Slutt på husfreden

I morgen er det slutt på husfreden. For i natt skal klokka stilles, og det betyr at jeg går inn i en forvirret tilstand der jeg ikke lenger skjønner når det er spisetid, leggetid og stå-opp-tid. Og dette irriterer gubben noe så inni hampen..

Som han sier, det å stille klokka i seg selv er ikke et problem, men siden jeg er så opphengt i hva klokka egentlig er, så rister jeg ham totalt ut av rytme. Det ender med at han blir gående å lure på hvor mye klokka egentlig er, om han egentlig har sovet lenge nok og om han egentlig burde spist snart.

 

 

Men hallo, vi har jo to små barn i hus! Så når klokka nå stilles en time tilbake, betyr ikke det lenger en ekstra time med festing – eller enda bedre: deilig, tiltrengt, fantastisk, nydelig søvn. Å neida. For oss småbarnsforeldre betyr det å stille klokka tilbake null, nix, nada.

Ja, bortsett fra kaos, da.

For meg begynner det allerede om morgenen. Hvilke klokker har stilt seg automatisk i løpet av natten, og hvilke må stilles manuelt? Stemmer klokka på mobilen, eller var det sånn at den ikke stilte seg automatisk sist? Har gubben stilt klokka på veggen på kjøkkenet? Eller gjorde jeg det selv sent i går kveld, i halvsvime da jeg våknet etter en liten halvtime på sofaen?

Og allerede her begynner mannen å bli forvirret av mitt mas. Han skjønner ikke hvorfor det må være så vanskelig, kan vi ikke bare stille alle klokkene samtidig, da? Og det hadde jo vært vel og bra, men bestandig er det jo en eller to lureklokker som sniker seg unna.

Også sitter man der da. Når klokka viser 04.30 om morgenen, og man har kaffekoppen i hånda og ungen på fanget. For klokka er kanskje 04.30, men for ungen er den jo egentlig 05.30. Som den pleier å være på denne tida, hver eneste morgen. Men akkurat denne søndagsmorgenen er det enda en hel evighet til NrkSuper-sendingen ruller i gang.

 

“..også er det noe galt med dekoderen vettu! Så vi må vente på den hersens Fantorangen en hel time til!”

 

Da er det lov å kjenne litt på bitterheten. For javisst får vi en bonustime med romletid før dagen er i gang, men tenk om det hadde gått an å ligge under dyna den herlige timen ekstra..

Jeg bruker sånn omtrent tre dager før jeg har vendt meg til den nye klokka. Og det skyldes først og fremst sovemønster at jeg trenger litt tid.

– “Kom igjen“, kan jeg si til gubben, “hvis du skal legge minsten i kveld, så er det nok lurt å gjøre det nå. For ja, klokka er kanskje bare 17.30 – men egentlig er den jo 18.30, og det er jo det som er leggetid..

Og da ser jeg det i blikket hans, at oppgittheten er i ferd med å renne over. Inni hodet hans er det ikke rom for å tenke sommertid lenger – for klokka er stilt. Og vintertid betyr vintertid. Men ikke i mitt hode. Jeg trenger litt tid, og det tar som sagt tre dager.

Men én liten ting går i småbarnsforeldres favør. For kanskje er vi litt bitre om morgenen, men på kvelden – ja da føler vi oss uovervinnelige! For når klokka tikker mot 23.00 og det er tid for å finne senga, da er det egentlig allerede midnatt. Så da har vi jo på sett og vis fått igjen den ekstra timen vi følte vi mistet på morgenen.

Eller.. Burde vi ikke egentlig bare lagt oss klokka 23, sånn at vi hadde fått en time ekstra søvn vi også? Eller blir det egentlig en time mindre..?

Men for pokker’n.. Tenk om gubben har rett? Kanskje vintertid er vintertid..? Kanskje den faktisk starter med en gang – og ikke om tre dager..

 

/ Lykke til med å stille klokka 😉

* Følg Urkona på Facebook *

19 kommentarer
    1. har vært i overkant forberedt på denne dagen! Har brukt oktober på å få snuppa ( 9,5 mnd ) over på ny tid så fra i morra er vi endelig tilbake til normalen 😀 lykke til 😉

    2. Hi hi.
      Har alltid med meg min gode gammeldagse analoge klokke som jeg ikke stiller når jeg legger meg+ mobilen som liksom stiller seg selv.
      Da har jeg den analoge som jeg veit er på gammeltid og bruker den til å kontrollere den som stiller seg automatisk om morgenen …i tilfeller den automatiske svikter.
      Så lurer jeg alltid på hvordan de gjør det med kollektivtrafikk og rutetider denne natta….hvertfall på våren når de plutselig mister en time.?

    3. Dævver😂 Veldig morsomt!!! Kjenner meg bare sååå igjen! Har sitter mang en grytidlig morgen og ventet på Fantorangen de siste 5 åra! Ingen ekstra time på øyet for oss heller. Her blir det vel å stå opp kl 4 i morgen. Gjesp!

    4. Jeg er like forvirra hver gang jeg også, og skjønner aldri om jeg får sove en time lengre eller kortere. Ikke at det har noe å si, har jo barn og det blir jo ekstra kaos. Synes det er veldig unødvendig hele greia.

    5. Kan jo også bare gå inn på klokka.no og sjekke på morgenen☺
      Når guttungen var liten gikk vi bare etter den nye tiden. Gikk helt supert😊

    6. Hehe, her er jeg enig med Peter. Er klokka stilt så er den stilt 😉 Har en på 15 måneder og vi har fulgt vintertid i hele dag – gikk fint! 🙂

    7. Polly: Da var dere heldige syns jeg 🙂 Her gikk det ikke å følge ny tid, minstefrøkna var stuptrøtt en time for tidlig.. Men det gikk fint for det. Kanskje trenger hun tre dager, akkurat som mora 😉

    8. Husker dette var stor lykke da jeg var ungdommen og barnløs. Ble plutselig en time lengre ut på byen, en time ekstra på å danse, flørte og drikke, og ingenting var bedre enn det 🙂 Da jeg fikk barn hatet jeg dette, men nå når ungen har kommet opp i skolealder har jeg fått et helt nøyrtralt forhold til å stille klokken, for jeg slipper uansett å måtte opp i 4/5/6-tiden, men kan heller ikke bruke den ekstra timen på natten til noe spesielt. Rart hvordan meninger om ting endrer seg ut i fra livsstiuasjon 🙂

    9. Haha ! Kjenner meg så igjen ! 😂hva klokken egentlig er🙈😂gubben blir gal av meg og :p elsker å lese bloggen din ! 😄😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg