Smoothielicious

Jeg trenger mat som gir energi i løpet av dagen. Og ved lønsjtider pleier jeg vanligvis å være ganske så tom, og ganske så skrubbsulten.. Men de siste to ukene har jeg funnet ut at en næringsrik smoothie faktisk gir et klart hode og en kvikkere kropp!

I går la jeg ut bilder av favorittsmoothien vår med fremgangsmåte på Snapchat, og veldig mange spurte om jeg kunne poste oppskriften på bloggen. Det er det jo klart jeg kan! Alt går på slump, men her kommer fremgangsmåten, samt noen små tips på veien. Denne varianten holder seg godt i kjøleskapet noen timer, derfor passer den ypperlig å lage på morgenen og nytes til lønsj. Sett noen ingredienser på handlelista di og prøv den ut du også!

 

 

Hemmeligheten bak næringsfulle smoothier, er grønnsakene du putter oppi. Frukt er vel og bra, men de inneholder mye fruktose, og dette merker i alle fall jeg veldig på blodsukkeret. Så tenk først og fremst grønnsaker, og bruk frukten som nødvendig søtning og smaksnytelse.

 

 

Grønnkål er min absolutte favoritt! En super næringsbombe med vitamin A, E, K, C og B6 og folat og kalium. Jeg måtte google, og jeg visste faktisk ikke at 100 gram grønnkål inneholder mer kalsium enn 1 dl melk.

 

 

Frosne bær gjør underverker! Deilig kald og slushy konsistens, mmmm! Jeg foretrekker å bruke bær framfor frukt, men det er jo smak og behag. Litt banan gjør seg for eksempel godt for søtningens del.

 

 

Vanligvis liker jeg å ha en klunk Tjukkmjølk oppi fordi jeg er fan av bakteriekulturen den tilfører – men i dag hadde jeg bare Biola naturell tilgjengelig. Liker at smoothien blir litt tykkere enn den blir med bare vann. Men den funker selvfølgelig helt fint uten melkeprodukter oppi også. Kanskje kokosmelk hadde vært godt? Det skal jeg jaggu teste ut neste gang.

 

 

Når sant skal sies har jeg aldri vært særlig fan av smoothie som et eget måltid. Av den enkle grunn at den ikke holder meg mett særlig lenge.. Men den er spekket med god næring, og jeg har nå funnet en genial løsning som funker for meg: smoothien kombineres med noe tyggbart ved siden av. Favoritten er oppskårede grønnsaker, eller en enkel omelett.

 

 

 

Har du barn, la dem hjelpe til! Treåringen min elsker det. Det er i grunnen alltid koselig med hjelp. Av en venn, søster, mor eller bestefar – slå dere løs på kjøkkenet. Litt fresh musikk på anlegget og noen snasne dansemoves – jeg lover deg at smoothien vil nå nye høyder.. 😉

 

 

Hvis du er av den småspiste typen, så tipper jeg dette er mer enn nok som en lønsj. Eller kveldsmat. Eller frokost. Men hvis du er av den sultne typen, eller ammer sånn som meg (kjekt å skylde på), så lager du noe å tygge på ved siden av. I dag ble det en omelett:

 

Dett var dett! Ooops, holdt på å glemme oppskriften, haha. Her kommer’n:

 

SMOOTHIELICIOUS til en hel familie

  • 1 gulrot
  • 1/3 agurk
  • 3 brokkoli-buketter (gjerne stilken også! Skrell den først)
  • 3-4 never med grønnkål (jeg fjerner den hardeste stilken)
  • 20 frosne jordbær
  • 2 dl frosne blåbær
  • 1 dl tjukkmjølk/biola/youghurt (helst sukkerfritt)
  • 1/2 banan
  • 4-5 dl kaldt vann (prøv deg frem til ønsket konsistens)

 

Kjør alt i en blender og nyt! Dette er bare ca-mål, og jeg tar ofte bare det jeg har i kjøleskapet. Her i huset går alt ned på høykant, selv hos minstejenta på 10 måneder. Men hun sliter litt med brain-freeze 😉 Også har jeg forresten en super flekkfjerner stående på vaskerommet..

Del gjerne din favoritt-smoothie-oppskrift med meg i kommentarfeltet!

 

/ Ut med brødskiva – inn med smoothien 😉

* Følg Lønsjekona på Facebook *

(Og umulius82 på Snap)

18 kommentarer
    1. For å gjøre smoothien mer mettende kan du godt ha oppi havregryn og linfrø! Blir litt mer måltid av det enn kun frukt og bær, og metter (for min del) myyye mer! 🙂

    2. Hei! Jeg digger bloggen din! Har håpet på at du skulle starte din egen, for innleggene dine hos pappahjerte var kjempebra!
      Over til smoothie: avokado og agurk pleier jeg og bruke i tillegg til frukt og bær og juice/yoghurt/vann/biola.
      Biolaen med rips og vanilje er virkelig god både alene og i smoothie 🙂

    3. Mine to favoritter om dagen er:
      Mango/bringebær:
      – Frosne bringebær
      – Mangojuice
      – Kokosmasse
      Jordbær/granola
      – Frosne jordbær
      – Tine Supri juice
      – Jordbærgranola
      – Kokosmasse
      Granola og kokosmasse gjør at den metter mer og det er godt med litt krønsj:) Perfekt før og etter trening. Mange bruker kokosflak i smoothier, men kokosmasse smaker det samme og er myye billigere!;)

    4. Kanskje et dumt sp.mål, men jeg lurer på om gulrota og brokkolien er rå eller kokt når du har den i smoothien?

    5. Jeg pleier å ha i avokado også, noen ganger putter jeg i litt nøttesmør (naturell) eller Tahin (“sesamsmør “) for å gjøre den litt mer mettende til gutta mine (de er 1 år) noen ganger også litt middagsrester hvis jeg har i kjøleskapet, f.eks. kokte linser, bønner, bulgur eller sånne ting… fryser de flatt i glidelåsposer og syns det går fint å tine de rett før bruk😊
      Skal jammen teste med grønnkål også – har aldri prøvd det😉

    6. Den må jeg prøve! 😀
      Jeg lager ofte med spinat, brokkoli, agurk, stangselleri og banan. Mitt tips er å bruke frossen spinat. Blir mye billigere enn å kjøpe fersk, lettere å håndtere og man slipper å vaske den.
      Hvis jeg skal ha smoothie som et eget måltid tar jeg havregryn oppi også. Da metter den mer 😀

    7. Hei!
      Fin blogg du har. Mitt livs første kommentar til en blogg, så ta det til deg som et kompliment. Jeg elsker smothies og har fått øynene for smothie med grønnsaker.
      Frossen bladspinat
      1/2 presset lime
      1/2 agurk
      1/2 banan
      Mynteblader
      Kokosmelk til ønsket konsistens. Tilsett også gjerne gryn/frø 😄
      Har også byttet ut kokosmelk med gresk yoghurt.
      Denne miksen er en energistart 😆 på dagen for meg. Har også laget med brokkoli, 1/2 grønt eple, lime og kokosmelk. Har hørt det skal være ok å blande inn rått egg, men ikke prøvd ennå.
      Lykke til videre med bloggen 😄

    8. Den skal prøves ut! 😀
      Her er min favoritt:
      1 porsjon:
      1/2 mango
      1 gulrot
      2 ananasskiver
      1 dl appelsinjuice
      5-6 isbiter

    9. For en fantastisk oppskrift. Denne må jeg prøve! Lage selv smoothie til meg og 1-åringen hver dag. Har funnet ut at cottage gjør underverker for metthetsfølelsen, så det kan jeg anbefale! 🙂

    10. Elsker ananasjuice,kokosyoughurt, frosne jordbær og litt mango. Liker ikke fargen av blåbær.. men jeg skal jaggu begynne med grønnsaker og grønnkål ikke minst! Hører flere som sier avocado og havregryn. Nå fikk jeg skikkelig trua på smoothie igjen 😀 har ikke mindre enn tre blendere så d skulle jo bare mangle :p

    11. Hei du! Ville bare gi deg et tips om å tilføre mer proteiner, sånn at du får litt mer metthetsfølelse av smoothien! Jeg bruker for eksempel ofte en hel boks mager kesam i smoothien min, og da vil jeg påstå at den metter veldig godt! Og kokosmelk funker veldig bra, da får du sunt fett i deg også, men hvis du ikke vil at smaken skal være FOR framtredene så anbefaler jeg å bruke kokosmelk som har blitt avkjølet i kjøleskapet en stund 🙂 Jeg lagde smoothie med lunken kokosmelk en gang, og det var ikke en særlig god smaksopplevelse for meg som helst bare vil ha ett hint av smaken 🙂

    12. Min favoritt er spinatsmoothie. En skikkelig energibombe, med god smak! Jeg går også bare på
      slump, men den inneholder ca.
      2-3 never frossene spinatputer
      1/2 avokado
      saft av 1/2 lime
      en slant med appelsinjuice
      1 ss med naturell yoghurt, jeg liker best tyrkisk
      en neve eller to med havregryn
      vann hvis den blir for tykk
      en skikkelig digg lønsj;-)

    13. Hva slags blender bruker du? 🙂 Syns det er vanskelig å finne en som er sterk nok, blir alltid stående å røre, riste og styre for å få alt knust og da er det så tungvindt, og ofte blir blenderne ødelagt 😛 Hadde en som gikk opp i røyk for noen uker siden 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg