trist og en smule patetisk at jeg er innom bloggen din minst 10 ganger om dagen for å se om du har fått klemt utav deg et innlegg? Hehe
      Føler det er det…
      Meen anywho…Du burde virkelig slengt ut fler innlegg om dagen altså. Om latter forlenger livet så lever jeg leeenge etter å ha lest bloggen din.

    42. Trodde virkelig bare det var jeg som husket hustelefonnummer og fødselsdatoer bedre enn alt vi lærte på skolen… Spiller aldri Trivial Pursuit, er så flaut å være helt blank på ting som “alle” vet 😂😂

    43. Hoho, ler høyt her jeg sniker meg til litt egentid og later som at babycallen er stille og kjøkkenet ryddig! 👍

    44. Hehehe jeg tror jeg dauer😂😂
      Det e lenge sia jeg har ledd så godt, lenge og tårekanalen produserte ett par liter lattertårer😂😂😂😂😂
      TUSEN HJERTELIG TAKK for latteren😂😀👍

    45. Haha, her renner tårene fortsatt!! Dette er det morsomste jeg har lest på evigheter!!! Jeg lo så mye at jeg nesten vekket jenta på to som endelig hadde sovnet 🙂 🙂 Takk for en superherlig blogg!!!

    46. Nå jo jeg høyt på toget…! Og det er det ikke lett å få meg til å gjøre 😉 lo så klart i sympati…

    47. Ler så tårene spruter! Så deilig å kunne le så godt av og til! …er typ femte gangen jeg leser dette innlegget og jeg ler like mye og hardt hver eneste gang!! Du skriver så bra og levende at det føles ut som jeg sitter ved bordet sammen med dere.
      Jeg digger bloggen din og elsker at du har startet din egen!
      Forresten grattis med blogging fra side2 🙂

    48. Først: gratulerer så mye med siper blogg! Følger gubben din å kommer definetivt til å følge deg også!
      Så: ethelt fantastisk bra innlegg! Jeg ler så magen vrenges og kroppen rister! Og vet du, jeg kjenner meg faktisk igjen også xD hahaha
      Stå på! Du kommer til å nå høye blogg topper her 😉
      Det du skriver fenger, det formidles i en form som får oss lesere til å føle vi er til stede! Og det er morsomt!
      Mega kult!

    49. Takk! Glad flere går på en bommert med kodespråk. Jeg klarer å tulle meg bort på norsk til og med 😂😂😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg