Parkert av pensjonist

Alle kjenner til den pinlige stillheten på venteværelser. Verst er det på de stedene hvor resepsjonen og venteværelset befinner seg i samme rom. Alle sitter vi der og later som vi leser Se&Hør eller scroller på mobiltelefonen, men de aller fleste av oss har problemer med å filtrere ut samtaler som foregår i skranken..

 

“Pokker’n og.. Må slutte å sitte på doen og scrolle! Disse hemoroidene tar knekken på meg”

Men plutselig en dag er man heldig, og blir vitne til noe morsomt som redder dagen. Og akkurat det skjedde meg da jeg var hos legen sist.

Det var tidlig en torsdag morgen, og på venteværelset var vi allerede fire-fem stykker som satt klare med sommerfugler i magen og nypussede tenner. Plutselig gikk døren til legen opp, og ut kom en eldre mann. Jeg vil anslå at han måtte nærme seg 80, han hadde høreapparat på begge ørene, var lut i ryggen – men så ellers rask og kvikk ut til beins.

Han stilte seg i resepsjonen for å betale. Noen gamle får man et sånt umiddelbart godt inntrykk av, og denne herremannen var en sånn en. Han var pen i tøyet, hadde nyklipt hår, og nikket høflig til oss som satt og ventet. Jeg ga ham med en gang det trivelige bestefar-stempelet.

– “Var det sånn at du ønsket å sette opp en ny time med en gang?“, sa damen i skranken.

Den eldre herren nikket bekreftende, mens han fisket opp noe fra baklomma.

– “Hmm.. Hva tror du om fredag den fjerde, klokken 10.00?

Mannen nikket igjen og bekreftet at det passet perfekt.

– “Skal jeg skrive ned timen på en lapp for deg?“, spurte damen.

– “Nei takk, det går fint! Jeg har allerede lagt det inn i kalenderen min her”, svarte mannen med største selvfølgelighet og nikket mot telefonen sin.

Først da så jeg det. Mannen stod og scrollet på det som så ut til å være en rimelig ny smarttelefon. Og jeg, sånn midt på treet fordomsfull, satt der med måpende munn. Jeg hadde jo selvsagt sett for meg en sånn gæmlis-telefon med ekstra store taster dersom han i det hele tatt eide en mobiltelefon..

Jeg fortsatte å bla i ukebladet jeg hadde i fanget, men var nå veldig fascinert av han som så ut til å ha elektronikken i orden.

– “Oi, neimen så flott“, humret damen i resepsjonen, “Det er jo strålende!

– “Ja, og forresten.. Det holdt jeg på å glemme”, utbrøt mannen, “jeg skulle gjerne bestilt en time for min kone med det samme jeg er her..

– “Ja, selvfølgelig”, svarte damen, “er det noe spesielt tidspunkt hun ønsker?

Etter å ha funnet en dato og et klokkeslett, spurte damen på nytt:

– “Du vil kanskje at jeg skal skrive ned timen til din kone på en lapp for henne?

Hvorpå den eldre herren svarte med største selvfølgelighet:

– “Nei det trengs ikke. Jeg har allerede lagt det inn i kalenderen min, og den synkroniseres automatisk med hennes Mac.

Den ungdommelige herren takket for seg, puttet telefonen sin tilbake i baklomma før han nikket høflig til oss på veien ut.

“Ha ha, jeg liker bloggen hennes. Vi får adde henne på snap”

Jeg kikket meg rundt, og møtte blikket til en ung jente på stolen et par plasser bortenfor meg. Hun hadde åpenbart også fulgt med på det som utspilte seg der framme, for hun så minst like overrasket ut som meg, og vi smilte bredt begge to.

– “Har du en kalender som synkroniserer seg med Mac’en?”, hvisket hun.

Jeg ristet på hodet mens jeg brast ut i latter. Så lo vi så vi holdt på å ramle av stolene vi satt på.

Det er vel ikke nødvendig å si det, men den dagen lastet jeg ned en sånn app som den gamle mannen hadde, jeg også 😉

/ Nå skal det synkes!

* Følg Kalenderkona på Facebook *

11 kommentarer
    1. Hahah, er det mulig!? Så fantastisk artig. Jeg har heller ikke mobilkalender som synkroniserer med mac’en, og jeg er 21år!! Bøyer meg i støvet for det eldre ekteparet. Måtte jeg bli like up-to-date som dem om 60år 😉

    2. Haha, så herlig!
      Jeg har en telefon som synkroniserer seg mot nettbrettet mitt, men jeg aner ikke hvordan det har skjedd, jeg har værtfall ikke med viten og vilje slått på en sånn funksjon. Men smart er det 🙂

    3. Greit at jeg har en bestefar med IPhone, men det der tok kaka! Tommel opp til de eldre som er mer teknologisk enn 25åring, håper jeg blir sånn selv 😀

    4. Fantastisk! Jeg og mannen har delt kalender som synkroniseres, sånn at vi kan følge med på hverandres avtaler og har (nesten) full kontroll på når hele familien er ledig til en hver tid. Hadde bare mannen husket å legge inn ting som er så viktige at det ender meg at JEG må avlyse mine avtaler for at han skal kunne dra, hadde det vært et fantastisk system 😉

    5. hahah, wow! Greit kalenderen og mailen min synkroniserer seg på MAC, IPad og IPhone, men eg aner ikkje korleis det har gått seg til…. :p *Bøyer meg i hatten og tar av meg støvet* 😉

    6. Hahahahahaha!!! Min synkroniseres med macen.. Men hvordan det gikk til skal Apple få skryt for. Cuz I dont know.

    7. Sier hurra for bestefar! Er 73 og bestemor selv, og er akkurat så oppdatert som ham. Det er heldigvis flere av oss som følger med enn dere tror 😊😊😊

    8. Hehehe konge 😀 Digger gamle mennesker som henger med i tiden 😀 (kom fra hu som har egen avtalebok OG kalender på veggen der alle i huset skriver på avtaler de har)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg