Hurra for ny middagsrett!

Jeg angrer så fryktelig på at jeg ikke tok bilde av gubben ved middagsbordet i helgen, for det var litt av et syn! Han kastet i seg maten, noe som egentlig ikke er så uvanlig, men gjennom store munnfuller snøvlet han:

– “Denne oppskriften må du dele på bloggen! *mums mums* Herregud så godt.

Da lo jeg høyt, for det var liksom så uventet.. Jeg tenkte mest på at dette var en barnevennlig rett da jeg kokkelerte, og hadde aldri trodd at gubben skulle forspise seg. Du gjetter nemlig aldri hva som stod på menyen.. Fiskeboller! Haha!

Det må ha vært kombinasjonen av alle ingrediensene som gjorde av vi spiste kjelen tom – derfor kan jeg virkelig anbefale denne oppskriften neste gang du blir fysen på fiskeboller 🙂

Fiskeboller i karrisaus med ovnsbakte grønnsaker

– Fiskeboller (brukte den fra Lofoten med 65% fisk, den i hvit plast som ligger i kjøledisken. Anbefales!)
– 800 gram poteter
– 300 gram gulrot
– 1 pastinakk
– 3 ss hvetemel
– 3 ss smør
– 2 dl melk
– 1 ts karri
– 4 ss olje
– Salt og pepper

 

 

1. Sett ovnen på 225 grader

2. Skrell og del pastinakk og gulrøtter i mindre biter – og poteter i skiver

3. Ha grønnsakene i en ildfast form, og topp med 4 ss olje, salt og pepper (Jeg hadde ikke stor nok form, så jeg brukte stekebrett, som du ser. Det gikk flotters)
Bak grønnsakene i ovnen i 20-25 minutter, eller til de er møre (mine stod inne en del lenger.. Følg med, og sjekk underveis)

4. Smelt 3 ss smør i en kjele. Rør inn 3 ss hvetemel når smøret har smeltet, og spe deretter med 2 dl melk og kraften fra fiskebollene samtidig som du rører godt. Gi sausen et oppkok og smak til med karri, salt og pepper. Til slutt har du i fiskebollene og lar det hele småkoke på svak varme i ca fem minutter.

 

Innså etter denne retten at vi har spist fiskeboller feil siden åttitallet 😉 For dette var rett og slett nydelig. Unnskyld at jeg skryter av min egen matlaging.. Hihi.
Neste gang skal jeg teste ut litt flere grønnsaker i ovnen. Oppskriften fant jeg oppi Adams matkasse – takk til Adam som sa jeg kunne dele!

 

/ Håper du har en fin tirsdagskveld!

* Følg Middagskona på Facebook *

13 kommentarer
    1. Her i huset er det 2 stk gutter som spiser fiskeboller…og spesielt den ene som har det som livrett…og et must da vi andre skal grise i oss taco (les gjerne innlegget mitt om vår feiling som foreldre siden gutten ikke liker tco). Han bestiller da fiskeboller i hvit saus, poteter, baconbiter, karridryss samt revet gulrot på toppen.
      Denne retten er da ikke å tukle med…

    2. Geriatriks: Oi, nei da må dere for all del ikke teste denne! Men forstår jeg deg rett når du sier at dere må lage taco OG fiskeboller i hvit saus – samtidig?? Rutinert.. Veldig rutinert 😉

    3. Vi lager, og serverer til samme tid taco og fiskeboller ja. Vi har perfeksjonert denne fredagskvelds- /lørdagskveldsteknikken i flere år nå. Går som smurt. 🙂

    4. Haha! Jeg lagde også nettopp fiskeboller fra Lofoten til samboer og barn, og det falt i smak til tross for at samboer egentlig ikke har noe til overs for fiskeboller. Jeg lagde for øvrig den kjedelige varianten, den som står på pakken, men er god den òg 🙂

    5. Hilde: Hmm.. Kan det være at det er fiskebollene som er magiske..? For de smakte innmari godt 😀 Da vil jo denne oppskriften falle litt sammen dersom noen prøver den med de trøtte, hermetiske bollene.. Fnis

    6. Skjønner godt han forspiste seg. Fiskeboller i hvit saus er jo det beste som finnes!
      Men jeg må ha den gamle versjonen, med mye saus. Moser alt og blander sammen, mmmm 😍

    7. Jøss, har jeg en dobbeltgjenger-Hilde? Er helt enig. Mye saus må til! Artig. Hilsen første Hilde 🙂

    8. Dette lagde jeg i dag etter å ha lest dette 🙂 det var rååågodt! Hadde kålrot i stedet for pastinakk. Veldig godt det og!:)

    9. Pluss på løk og champignon i båtar, og litt kvitløk med potetene! Ein slager I vår heim, som passar til det meste av kjøtt og fisk -og lagar seg sjølv, nesten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg