Når det koker på snap

Det pleier å gå stille og rolig for seg på Snapchat’en min. Jeg legger stort sett ut bilder av hverdag, og veldig lite bilder av bling-bling. Akkurat sånn jeg liker det.

Men i forrige uke ble jeg tatt litt på senga, for jeg hadde ikke forventet at så vanvittig mange skulle gå helt bananas! Bare minutter etter at jeg hadde postet en liten serie med bilder, begynte det å strømme inn meldinger fra fjern og nær, folk og fe – som omtrent samtlige hadde satt smoothiene sine i halsen.

Hadde jeg visst hvilket opprør jeg satte i gang, hadde jeg aldri postet bildene.

For jeg var i gang med å lage smoothie da jeg helt tilfeldig oppdaget følgende setning bak på posen med frossen, importert smoothie-frukt:

 

Skal bærene benyttes i en rett som ikke skal varmebehandles, anbefales det å gi de fryste bærene et raskt oppkok på 1 minutt før bruk.

 

Hva fasan.. Koke frukten før man putter den i smoothien? Er ikke det litt av poenget med smoothie da, at den skal bli kald, god og smooooth..? I ren frustrasjon kastet jeg meg over Snap og spurte om noen visste hvor man kunne få tak i frukt som ikke måtte kokes før bruk.

Oh. Lord.

For en respons! Ingen svarte meg på spørsmålet mitt, men det haglet inn veldig mye annet:

Koke frossen frukt?!

Kunne man bli syk?

Hva med små barn? De har jo også drukket hjemmelaget smoothie?

Vi har jo aldri blitt syke?

Legen min sier at frysing dreper bakterier?

Er dette hysteri?

Og sånn kunne jeg fortsatt i en evighet.. Det var åpenbart flere enn meg som ikke hadde lagt merke til anbefalingen på pakken! Så selv om produktet (noe misvisende?) heter “Smoothie-blanding”, så anbefales det altså et oppkok for å være på den sikre siden. Rett og slett fordi det har blitt påvist snusk og bakterier i frosne, importerte frukt- og bærblandinger opptil flere ganger tidligere.

Yæk! Så på fredag kokte jeg både frukt og bær før jeg satte det til avkjøling. Ikke bare tok det mye lenger tid enn jeg hadde til rådighet, men smoothien ble ikke på langt nær så god som den pleier å være. I tillegg var jeg selvsagt tom for isbiter..

 

What’s in the making? Gloheit og dvask smoothie..

 

Men midt oppe i alt kaoset, dukket det plutselig opp en ganske uventet melding..

Og det var fra deg som skrev at det føltes som du hadde fått livet i gave etter at jeg gjorde deg oppmerksom på advarselen bak på posene.. For du hadde drukket smoothie med frossen frukt oppi omtrent hver dag det siste året, og aldri blitt syk. Haha! Det gjorde dagen min 🙂

Men nå står jeg igjen med et dilemma: Koke frukt og få dvask og lunken smoothie, eller bare kjøre den frosne frukten rett i blenderen og krysse fingra?

 

Eller..?

 

/ Det blir lenge til neste skandale på Snap, jeg lover!

* Følg Kokekona på Facebook *

14 kommentarer
    1. Digger bloggen!! 😀😀 når kommer kommer innlegg om fødsel og hemoroider? 😀 snart klar, eller aldri klar.. For fødsel nummer to innen et par uker.. Og hvordan gikk det å få en tass til? Søskensjalusi eller alt vel? Gruer meg mer denne gangen!

    2. Helt off topic….det er noe skikkelig rart med bloggdesignet ditt nå….jeg har prøvd å refreshe, gå inn på forskjellige innlegg osv, mn alt er bare hlt skakt…og det er kun på bloggen din…ingn andre jg går inn på…alt liggr under hverandre og header og alle andre bilder er bortevekk…testa nok en gang for å se om det var maskina mi, men får bare opp rarvarianten av bloggen….ville bare si ifra sånn i tilfelle det ikke bare er pcn min men ettelleranna med designet som er flawd….

    3. Det ble vel funnet hepatitt i bær fra utlandet en periode, så da er du vel stuck med den advarselen for alltid. Som noen over her skrev, kjøp norske 👍😄😄

    4. HAr aldri lagt merke til den altså:-)
      Men jeg pleier å dele opp banan/mango og annen frukt/bær som begynner å bli dvassen, og hive di i frysa, så har jeg min egen smoothie blanding i stedet:-)
      ( Er en racer på å glemme bananer i fruktskåla nemlig) 🙂

    5. Som sagt over så er det pga noro- viruset. Hepatitt funnet er flere år siden. De fjernet egentlig anbefalingene om å koke frossen frukten en liten stund etter å ha funnet hepatitt virus i frukten, men fra nyere funn fant de noro- viruset. De overlever dessverre fryseren. Kan være det er trygt å spise allikevel da jeg selv ikke var klar over dette i fjor og drakk smoothie til den store gullmedaljen mens jeg regelmessig lå rett ut med det jeg trodde var omgangssyke, HELE TIDEN. Så jeg føler jeg har fått min kvote noro virus og kan ikke forstå at det skal være så mye igjen xD Så nå har jeg fryst mine egen bær og frukt. Orker rett og slett ikke enda et år med sykdom og elendighet.

    6. Jeg pleier å kjøpe fersk frukt og kutte opp og fryse ned selv. Spesielt er det helt supert å gjøre det dersom man har en haug bananer eller epler som begynner å bli litt på overtid. Jeg synes i alle fall at bananer gir best (og søtest) smak i smoothie når de er godt modne. Usikker på om forskjellen blir stor pengemessig, men da slipper man i alle fall å ta noen sjanser! 🙂

    7. Om du gir det et oppkok på ett minutt er det ingenting i veien med å hive det i fryseren igjen. Det vi gjør og det har jeg spurt både kokk og en annen sånn fænsi utdannet person om 😂
      Nei til noro bær her i huset! 😁

    8. Hei! 🙂 Dette har vi snakket masse om til undervisning, hvor vi har lært at man kan bli syk av hepatitis A av frossen frukt som man ikke har kokt før bruk. Så anbefaler at du koker dem og så kjøler dem ned 😉
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg