En ærlig gammel dame

Å få komplimenter fra andre er ikke hverdagskost, så når de først dukker opp, er jeg ganske dårlig på å ta dem i mot. Men hyggelig er det jo uansett, så gleden var stor da jeg fikk servert ett rett i fleisen i dag – på en helt vanlig onsdag 🙂

Jeg var en tur innom sykehjemmet for å besøke farmoren min. På vei ut fra rommet hennes, fikk jeg øye på et smilende ansikt ute i tv-stua – en koselig gammel dame som jeg pleier å slå av en prat med når jeg er innom. Det er ikke alltid hun husker meg, men vi har noen fine samtaler for det. Vi pleier å snakke om gamle dager, og jeg elsker å høre historien om hvordan hun traff mannen sin. Gleden i øynene hennes når hun forteller.. Jeg kan ikke tenke meg noe finere.

Men i dag penset praten inn på noe helt annet.

– “Hvor gammel er du egentlig?“, spurte hun plutselig.

– “Oi, nå må jeg tenke“, humret jeg, “joda, jeg er trettitre år..

– “Nei nei“, svarte hun kontant, “det kan ikke stemme..

– “Joda”, svarte jeg blygt, “jeg er født i nittenåttito!

Hva mente hun, syns hun kanskje at jeg så yngre ut?! Og ganske riktig..

– “Nei, trettitre nei..”, fortsatte damen og smilte stort, “Du ser jo ut som du er 17!

Jeg lo høyt. Hva skulle jeg svare?

– “Haha!“, fniste jeg, “Syns du jeg ser så ung ut? Jaja, det var da vakent.. Tja, jeg ser kanskje ikke ut som om jeg har runda tredve? Men se på rynkene rundt øynene mine, da!

Jeg kjente jeg rødmet, kanskje mest fordi jeg måtte snakke så høyt. De ansatte var samlet på kjøkkenet like ved, og sannsynligvis hørte de hvert eneste ord. Men da fikk de seg nok en god latter i dag. For etter en liten pause, kom det ærlig og direkte fra den gamle damen:

– “Jeg sa det mest for at du skulle føle deg bedre“.

 

/ Takk for den, hahaha 🙂

* Følg Flauekona på Facebook *

8 kommentarer
    1. Enkelte eldre på sykehjem er like hærlige som gode gullkorn som kommer fra barn! men kan være på godt og vondt da haha, hun var bra hærlig da

    2. 😄😄jeg jobber på en sykehjem og må bare fortelle en historie jeg er nattevakt og hadde litt god tid en kveld jeg gjikk runden min satte meg derfor ned på senge kanten til en gammel dame vi snakket om Vær og vind og hvor gammel jeg er (29) hun mente det ikke kunne stemme så ikke ut som en dag over 20 kjente jeg steig I taket av glede og fortalte at dette skulle jeg leve lenge på.. når jeg reiste meg fra sengen kom det spontant fra hun gamle damen fy fanen så tung du var I ræven (baken) var rett Før jeg lettet når du reiste deg! Har du altid vert så tung bak? Jooa takk for den du gamle dame ingen sjokolade kos den natten …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg