Familiemiddag og nye løfter

Det er noe herk å legge på seg. I 2008 var jeg på all inclusive i Bulgaria, og i løpet av én uke hadde jeg helt seriøst spist og drukket meg ut av begge buksene jeg hadde med i kofferten. Derfor måtte jeg reise hjem til Norge med både bukseknapp og glidelås åpen. Veldig morsomt for de jeg reiste sammen med, ikke fullt så artig for meg.. Men det var en super ferietur da, haha 🙂

I tillegg til en forbrenning som fungerer sånn midt på treet, syns jeg for eksempel det med måtehold er veldig vanskelig. Å spise bare én sjokoladebit for eksempel, hvem i huleste klarer det?! Hvem kan med hånda på hjertet si “Ja, denne bittelille godbiten, den var akkurat det jeg trengte nå! Og så sannelig.. Nå føler jeg meg faktisk forsynt også!

Jeg tror ikke det er mulig. Jeg klarer i hvert fall ikke det..

Og siden jeg i tillegg er så heldig å bo med en mann som simpelthen elsker utfordringer, så hadde vi faktisk totalt sukkerstopp fra 2012 til 2014. Vi snakker skikkelig stopp altså, uten unntak selv om det var julaften eller bursdagsselskap. Det gikk overraskende greit faktisk, og hadde det ikke vært for at jeg ble gravid for andre gang, så hadde vi kanskje fortsatt en stund til. Men litt ute i svangerskapet fikk jeg noen voldsomme cravings husker jeg, og som de fleste gravide vet: Når babyen vil ha noe, så må babyen få det. Så de gangene babyen krevde en Toppris, så spiste jeg en Toppris. Heldigvis var det ikke sånn innmari ofte da, og det var jo flaks for både babyen og den dårlige forbrenningen 🙂

Men for en stund siden var vi på middag hos mamma og pappa, og mamma hadde bakt en helt sinnsykt nydelig sjokoladekake. Du vet, av typen som ser ut som en nydelig sjokoladekake, også viser det seg at den er fantastisk nydelig isteden. For i midten var den helt rennende, som en sjokoladefondant. Vi kunne høre hvordan tennene løp i vann da den herlige lukten var i ferd med å spre seg i leiligheten.

 

 

Jaja, dere får kose dere!”, smilte søsteren min, “Jeg har sukkerstopp nå, jeg! Helt fram til jul faktisk..

Det ble helt stille i stua. Jeg kikket bort på Peter, som slo blikket ned i bordplata. Åh, det var som om jeg kunne lese tankene hans! Der satt han, med et splittet hode. Halvparten lengtet etter å stikke skjea i den varme, nystekte sjokoladekaka.. Og den resterende halvparten var rede til å hoppe på en ny utfordring på stående fot.

Selv om han så helt fortvilet ut der han satt, så fortsatte han å late som ingenting. Og når kaka til slutt kom på bordet, skjønte jeg vel kjapt at han ikke kom til å hoppe på noen utfordring, for som han fikk presset frem mellom to munnfuller: “Noe sånt.. må nesten.. planlegges.. litt i forkant..

Så nå er vi litt i tenkeboksen, da. For vi vet liksom ikke helt hva som er verst. Skal vi fortsette som vanlig, spise litt sukker fram til jul og satse på at vi klarer å “bare spise litt” gjennom julen også? Eller kommer det til å bli mye julesnop uansett? I såfall vil jo kroppen bare ha godt av et par måneder som sukkeravholds før det braker løs..

Eller skal vi rett og slett kutte ut sukker fram til jul, og virkelig glede oss til å kose oss litt ekstra i julen.. Vil man ikke sette mer pris på det da? Eller er sannsynligheten da større for at man går på en skikkelig sukkersmell når man først kan tillate seg litt kos igjen..

Måtehold kanskje?

For “alt med måtehold”, sier de jo – men det sa de til meg i Bulgaria i 2008 også.. Og vi så jo hvordan det gikk.

 

/ Pass deg for all inclusive 😉

* Følg Sukkerstoppkona på Facebook *

13 kommentarer
    1. sukkerstopp meg her og sukkerstopp meg der.. Jeg liker ikke sånne ting.. Jeg liker “med måte”…
      Når det gjelder kake så har jeg vel ikke spist det siden heg var 8 år..
      Jeg elsket marsipankake.. Særlig stykkene med pynt.. Var i selskap.. Fikk svært stykke.. Med pynt.. Satte meg ned… Glefsa i meg pynten… Rosen… Og så var den ikke av marsipan… Den var av voks… Voks ville ikke være i magen min… Urgh…
      Ikke spist kake siden…

    2. Jeg er sånn at jeg kan holde opp leeenge, men når jeg først begynner å spise så SPISER jeg.
      Gikk på lavkarbo i 2011, og vi hadde avtalt at fra 23.Desember til nyttår skulle vi kose oss litt. Jadda! Første dagen spiste jeg 1kg smågodt 😛 Og tok meg i å gjemme bort godteri så mannen ikke skulle tro at jeg spiste så mye :-/ Så her er det mer måtehold. Litt innimellom.

    3. Det med kjøpestopp er lurt! Jeg prøver og å ikke kjøpe noe selv. Men hvis noen inviterer på besøk og har brukt timevis på å bake en fancy sjokoladekake med flytende sjokolade inni…! Da er det ikke kjempegøy at hele besøket sier; Åå, ja den så jo god ut, men du skjønner jeg har sukkerstopp jeg…!

    4. Jeg klarer heller ikke bare 1 bit sjokolade… Derfor prøver jeg å holde sjokoladen til kun lørdag og ikke kjøpe den største… For vi spiser jo til det er tomt. Vi har som mål nå å være ekstra flinke på hverdager ( altså ingenting godt) og kjøpe litt mindre i helgene… Evt kun ha popcorn… Sånn at vi faktisk setter pris på å kunne kose oss litt med julegodtet… Og så har vi bestemt at vi ikke skal begynne med julekosen før 22 des. Hadde ett år vi nesten startet 1.des og man kan faktisk bli lei julemarsipan.. He he! Og julekos en hel måned merkes på buksene…😂

    5. Jeg var i Mauritius i 9 dager i mai, gikk opp TRE kg. 3!! Så mye god mat der atte hjælp.. #All inclusive.
      Du er ikke alene om å dra hjem med bukseknappen åpen.. 🙂

    6. Men altså…. I jula SKAL man jo kose seg…! 🙂 Jeg hadde gått for varianten med sukkerstopp fram til jul, så KOS OG NYT med god samvittighet når det er jul, og selv om nedtrappinga på nyåret blir hard så har du iallefall kost deg max i jula 😉 Dårlig samvittighet har vi jo hele tiden uansett, enten vi velger ditt eller datt, så litt sukker i selveste sukkerhøytiden må nesten bare høre med 🙂 Lykke til!

    7. Jeg synes også man kan spise sukker med måte. Har blitt bedre til å bare ta ett stykke kake, bare ett glass brus osv med årene. Selv om det selvsagt hender jeg skeier ut også. 😇😂

    8. Jeg kan klare å holde meg til litt, men dessverre har jeg (verdens beste) kjæreste som ikke har øyemål når han skal kjøpe smågodt. “Oj, ble det 1,6 kg!” er en helt typisk kommentar når han studerer kassalappen etterpå…
      Jeg har heller ingen tro på full sukkerstopp, da hadde jeg blitt totalt opphengt i alt jeg ikke kan spise. :o)

    9. Søte dere, hva er poenget med full sukketstopp? Det er vel ingen forskning som sier at det er sunnere enn variert kosthold uten for store innslag av kake og godter? Kunstig søtningsmiddel har jo ikke verdens beste rykte heller. Ville definitivt heller gått for å redusere på godtermengden frem til jul uten å bli hysterisk. Mat er jo også kultur og sosialt. Ville aldri takket nei til bestemors nybakte boller en lørdag formiddag. Du ser forresten veldig slank ut til å ha lett for å legge på deg;) tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig. Og slike utsagn fra tynne pene piker kan være litt irriterende for normalvektige og kanskje særlig for de som faktisk må jobbe hardt for å ikke være overvektige. Og når man er blogger med unge kvinner som lesegruppe, så vil man jo gjerne spre sunne idealer. Som du jo oftest gjør:) stor fan av både deg og Pappahjerte, forresten!

    10. Jeg var på sykkeltur på Malta en uke. Mange timers sykling hver eneste dag. Da jeg kom hjem hadde jeg gått opp to kg… Det går ikke an å bygge to kg muskler på en uke. Tydeligvis stod ikke inntaket til forbruke..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg