Kuponger og hverdagssmil

Det er sjeldent man får brev i posten for tida. Det var annerledes før. I 1994 for eksempel, kjøpte jeg meg en brevvenn for 9 kroner. Jeg skrev meg på en liste og betalte 9 kronestykker, og etter tre uker fikk jeg tilsendt navn og adresse på en person i utlandet som også ønsket seg en brevvenn.

Jeg husker de fleste venninnene mine kjøpte tre, fire adresser på en gang, sånn i tilfelle det ikke ble klaff med den ene. Men jeg husker jeg syns ni kroner var i overkant mye, haha! Derfor nøyde jeg meg med èn. Og jeg hadde flaks! For på lappen min stod adressen til Alessandro fra Italia. Han viste seg å være veldig glad i å skrive brev, og vi sendte faktisk livstegn fram og tilbake i en årrekke. En ganske søt historie faktisk.

 

 

Jeg søkte på “italian guy” i bildebasen jeg bruker, og da dukket denne hunken opp. Min Alessandro så ikke helt sånn ut, men han var skikkelig trivelig også hadde han briller, akkurat som meg 😉

Men nok om min italienske brevvenn. Selv om det altså sjeldent dukker opp noe av betydning i posten, er det utrolig nok fortsatt spennende å sjekke postkassa. Ja, jeg venter jo ikke på brev fra Italia lenger, da.. Men siden regningene kommer på e-faktura, så er også den store skuffelsens tid forbi.

Men forrige helg var det tydeligvis flere enn oss som fikk post, for jeg mottok mange bilder på Snap fra folk som hadde fått månedens matkuponger! Du vet, sånne verdikuponger som man får når man er Coop-medlem. (Dette er ikke et sponset innlegg altså, jeg bare elsker å få post)

Jeg meldte meg tilfeldigvis inn for et par år siden, og for å være helt ærlig tenkte jeg at det var litt gæmlis med en sånn medlemsklubb. Men nå har jo jeg fjernet både èn og to gammelmannsflekker.. Så gleden var liksom ekstra stor da det gikk opp for meg at det heldigvis er flere enn meg som syns det er moro! Og som ikke har rundet pensjonistalder.

 

Et typisk coop-medlem

 

Kort fortalt, så bygger disse kupongene på dine tidligere kjøp. Hvis du kjøper mye melk, så er sannsynligheten stor for at du får tilbudskupong på nettopp melk. Genialt og morsomt på samme tid.

Ja.. Det var riktignok ikke så artig den januar-måneden vi hadde vært sukkerfrie i tre år og fikk kuponger på melis, kokesjokolade og marshmallows. Det så jo veldig mistenkelig ut, men greia var at jeg hadde laget julegodteri til halve familien måneden før.

Og nå har jeg altså innsett noe helt annet enn at rabatter er stas – og det er at disse kupongene jo har sin helt egen historie! Det blir som en slags minnebok. Ja, litt søkt kanskje, men du skjønner greia. Slik så denne månedens små skatter ut for vår lille husstand:

Gresk yoghurt

 

 

Når Papsen og guttungen skal kose seg skikkelig, så stikker de på butikken og kjøper noe godt. De ender som oftest opp med hvert sitt beger av denne typen. Og kanskje noe godt å drikke ved siden av. “Det er bare for guttene, mamma”, sier treåringen stolt, der han nipper til eplejuicen sin. Det er veldig trivelig når hele familien er samlet, men å få litt alenetid med husets storebror.. Kvalitetstid. Kupong godkjent.

Lettmelk

Gubben har innført kakao i mitt liv. Jeg har lært ham å spise fisk, og han koker kakao til meg ved spesielle anledninger. Som oftest skal det helst være bursdag, men forrige måned måtte det kakao til da vi hutret og frøs en kald helgemorgen. Jeg blir glad i hele meg av å tenke på kakaobarter på store og små, og kalde små føtter som får igjen varmen under pleddet i sofaen. Kupong-smil.

Kjøttdeig

Her kan vi takke oppskriften på Värmande het köttfärssoppa, som jeg virkelig elsker. Jeg er ingen reser på kjøkkenet, men denne er overraskende enkel og mettende. Dobler du oppskriften, kan du spise i flere dager, eller fryse ned i porsjoner. Suppa holder det navnet lover, og er en favoritt her i huset. Supper hører høsten til! Kupong innvilget.

Ekte geitost

 

Alle vet vel at dette er den eneste geitosten som gjelder?! At denne geitosten er best, er kanskje den tingen svigerfar og jeg er mest enig om i hele verden. Og i følge treåringen fungerer denne osten i kombinasjon med både leverpostei og prim. Kan det bli bedre?

Paprika

Hvis jeg føler meg som en trettiåring når jeg legger meg om kvelden, så føler jeg meg stort sett som en nittiåring når jeg våkner om morgenen. Jeg trenger frokost, og det kjapt! For tiden har vi dilla på frokosttallerkener med forskjellig frukt og grønt og nøtter vi har tilgjengelig – og paprika skåret i staver er en klassiker hos store og små. Kupong win.

Så er det kanskje ikke så gæmlis å melde seg inn i sånne medlemsklubber likevel. Men jeg er litt usikker på hvor ungdommelig det er å kjenne ekte glede av å få ti kroner i rabatt på geitosten 😉

 

/ En kupong her, et lite smil der!

* Følg Rabattkona på Facebook *

8 kommentarer
    1. Haha, jeg er helt lik! Sitter å ser ordentlig igjennom kupongene og tenker over hvorfor de er der. “Fersket” samboeren i å ha dilla på Coca-Cola sist gang også, haha, men han fikk stor glede av kupongen 🙂 Men jeg blir alltid flau dersom det skulle dukke opp sjokoladekupong, fordi da vet jeg godt at jeg må kutte ned på inntaket :p Har forøvrig byttet kupongene over til coop-appen, så slipper jeg å huske å ta dem med meg. På appen trekkes de automatisk fra når man bruker medlemskortet. GENIALT.
      Klem til deg fra ung-gamlis.

    2. Hehe, jeg blor også¨glad av kuponger, og jeg er bare 23 år 🙂
      Tror det har å gjøre med min sparsommelighet (spesielt når det gjelder matvarer)

    3. Hahaha, du er bare så herlig:D For et flott innlegg og jeg forstår deg så godt; synes også det er kjempestas med kuponger og slikt;D

    4. Tipser om at det finnes en medlems-app, “coop medlem” som gjør det litt enklere å huske medlemskortet og holde styr på kupongene, da disse også kan være elektroniske!
      I appen kan man aktivere kupongene slik at de automatisk blir trukket fra i kassen når du bruker medlemskortet. 🙂

    5. Kuponger er fantastisk! Meldte meg nettopp inn som Coop medlem og venter spent på kuponger om en stund. Kan hende jeg er en 21årig gæmlis 😉 hihi

    6. Her i huset blir vi også overlykkelige av Coop kuponger som kommer i posten, selv om vi bruker appen 😁
      Og er det gamlinger i alder av 24 og 25😊

    7. Som en fattig student på 19 år vil jeg tørre å påstå at kupongen kan være temmelig ungdommelige også, spesielt når de kommer som app 😉 anbefaler appen mattilbud, den redder budsjettet

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg