Med lus i maskineriet

Jeg trodde det var en spøk. Et halvt år etter at guttungen hadde begynt i barnehagen, hang den plutselig der. Lappen. De ansatte hadde hengt opp et standard informasjonsskriv om at det var oppdaget hodelus på avdelingen. Lus! Jeg måtte sjekke hvilken dato det var. Aprilsnarr? Men nei, det var lenge til april.

Så da freaket jeg ut.

 

En liten uskyldig lapp.. Skulle ikke tro det var snakk om noe så alvorlig som en luseinvasjon!!

Jeg kastet meg over telefonen, og sendte en melding til kompisen min som har barn i samme barnehage som oss. “Lus?!
Svaret kom etter to minutter. “Get used to it. Det blir ikke siste gangen, welcome to kindergarten..

Jeg var i sjokk. Lus! Finnes det fortsatt lus?! Jeg trodde helt seriøst at det var noe som hørte åttitallet til. Jeg husker jo på barneskolen, at vi fikk med oss skriv hjem i ranselen når det hadde blitt oppdaget. Jeg hadde flaks, jeg slapp unna disse små ufyselige insektene, men jeg husker at lusene var nådeløse. De tok ikke hensyn til om man vasket håret en gang i måneden eller en gang om dagen.

Men jeg husker alt snakket. Hvis vi kom til å få lus, måtte vi gjennom en lusekur. Da måtte håret gres med en lusekam, og alt sengetøy, puter og tepper og klær måtte puttes i fryseren. Jeg vet ikke helt om det siste der stemte, men det var i alle fall det som ble sagt.

Men så viser det seg altså at lusene ikke forsvant på åttitallet som jeg trodde. De lever i beste velgående enda! Og siden vi ikke ble sånne “barnehage-folk” før i fjor, så har vi jo vært skånet for disse krypene i en årrekke. Ja.. Egentlig helt siden åttitallet.

Men.. Er det ikke noe som skurrer her?

For hvorfor blir ikke hodelusene utryddet når de verken kan hoppe eller fly? Og i tillegg er de totalt avhengige av mennesker for å overleve? Det betyr jo at noen konstant må ha lus. Er det bare meg som ikke forstår hvordan dette er mulig..?

Det vil jo si at akkurat nå sitter det noen og klør. På julaften er det noen som klør. På 17. mai, på St.Hansaften, på 1.påskedag og på bursdagen til Kong Harald. Hver forbanna dag siden jeg gikk i andre klasse har det sittet noen og klødd!

Har lusene virkelig vandret fra hode til hode og unnsluppet kur etter kur helt siden enorme skulderputer og hockeysveis var på moten?

 

“Rekk opp hånda alle små rakkere som stammer fra åttitallet!”

 

Jeg skjønner jo at når man først har begynt å klø, så har man hatt lus i mange uker allerede. Da utgjør man hele tiden en smittefare for andre. Og hodelus forsvinner aldri uten behandling. Men come on..

Etter 24 timer uten næring, er lusa for kraftløse til å etablere seg på et nytt hode, og vil dermed dø. Det vil si at det svært sjeldent smitter via andre ting enn direkte fra hode til hode.

Da må det vel for pokkern være mulig å gå sammen og gjøre en felles innsats for å bli kvitt disse krypa? Hva med “Lusas dag”? En helt egen dag hvor vi inspiserer hoder og jobber sammen som et nasjonalt team, hvor kommunen som fjerner flest lus stikker av med seieren. Hva med å la flatlusa gå foran som et godt eksempel på strålende samarbeid? Intimbarbering har jo gjort at flatlusa nesten er helt utryddet.

Den eneste årsaken jeg kan komme på som forklarer hvorfor hodelusene aldri utryddes, er at det å ha lus er flaut. For når noe er flaut, da snakker man ikke om det. Og det betyr at man heller tar en lusekur innenfor husets fire vegger i stillhet, framfor å si fra til barnehagen eller skolen. I praksis medfører dette at ubehandlede barn smitter de andre om igjen og om igjen.. Og sånn har det altså pågått siden.. ja, gudvethvorlenge. Fra kur til kur, fra flause til flause.

 

“Og jeg som trodde det var flasskløe..”

 

Er det bare meg, eller er det noe lus i maskineriet her? Med fare for å høres ut som en konspirasjonsteoretiker, tror jeg at jeg er inne på noe stort her. Kan det være myndighetene som står bak og planter lusa år etter år for å dra inn ekstra kronasjer på lusekurer? Er det tifeldig at “Organisasjonen Lusfri Norge” ikke har mottatt økonomisk støtte siden 2009?

Noe så.. Lusent..

Men jeg har seriøst aldri klødd meg så mye i hodet som mens jeg skrev dette innlegget. Så enten er jeg nå bare veldig oppgitt, eller så har jeg fått lus selv. Og skulle det vise seg at jeg faktisk har fått djevelskapen i hus, ja da er i det minste morgendagens blogginnlegg i boks. For som “hodelus.no” sier:

“Det er ikke flaut å ha lus, men det er veldig flaut når andre oppdager at du ikke har sagt ifra!

 

/  Helt seriøst, nå må noe gjørras 🙂

* Følg Freak-ut-kona på Facebook *

16 kommentarer
    1. Nå lo jeg godt Christina! Min sønn begynte i barnehagen på mandag, og dette med lus er rett og slett noe jeg har glemt å tenke på😝. Og hvis det skulle vise seg at det kommer et skriv i barnehage,så er det ute med oss, for min sønn er full i bittesmå krøller. Og å sjekke det med en fin kam blir et mareritt! Da tror jeg det blir frem med barbermaskinen! Uffameg, lus er UT.

    2. Hjemme hos oss slapp vi unna lus i mange år, men for 2-3 år siden fikk begge søstrene mine lus. Heldigvis fikk de tatt tidlig lusekur og borte var det problemet. Og jeg var bortreist hele tiden, så alt va fint og flott. Så kom jeg hjem, og ca to uker senere oppdaget jeg at jeg hadde lus. Tok lusekur og vasket klær og la puter i søppelsekker i “karantene” på loftet. Det var ikke særlig gøy, men det ble hvertfall gjort. 1 uke senere fant en av søstrene mine lus igjen, og litt etter det fant den andre igjen. Alle tok kurer og trodde vi ble kvitt problemet, bare for 2-3 uker senere å finne lus IGJEN. Vi tok kur igjen, men var vel blitt ganske immune mot den til da… Så vi endte opp med å bli kvitt dem ved å børste hverandre med lusekam.(vi børstet altså daglig etter kurene også, men nå brukte vi kun kam). 1 kam, 3 jenter med langt hår, og kammen skulle ligge i frysen 2-3 timer mellom hver børsting. Innen all lusa var ute av hus hadde vi brukt hundrevis av kroner på lusekurer, timesvis på børsting og blitt vant med den konstante stanken av lusekur. Jeg har neste lyst til å grine når jeg tenker på det. Det var så utrolig håpløst, og det virket som om vi aldri skulle bli kvitt problemet. Krysser fingrene for å slippe det igjen…

    3. Hehehe, velkommen til lusenes verden. De har prøvd. For noen år siden ble det manet til nasjonale “lusesjekkhelger”. Det ble satt en dato hvor alle i hele Norge skulle sjekkes for lus. Tror du det ble gjort? Sannsynligvis ikke. Jeg glemte det – heldigvis var det ingen her i huset som hadde lus de helgene. Men vi har hatt besøk to ganger. Én gang hele familien og én gang var det to. Det er ingen grunn til panikk! 🙂
      Vask sengetøyet etter første kur og bare putetrekket etter neste. Frys ned bamser som bor i senga (jeg tror egentlig ikke at det er nødvendig…) og bruk for alt i verden den kuren som heter Hedrin! Den er luktfri og giftfri, og den er kjempeeffektiv. 🙂
      Lykke til de neste 15-20 åra!

    4. Vi var så uheldige å få disse lusne små eklingene i hus for noen år siden….og aldri har så mange voksne klødd så mye som under søndagsmiddagen hos besteforeldrene den dagen det ble oppdaget lus på det ene barnet -og apoteket var stengt i allefall i 16 timer til….
      Og jeg må jo innrømme at jeg var “mamma frik ut” som barberte vekk 3 cm langs hårfestet fra øre til øre i bakhodet på jentungen som hadde hår til rumpa…meg selv i samma slengen-guttungen og mannen har stort sett kortkort hår så de så ganske normale ut….det gjorde jentungen og det om ingen løftet på håret hennes….
      Runde to fikk vi året etter….mor var litt mer rutinert da så da kjøpte jeg bare Linicin og alt gikk fint uten noen form for panikkbarbering…

    5. Jeg jobbet i barnehage i fjor. Så kom lusa. Jeg klarte å gå 23 år uten å måtte bruke lusekur; men en liten ekstra jobb ved siden av studiene gjorde at mitt lange hår ble til et flokete lusereir. Det ble oppdaget lus ved at min kollega fikk det, deretter fant jeg noen små “søte” egg. Det som irriterer meg mest er at vi forsto hvem patient zero muligens måtte være (liten barnehage, og bare noen få + ansatte som hadde lus) og familien til den skyldige sto aldri frem, kanskje fordi det blir ansett som flaut? Fooor noe styr det var med lusekur. Nå sitter jeg her i dag med mye kortere hår og takknemlig for at jeg ikke valgte barnehagen som en karriere.

    6. Hei..
      Lus er ikke no gøy nei.. Her fikk oppdaget jeg lus på mine små på nyttårsaften et år, jeg var i tilegg høygravid med nr 3.. STRESS..
      Får du det i hus så vit at kur er bare tull uten lusekam, grer man ikke håret hver dag så er helt kuren bortkastet.. Det er kammen som gjør jobben 🙂
      Å til det du sier om at det bør være en dag som alle leter etter lus, så er det faktisk det, hvertfall her på sørlandet 🙂 Hver skole, barnehage o.l får brev 2 ganger i året, der alle skal skjekke barna og skrive under på at det er utført 🙂
      Tror nok det hjelper litt, men det er noe med dette at det er liksomt flaut å ha lus.. Det er bare tull tenker jeg 🙂 Uflaks..
      Lykke til, håper du slipper.. Tips til gutter, kort hår.. Og jenter: Bruk strikk, fletter o.l eller kort hår 😉
      Klem

    7. Vi har fått mail fra skolen om at folkehelseinstituttet inviterer til lusekampanje denne helga (28-30. august).
      Så da får vi håpe at alle gjør det, så vi slipper å klø bare vi ser disse lappene.
      Lene

    8. Har ikke hatt lus selv, og heller ikke hos barna….. men BIKKJA fikk lus for noen år siden! Han er ganske stor og sterk – og det er litt plagsomt med de som har småbikkjer i snellebånd absolutt skal la de “hilse”. Veldig effektivt å si at det ikke er noe lurt, da vår har lus…. :-)))

    9. jeg er villig til å gjøre alt for å utrydde lus!
      Jeg hadde lus for 2 år siden, og med mitt hår er ikke det akkurat det enkleste. Med krøller og utrolig tjukt hår, blir det en god del jobb.. I tillegg fikk brødrene mine lus. Mest sannsynlig fra meg. Og da jeg ble kvitt det, hadde de det, og ga det da tilbake til meg igjen.. Kjempegøy!
      Ble kvitt det til slutt, og i helgen er det lusesjekkehelg eller noe sånt no’

    10. Det er faktisk nasjonal lusesjekkhelg i helga 😉 Hadde bare ALLE gidda å dratt en kam igjennom håret og sjekka da kunne problemet vært utrydda.. Men det er alltid en eller annen luring som ikke gjør det – og da har vi det gående.. :/ Lus og vannkopper er gjengangere på denne tiden av året 🙂

    11. Ja, det er noe som heter lus. Og det er noe som heter veggdyr og det er til og med noe som heter store edderkopper. Sånn ere!

    12. Å DA begynte det å klø. Det holder å bare LESE om det, så klør det!;) Vi fikk også mail om at det gikk lus i bhg til barnet vårt. Har styrt unna før, heldigvis, men det er mye “snadder” man møter på i barnehagen ja! Har et lite barn på tre år med flere brudd i foten og gips, så toppen av lykke nå måtte jo være LUS..;) Jeg fikk bakoversveis da jeg oppdaget at barnemark fortsatt finnes i aller høyeste grad. Det er også kjempestas.. Mye rart man må forholde seg til som småbarnsforeldre gitt!

    13. Kanskje de ansatte i barnehagen får luselønn og krever lusepenger for å lusslippe lusene i barnehagene slik at de som lager lusekurene skal få noen inntekt? Skal ikke se bort ifra at det drives luseoppdret som når som helst er klare til å slippes løs. Eller kanskje det ville vært for innlusende? Ligger nok noen uglelus i mosen. Lusent er det okkesom.

    14. Skal man bli kvitt lusa så må helsevesenet begynne å gi ut gratis luskurer på helsestasjonene, det koster ca 230,- for en pakke, man må ta en kur til etter ca 10 dager. Datteren min hadde så langt og tykt hår at hun måtte ha 1 1/2 flaske, dvs 3 luskurer til 690 kroner!! Tenk hvis jeg hadde hatt 2 eller 3 barn som hadde fått lus samtidig! Se for deg en familie med dårlig råd som nettopp har oppdaget lus på sine 2 barn, tre dager til lønning og de må vente til da. Det er en skam at luskurer ikke er gratis i 2016, da hadde nok problemet vært borte for lenge siden. På skolen her er de ca 100 stykker i klassen til datteren min, har fått med brev hjem om lus hver mnd i hele vinter og vår, lusa kommer dessverre ikke bort.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg