Liten flekk kan velte stor frue

Noen dager føler jeg meg som en nittenåring. Andre dager innser jeg at jeg for lengst har bikket tredve..

Mange maser om alder, at når man først har passert tretti går det veldig fort mot førti. Jeg har aldri latt meg stresse av et tall, for jeg mener det ikke spiller noen stor rolle hvor gammel man er på papiret – så lenge man har det bra med seg selv.

Men så tok jeg meg en tur til legen..

“Fyller jeg førr neste gang, sa du..?”

 

For jeg hadde lenge hatt en ganske stygg føflekk på siden ved ribbeina. Lenge hadde jeg tenkt at det var lurt å få den sjekket av lege, og i sommer syns jeg faktisk også den hadde vokst seg større.

Jeg fikk time ganske raskt, og var rimelig nervøs da jeg brettet opp genseren. Føflekker er ingenting å spøke med, og jeg skulle selvsagt bestilt denne timen for mange måneder siden.. Det er lett å bli etterpåklok når man ligger på en undersøkelsesbenk.

Legen tok en rask titt på føflekken, før han utbrøt noe som umiddelbart fikk meg til å glemme den onde føflekken. Glemt var til og med etterpåklokskapen. Dette var jeg på ingen måte mentalt forberedt på:

– “Se her ja“, begynte han, “Dette er ingen føflekk. Det er det vi kaller en gammelmannsflekk“.

Jeg mistet pusten. Etter å ha jobbet tre år som ekstrahjelp på et eldresenter, har jeg sett min andel gammelmannsflekker. Og de levde definitivt opp til navnet sitt. Men jeg hadde aldri hørt om noen som har fått aldersflekker i en alder av 33 år.

– “Ehh.. Hæ?” sa jeg sjokkert, “En gammelmannsflekk..?”

– “Jada, de er som oftest helt ufarlige”, fortsatte legen. “Litt lenger ned på siden har du faktisk en til.

Han sa det som om det var noe trivielt, som om han fortalte hva han skulle ha til middag eller hva han skulle finne på med familien sin til helgen. Jeg lå der og holdt pusten, jeg fikk ikke presset fram et eneste ord. Hva betydde egentlig dette, hadde huden min resignert, var dette begynnelsen på slutten, burde jeg sjekke meg for grå stær i samme slengen?

Så humret legen litt, før han spurte om han skulle fjerne dem med en gang.

Jeg nikket iherdig. Inni hodet mitt surret takknemlige tanker om at det heldigvis ikke hadde vært en føflekk som trengte nærmere undersøkelser. Men en gammelmannsflekk.. Unnskyld, TO gammelmannsflekker. Det hadde jeg ikke sett komme..

 

“Neida, ikke noe alvorlig.. Jeg har fjernet en sånn.. En sånn flekk, bare”

 

Hadde jeg enda passert seksti, da skulle jeg i det minste vært mentalt forberedt! Nå må jeg bare krysse fingrene for at neste flekk ikke dukker opp før i 2045.

Jeg sa ikke stort resten av tiden hos legen. Men jeg tror han fikk litt sympati for meg, for enden på visa var at han fjernet begge flekkene til prisen av én.

Hei vent nå litt..

To gammelmannsflekker til prisen av èn..? Betyr det at jeg fikk honnørrabatt?!

 

/ flaks at alder bare er et tall 😉

* Følg Flekkulf på Facebook *

8 kommentarer
    1. Haha! Og jeg fikk grått hår i en alder av 23 år! Hadde en svært vanskelig svigermor på den tiden, som medførte mye beskymringer og irritasjon, så det er ikke rart. Problemet med grått hår er at det ikke kan fjernes. Joda, man kan farge det bort, men de kommer alltid tilbake når de først har dukket opp.

    2. Julie: Haha, svigermor.. Huff, jeg har ikke turt å sjekke for grå hår enda faktisk.. Jeg har en sterk mistanke om at jeg vil finne både ett og to og tre.. Og jeg som er dronninga av ettervekst! :-/
      Håper du har byttet svigermor siden du var 23, da.. Hvis det er lov å si 😛
      Ha en fin kveld 🙂

    3. Eg maste lenge på samboaren min om at han skulle få sjekka ut nokre føflekker han har på ryggen fordi eg er litt ekstra urolig for føflekkkreft sida yngste store broren min hadde det for eit årstid sida. Til slutt gjekk han endelig med på å få dei sjekka, legen såg på dei og sa at dei såg fine ut så lenge dei ikkje voks så skulle ikkje han bekymre seg, men alle føflekkane var vist ikkje føflekka ein eller to av dei var gammalmannflekker :p
      Samboaren min er 28 år, så eg må innrømme eg lo litt når han fortaldte kva lengen hadde komt fram til :p

    4. Haha! Ja, svigermor er bytta ut! Måtte prøve å redde meg selv før beskymringsrynkene og sinnarynkene kom å tok meg også;)

    5. Og jeg fant ut at jeg har grå stær da jeg var 23.. Ble så satt ut da øyelegen fortalte det, at jeg ikke visste hva jeg skulle si. Hun svarte den fjerne uttrykket mitt med å si at det nok var medfødt og ikke kom til å bli vesentlig verre før jeg blir gammel uansett. Phew!

    6. Det slår ikke hva hudlegen min fant da jeg i sommer skulle sjekke kroppen for potensielt farlige føflekker. Har siden ungdomsalderen hatt det som kunne ligne en “kvise” under det ene brystet mitt, men har aldri tenkt noe mer over det. Ikke før hudlegen går nøye over kroppen min, og peker på den og sier “en ekstra pupp” og går videre. “Hehhe jah” flira jeg, mens hun så helt alvorlig på meg “det ER det”. “Hææ” sier jeg forvirret, blir helt svett og hun fortsetter “det er brystvev som kom på feil plass, ikke noe farlig, men om du i fremtiden blir gravid så kommer den til å vokse pga. hormoner og melkeproduksjon, så ikke bli redd, da vet du at det ikke er en svulst eller noe ;)”
      Følte meg ikke bare LITT som en freak der jeg lå da.. Huff må få fjernet den før jeg skulle bli gravid altså, farlig eller ikke! Ser bare for meg at jeg må få sånn spesialsydd gravid-BH med plass til 3 pupper… Nei altså.. Samboern fikk seg ihvertfall en god latter da jeg kom hjem og fortalte det… ;p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg