Grateng i gryta og alle roper Bingo!

Å lage middag til en hel familie er litt som å spille bingo: noen føler seg som vinnere, andre føler seg som tapere. Ikke alle kan bli like fornøyde med valg av matrett hver gang, men innmellom treffer man blink. Og i forrige uke satt det for første gang på evigheter, fire vinnere rundt middagsbordet vårt! Når det først skjer, ja da blir jeg pent nødt til å dele oppskriften.

 

“Alle likte maten, time to paaarteyyy!”

 

Jeg prøvde meg på noe helt annet enn de ti kjedelige rettene vi har en tendens til å loope her i huset, og kastet meg over intet mindre enn en grateng-oppskrift. Dette trenger du for å lage

“Barnas beste skinke- og blomkålgrateng:”

– 600g bayonneskinke (du vet sånn ferdigkokt skinke, i ett stort stykke)
– 1 blomkål
– 200g fullkornsskruer (jeg brukte de med forskjellige farger)
– 1/2 purreløk
– 1 pakke revet parmesan (eller annen ost)
– 3 ss hvetemel
– 3 ss smør
– 5 dl melk
– salt & pepper
– evt litt olje til steking

 

 

1. Sett stekeovnen på 220 grader, og sett 3 liter vann til koking i en kjele.

2. Del 1 hel blomkål i små buketter, og finhakk 1/2 purreløk. Så deler du ca 600g bayonneskinke i små terninger.

3. Kok ca 200g fullkornsskruer i vannet fra punkt 1 i ca 10 minutter. Kok blomkålen med pastaen de siste 3 minuttene av koketiden.

(Hvis du leser dette Peter, så var det derfor blomkålen i vår grateng var litt hard.. Jeg glemte nemlig det siste punktet der, innser jeg nå.. Haha!)

4. Varm opp en stekepanne til middels høy/høy varme med litt olje, og stek skinke og purreløk i 3-4 minutter til skinken er gyllen og purreløken blank. Her kan du gjerne instagramme eller snappe litt, hvis du er like harry som meg.

5. Smelt 3 ss smør i en kjele. Strø over 3 ss mel under omrøring (bruk visp!) når smøret har smeltet. Spe så på med 5 dl melk, litt etter litt for å unngå klumper. La sausen småkoke i ca 5 minutter. Smak til med salt og pepper. Ønsker du en ekstra god smak, kan du tilsette litt revet ost eller muskatnøtt. Jeg gjorde ikke det, for jeg var stressa fordi alle begynte å bli sultne.

6. Fordel pasta, blomkål, skinke og purreløk i en ildfast form. Jeg la det litt lagvis. Hell så over den hvite sausen, og bland godt slik at alt er dekket med saus. Topp med 1 pakke revet parmesan, eller annen revet ost. Putt formen i ovnen i 12 – 15 minutter.

 

 

Så er det bare å servere! Tipper denne gratengen kan varieres i det uendelige, men her har du i alle fall basen. Oppskriften fant jeg oppi Adams matkasse – takk til Adam som sa jeg kunne dele!

 

/ Håper du har en fin tirsdag!

* Følg Middagskona på Facebook *

22 kommentarer
    1. Denne var en vinner hos oss også 🙂 Når 4 av 5 synes dette var kjempegodt er det noe vi kommer til å lage flere ganger hos oss! Bare hun på 3,5 år som ikke ville ha, men mistenker at ho ikke var sulten da hun elsker pasta og elsker skinke 😀
      Ha en strålende dag!

    2. Gøril Hausberg: Så moro å høre! Gøy med litt inspirasjon for å komme seg ut av loopen med de samme gamle rettene 🙂
      Ha en flott dag du også!

    3. Da vet jeg hva det blir til middag i dag 🙂
      Her er en av våre favoritter
      1stk Broccoli i biter ( litt stor )
      1 pk smårett skinke strø over.
      Hjemmelaget hvit saus, (litt tykk) som dekker broccolien
      Gratineres i ovnene med ost – ca 15-20 min ca 200 grader
      Serveres med hvitløks bagetter

    4. Skulleduhasett…jeg holdt på å bla forbi hele greia pga min innebygde kroppsalarm mot alt som heter noe med grateng basert på uttallige vonde opplevelser i barndommen…da med ordet -fiske foran grateng.
      Dette så jo derimot ganske så godt ut…selvom jeg har et par småproblemer her… smelte smør og drysse mel…vispe og spe på med melk…nja… Det blir litt som når oppskriften sier “ta en dert” med salt… Hvor mye er en dert???
      Uansett…skal den lages så blir det uten purreløken antageligvis… for ungene er rene arkeologiske vidunderne når det gjelder å spotte grønt i maten…

    5. Takk for tipset! Dette ble middagen i dag, og begge barna spiste opp! Hun eldste begynte å forsyne seg videre av formen med grantengen. Helt fantastisk! Hun pleier alltid å vere vrien å få i mat, sååååå…. Tommel opp!👍 Kom gjerne med flere middagstips😃

    6. Å, dette er jo noe av det beste jeg vet! Har bare laget med skinke, pasta, hvit saus og ost på toppen, men neste gang skal jeg definitivt ha oppi noe grønnsaker, så takk for tipset!

    7. Geriatriks: Haha, den purreløken kan du såklart droppe! Den ble møysommelig renset vekk av en her i huset også. Men skjønner ikke hva du mener med “dert” – 3 spiseskjeer er vel 3 spiseskjeer..? Du må lese oppskriften, mann 😉

    8. Kan også lage den med pølser det gjør vi å brokkoli ved siden av eller i kan man bestemme selv 🙂

    9. Oppskriften skal testes!
      En helt annen ting; jeg synes det er veldig tungvint å lese kommentarene her på bloggen på mobil. Hver kommentar tar så stor plass pga stort bilde og masse luft mellom, så jeg må scrolle og scrolle hvis jeg skal lese kommentarene, som regel orker jeg ikke dette.

    10. Mari: Kommentarsystemet er helt pyton – jeg er helt enig med deg! Har kontaktet vedkommende som har designet bloggoppsettet, så jeg håper virkelig det vil løse seg innen kort tid. Jeg skulle gjerne sett at svarene mine ble koblet automatisk til kommentarene, for nå må man jo scrolle seg opp og ned og opp og ned. Det er ikke helt bra det heller 🙂

    11. Jeg lagde denne nå, supergod! Takk for tipset:) men én ting: skal det virkelig være 600 g skinke? Blir ikke det 2 bokser?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg