hits

Usynlig p jobb

"Er dere ikke flere p jobb her eller?", snerret mannen mot meg, "Herregud alts, jeg har faktisk ikke tid til st her i hele dag. Kan du ikke ringe p noen snn at dere fr pnet flere kasser? Udugelige kjerring."

Der satt jeg alts, atten r og helt fersk i min nye jobb. Jeg var overlykkelig over ha ftt meg ekstrajobb ved siden av skolen - og gledet meg stort til sitte bak kassa p matbutikken.

Men allerede den frste dagen fikk jeg smake p realiteten; frekke, idiotiske kunder. Vanlige folk, kvinner som menn - som gjorde det de kunne for gjre livet surt for meg. Som helt tydelig rangerte seg selv over meg, og som var totalt blottet for respekt for den jobben jeg var satt til gjre. Jeg var jo bare den ubetydelige jenta i kassa.

Som skulle sl inn deres varer. I bytte mot deres penger. Slik at de kunne f maten sin i hus. Spise seg mette. Overleve.

Jeg husker sjefen min sa det til meg; at noen kunder var litt mer kravstore enn andre, men snn var det bare. "Det er bare bite det i seg, etter hvert slutter du ta deg nr av det", sa han fr han ga meg et oppmuntrende klapp p skulderen.

De sure, innbitte menneskene skulle snart bli hverdagskost for meg. Betale for breposene? Hallo?! Sette handlekurvene p plass? Snt kan jo de ansatte gjre.. Det piper i panteautomaten.. Kan du komme og fikse det? N?!

Men det fine med disse surpompene, var at de satte ting i perspektiv. Det var nemlig surpompene som fikk meg til innse hvorfor jobben min var s fantastisk.

Ikke bare flte jeg at jeg var en liten brikke i det store samfunnsmaskineriet, men jeg fikk i tillegg mte de ekte menneskene.

Slik som den sjenerte gutten. Jeg begynte etter hvert kjenne ham igjen. I starten sa han ikke stort, mtte aldri blikket mitt. Han mumlet bare et forsiktig og sjenert "hei" nr jeg hilste p ham, ristet alltid p hodet til sprsmlet om han nsket kvittering. Tok bare de tre, fire varene sine under armen og gikk, uten et ord.

Men ettersom ukene gikk, turte han endelig mte blikket mitt, gi meg et smil, si hadet nr han gikk. Jeg vet jo ikke om han egentlig var ensom, men jeg husker at jeg tenkte at det virket snn. At det sl av en prat med hun bak kassa gikk fra vre helt utenkelig, til bli en slags seier og en trivelig greie.

Og den gamle damen med rullator som bestandig handlet det samme. Noen poteter, et par epler, et stykke fersk fisk fra fiskedisken, filterkaffe og kulturmelk. Som snakket om hvor ensom hun var, og hvor trist det spesielt var spise middag alene etter at mannen dde. Joda, hun klarte seg fint, men savnet var der kontinuerlig. Tflene hans hun ikke fikk seg til kaste. Yndlingskoppen hans som fortsatt stod p den faste plassen i skapet.

Hun handlet alltid litt utp kvelden, nr butikken var p sitt stilleste. Jeg husker enda flelsen av se hvordan de triste ynene hennes fikk en ny gld fordi noen hadde tid til lytte til det hun hadde si.

Og den stille, innsluttede mannen med de snille ynene, som alltid luktet svakt av alkohol. Han var bestandig s pent kledd, og rundet alltid belpet opp til nrmeste hundrelapp. Uansett nr p dagen han stakk innom, nsket han meg alltid en god dag - fr han ryddet en tre, fire handlevogner p plass p vei ut.

S var det de faste stamkundene. Som bar smilene p utsiden av kroppen: - "Hei Christina! Vi stilte oss i kassa di, selv om det var lengst k her!" Som lyste opp jobbhverdagen uendelig mange hakk, som spkte og lo, og satte pris p jobben jeg gjorde for dem. Som betalte for breposene sine med glede og behandlet meg med respekt.

De siste dagene har en kronikk i iTroms florert i sosiale medier. Den handler om at det jobbe i kassa p Rimi har blitt et bilde p lavstatus i Norge, og at de ansatte bak kassa ofte fler seg usynlige p jobb.

N er det riktignok 15 r siden jeg satt i kassa selv, men ting har alts ikke forandret seg det spor. Folk er fremdeles idioter. Hvor blir det av respekten? Hfligheten? Oppdragelsen? M man vre advokat for bety noe? Lege? Forsker?

For uansett hva man syns om de som sitter i kassa p Rimi, s trenger man faktisk ikke oppfre seg som et rasshl. Det er provoserende, og jeg gremmes. Uten folk i kassa p butikken, stopper et helt samfunn opp. Det handler ikke bare om respekt, det handler ogs om forstelse.

Jeg satt kanskje bare i kassa p butikken.

Men vet du hva? Det var bra nok for meg. Jeg flte meg til nytte, jeg.

/ Et smil eller hei er faktisk nok :-)

* Flg Butikk-kona p Facebook *

35 kommentarer

Kjenner meg s igjenn her, jeg er 28 r men enda kan voksene mennesker vre s utrolig frekke. Noen vkner om morgen tenker at "i dag skal jeg gjre livet til ho p CMYK surt". Bare jeg har en sjef som mener vi ikke skal ta imot hva som helst. det liker jeg. Haha

Jeg er forsvidt enig, men har en annen vinkling. Jeg er i utgangspunktet hflig og blid, men blir utrolig provosert over betjening i SERVICEyrker som er mest opptatt av snakke med kollegaer om hva som skjedde i helga, eller sjekke Facebook p mobilen. Jeg forventer at betjeningen er imtekommende og hyggelig, og at bde hei og hadet blir besvart, gjerne med et smil!

Hilsen den bitre dama p 25, haha

Haha, jeg jobba ogs i kassa p en matbutikk da jeg gikk p videregende. En dag plundra jeg litt med kassa, og ei dame i 40-ra (eller Kjerring 40+, som jeg kaller dem...) stor tydelig irritert som nestemann. Da hun hadde betalt for sin ene ting, s hun p meg med det indignert blikk i det stramme fjeset sitt og sa "Treeegost!", fr hun marsjerte ut. Jeg beit nesten hull i leppa for ikke brle hyt av latter etter henne. :D

Mange rare folk man s der, gitt, og mange hyggelige.

Hei.

Frst vil jeg si at jeg digger deg og mannen din. Bloggene deres er geniale og ikke minst boka til mannen din.

Tilbake til den usynlige p jobb. Jeg har vrt vitne til snne lignende episoder mange ganger i butikken. Men jeg tror det folk ikke innser at uten dere bak kassa s hadde vi ikke ftt de varene hjem, uten dere s hadde vi ikke ftt pantet flaskene vres. S st p og ikke bry deg om hva de sier. Dere gjr en god jobb i butikken :)

S godt lese det du skriver kjenner meg godt igjen :) Her sitter jeg i kassa p Rema stor trives, men trivelige stamkunder de litt mindre triveligere :)

Barnehagetanta

Barnehagetanta

Jeg har aldri sitti i kassa p en matbutikk, men sttt i kassa p en fotobutikk og der fr du og mange rare og uhyggelige kommentarer fra folk.

N har jeg jobba 8r i barnehage elsker yrket mitt, men FY F*** for non sure utakknemlige foreldre det er der ute!! Jeg blir kvalm av tanken! At vi er der for barnet/barna deres hver dag minimum 8 timer om dagen og skal lre de basiskunnskap i livet og plenty attt er absolutt ikke nok. Det er mange ganger jeg har hatt lyst ta meg en butikkjobb for slippe ansvaret med oppdra 50barn, ogs er det trossalt bedre betalt i butikk(nr man ikke har hgskole) og man fr overtidsbetaling.

Takk!! Jeg jobber p Rimi opplever til stadighet disse idiotene. Men takk for at du satte ord p det! Endelig noen som forstr :) Det finns de som alltid smiler men det finns og de som gr til personangrep p deg.

Men alt i alt liker jeg jobben min, lavstatus eller ei :)

Ayla: Skjnner hva du mener, jeg husker det til tider var helt ufattelig provoserende skulle tenke at "kunden har alltid rett". Det gr en grense et sted, det er jeg enig med sjefen din i :-) Lykke til videre p jobb - hper du fr flest "ekte" kunder, da ;-)

Ida: Jeg er selvflgelig enig med deg! :-) Og snt legger man s utrolig mye mer merke til nr man har jobbet i et serviceyrke selv. Hender jeg blir i overkant hyggelig mot snne surpomper, og det er sikkert ekstra irriterende.. Fnis :-)

Irene: Hehe, tregost - snakk om ikke spare p kruttet da! Husker det var en del trbbel med de kassene til tider, syns spesielt det var stas skulle bytte papirrull fredag ettermiddag midt i helgerushet.. Ohlalala ;-)

Thomas: Takk for koselige ord, og hyggelig at du leser bde blogger og bok! :-)

Aina Hovlandsdal

Aina Hovlandsdal

Amen! Har hatt ekstrajobb i butikk de siste to ra, stortrives! Men alltid de kundene som har bestemt seg for handle midt i rushen en lrdagsformiddag, som ogs gjerne str ganske langt framme i ka og klager p tempoet.

Visste du at det gr an ta fagbrev innen butikkfaget? Etter min mening er et fagbrev et fagbrev, og alle skal vre stolte av det! Men tror kanskje ikkje s mange vet om det, skulle iallefall ikkje tru det! Er stolt butikkmedarbeider, uten fagbrev ;)

Aina; Salgsfaget heter det nr du tar fagbrevet innenfor butikkvirksomhet. 😊

Kjenner igjen alt som str skrevet..

Har jobbet i dagligvaren i over 5 r, og trives kjempe godt med det!

Men s har man jo noen kunder som spiser sitroner p feil side av senga hver dag.. de unngr jeg s godt det gr!

Og skulle de ville krangle med meg er det godt mulig jeg krangler med.

Som sjefen sa mens han lo:

Hu e itj sur sj, hu e bare litt strng😂

Jeg har sittet i kassa p Kiwi hvor jeg opplevde at en unge p max 10 r kom bort til meg og sa: Du er dum du, fordi du sitter i kassa. Kjente jeg kokte innvendig da. Og sure kunder var daglig.

N jobber jeg i skobutikk og det er like ille her ogs. Men prver mte alle med et smil og vre ekstra blid. Det beste er nr de faste kundene kommer innom for en liten prat og nr du har kunder som skryter av jobben du utfrer 😊

Ja desverre fins det mange som ikke burde jobbe i serviceyrke. Kjenner jeg blir oppgitt av slike selv. Men fr hpe de ikke delegger for oss som prver gjre sitt beste for at alle skal f det de trenger.

Det er s mye kjipe mennesker man treffer p i serviceyrker, spesielt i dagligvarebutikker. Alle trenger jo mat, s til og med de sureste og mest ignorante menneskene kommer jo innom. Det er s mange frekke.

De som ikke vil ha poser blir sur for at du spr og de som skal ha poser blir sur for at du spr "SELVFLGELIG skal jeg ha pose....!!". Enkelte ganger kan man ikke vinne... Likevel elsker jeg jobbe i butikk. Det er heldigvis mange hyggelige stunder ogs, bde med kunder og kolleger.

Utdanner meg til psykolog n, men synes det er s trivelig i dagligvarebransjen at jeg jobber deltid i butikk mens jeg studerer.

Kjempeflott innlegg!

Fatter ikke hvorfor noen mennesker fler ett sterkt behov for rakke/se ned p andre.

Blir bde lei meg og provosert.

Men alle vi andre (flertallet vil jeg tro) som ikke har dette behovet, fr holde sammen og lre oss si ifra nr vi hrer folk slenge med leppa til noen som bare prver gjre jobben sin.

Sammen kan vi ha en mer positiv hverdag! <3 :)

Jeg skjnner at du nsker vri dette om til noe posetivt, forsvidt er det en god egenskap.

Men gud bedre s lutlei du bli av folk i slike jobber.

Selv har jeg jobbet p bensinstasjon i mine ungdomsr.Samme problem der, nok av kravstore og idiotiske kunder som tror verden spinner rundt dem og deres jvla behov.De ser p deg som en trell, som de kan kommandere rundt og kalle forskjellige ting.

Jeg begynte kaste slike mennesker utav butikken, nr jeg sto alene p kveldsvakt.Og vet du hva?Det fles uffattelig deilig!Hvis folk ikke kan oppfre seg, fortjener de heller ikke noe hjelp.Kunder i bde butikk og p fks bensinstasjon fr fritt ture frem med den bedritne oppfrselen sin dersom ingen sier i fra.Nordmenn er experter i klage p alt, og de klager virkelig p ALT.Mitt rd:Finn deg en annen jobb, en jobb der du ikke behver la deg trkke p av frekke rasshl.Ingen fortjener det.Ingen.Jeg brukte si til slike:

"Hvor jobber du"?

Da svarte de "hvordan det"?

jeg sa da:"Jeg vil gjerne vite det, for du skjnner, jeg kommer en tur i morgen for st slik over deg og hakke og klage p alt jeg ikke har kontroll over, s fr du selv se hvor artig det er"

Det blir som regel stille da..

Tusen takk! For et fantastisk innlegg. Jeg takker ikke p vegne av meg selv, men p vegne av mannen min. Jeg har vel aldri sett ned p butikkansatte, men fr jeg mtte min kjre hadde jeg ingen anelse om hva slags jobb det er og hva det krever. Han er riktignok sjef, s hans arbeidsdager er nok hakket lenger enn "vanlig ansatte", men en dog! Det krever s mye jobbe i en butikk, og det er en kunst gjre den jobben godt. Jeg er s vanvittig stolt av mannen min, og ser alt det arbeidet han legger ned i skape en god butikk for kundene sine. Det er ikke s mange andre i Norge som jobber 10-15 timers dager hver dag, som jobber annen hver lrdag og sndag( selv om butikken er stengt, er det likevel ting gjre) s synes folk skal tenke seg om neste gang de rynker p nesen! Et godt eksempel p hvordan folk ser p butikkansatte ser jeg nr folk spr hva mannen min jobber med. Du skal se de rynker godt p nesen! Nei, hurra for alle butikkansatte! Takk for at dere er der kl 06.00 om morningen og kl 00.00 p natten. Det hjelper en stakkars sykepleier som glemmer handle mellom sine turnusdager :)

Er bilmekaniker av yrke, et yrke hvor vi opplever mye av det samme. Kunder som klager over priser og andre ting vi ikke har kontroll over, samt finner det naturlig komme inn i verkstedlokalet hvor de ikke har noe gjre for s g en halvmeter bak deg og forte hvordan du skal gjre jobben din. I lpet av ti r kan det sies at jeg aldri har hatt dette problemet med kvinnelige kunder, de har absolutt noe lre sine verre halvdeler p dette omrdet. Er menn de verste butikkundene ogs?

Oh yeah... er ikke bare i dagligvaren, haha! Folk tror helt serist de kan si hva som helst, og gjre hva som helst. Slutter aldri overraske meg hva folk er i stand til. Uhflige drittfolk. Det JEG finner glede av i hverdagen, er hvor usannsynlig DUMME mange av dem er. Ofte tenker jeg for meg selv at hun der, hun m garantert kun eie sko med borrels for hun har ihvertfall for lite IQ til kunne knyte lisser engang! Folk er frekke, dumme, uhfige, slibrige og generelt bare prakteksempler p folk som iflge Darwin ville ddd ut fortere enn svint om ikke samfunnet var s jvla tilrettelagt at selv idioter som omtrent ikke vet hvordan man regner 1+1 overlever. Nr man har jobbet samme sted noen r fr man ogs gleden av mtte hjelpe de samme rvhllene om og om igjen, og jeg kdder ikke nr jeg sier at mange ganger stuper vi bak disken og gjemmer oss om vi ser dem g forbi.

Jobbet med kundeservice av ulikt slag i 10 r mens jeg kom meg gjennom vgs og studier, og mistet omtrent troen p menneskeheten. Majoriteten av de gode kundene var faktisk ungdom og barn, mens godt voksne var desidert verst. Opplevde for all del det motsatte ogs, men jevnt over.

Har ogs hatt noen av de sure eplene i min tid som kassedame. S har man heldigvis de trivelige som lyser opp hverdagen. De som du ser kommer vandrenes inn og redder en hel vakt nr en eller flere har vrt negative og delagt den. De tenker ikke at vi ogs er mennesker, tydeligvis er vi maskiner som m ta imot dritten for hva som har gtt galt i lpet av dagen eller livet. Det jeg har lrt er at jeg alltid skal vre hflige og smile til de i kassen. Fordi jeg vet hvor mye et smil, det bli sett og f et hyggelig svar som "Ha en fin dag/kveld" kun det "nei takk" hvor mye den takken betyr. Tiden har gtt, men tydligvis ingenting er endret. Ogs vet jeg n at om det er lang k og problemer i kassen, ja da kan ikke de i kassen noe for det s man trenger ikke klage da eller gjre synlige tegn p at det er en irritasjon. Kan jo ta tilbake og si "Vi er BARE folk som jobber i kassen. Ikke IT-support folk eller ingenirer.."

Viggo: Hehe, nr du sier det, s var det nok menn som slang mest med leppa i butikken. Damene viste det mer med kroppssprket - hvilket jo kan vre like ille.. Men jeg tviler ikke p at det er en typisk mannegreie fotflge dere p verkstedet, nei! Eksen min var elektriker, og jeg husker han sa at han hatet de folka som stod og glodde p at han jobbet :-) Ha en fin kveld :-)

Kjenner meg s igjen, jobbet p butikk et par r tilbake. Utrolig mange sure, men ogs hyggelige folk. Det morsomste som fins m nesten vre vre super blid mot en super sur kunde, haha! Stor mangel p respekt fra kunder, det er det virkelig...

Belinda: Er s enig med deg! Som du sier er det masser av jobb bde fr og etter stengetid, ikke bare kan man fle seg usynlig p jobb i kassa - men det er mye usynlig jobbing i kulissene ogs. Det hres ut som du har en veldig dedikert og flott mann! Fortsett vre stolt :-)

Hater Kunder: Problemet er jo at noen _m_ la seg trkke p av frekke rasshl, da - siden det m sitte folk i kassa til enhver tid.. ;-)

anette: Den taktikken brukte jeg og, haha! Tviler p at de gadd st i min kassak igjen, for si det snn ;-)

Jeg har jobbet i serviceyrker selv og er alltid hflig til folk i slike frontposisjoner.

Men hvorfor kaller du folk for "idioter"? Hvem er du selv da? Har du aldri hatt en drlig dag? Er du alltid like hflig? Da m du vre perfekt!

Men slik er ikke alle. Mange har drlig tid, er syke, har store problemer, eller, rett slett, skal ta bussen som gr om 2 sekunder...

Men det betyr absolutt ikke at du ser "hvordan "ekte folk" er!" Det kan bli den samme buss sjfren som stresset fra kl. 5 p morgningen, eller en sliten resepsjonist som jobbet hele natten, som er litt krevende eller utlmodige i forhold til andre folk eller til dine forventninger. Og slik er det ikke bare p Rema 1000! Alle service yrker som krever kontakt med folk er ganske like. Jeg har prvd meg i flere og vet hva jeg snakker om. Har du prvd smile tilbake isteden for kritisere folk og kalle de for "idioter"?

Lena: S det du mener er at s lenge man har en unnskyldning for tpelig oppfrsel, kan man gjre som man vil? At de gangene jeg ble kalt en "udugelig kjerring" fordi vi ikke var mange nok p jobb til pne flere kasser, skulle jeg smilt tilbake og takket for kritikken? rlig talt. Jeg har drlige dager rett som det er, men den dagen jeg slenger med leppa til folk som overhode ikke har fortjent det - da hper jeg noen tar ansvar og kaller meg en idiot! Det er vel for pokker ikke greit miste all respekt og folkeskikk selv om man har drlig tid, er syk, har store problemer, eller skal rekke en buss som gr om to sekunder?

Jeg kjenner hva du mener, men alle er forskjellige, noen har veldig lite tlmodighet:)

Jeg heller ikke tror de mener det de kaller deg for. De samme folk kan smile til deg et annet dag:)

Selv jobbet jeg p et sykehjem, butikk, barnehage, osv. Folk du snakker om truffet jeg bestandig. Det er ikke "noen andre", det er vi alle sammen som av og til, uten en gang merke det, kan bli uhflige, krevende eller utlmodige.

Heller de som jobber i service bransjen m ikke ta alt personlig. "The customer is always right" sier de.

jeg takler slike folk med et smil og ville ikke kalle de for" idioter".

Ha en fin kveld videre!

S utrolig bra skrevet!! :D

Jeg har selv jobbet i kassa, og mtt alle slags typer folk. Skjnner ikke at det skal vre lavstatus, hva skulle man gjort uten butikker handle i? Er alltid blid og hyggelig mot de i kassa (og folk rundt meg generelt, s klart) for det er s viktig, og jeg blir s glad nr andre smiler og sier hei til meg. :)

Kjenner meg s absolutt igjen, jobber selv i bokhandel, og tidligere i Enklere Liv.

Det er forskjellig folk hanskes med der og, men jeg setter desto bedre pris p de gode (og som regel faste) kundene.

De som ikke alltid har en alright dag prver jeg s godt det lar seg gjre vre hyggelig mot, men jeg sier nok ganske mange fraser innvendig hver gang jeg er p jobb :P

Det er ikke bare bare alts..

Fler og at om man har erfaring og jobb fra butikk blir man desto mer bevisst p hvordan man selv som kunde er mot butikkansatte, merker det spesielt godt etter jeg begynte i bokhandelen.

Det finnes alt for mange selvsentrerte tullinger i dette landet og jeg synes oppriktig synd p mange som helt tydelig mangler ndvendig sosial kompetanse. Folk i dag er s opptatt av meg og mitt at de ikke er i stand til se hva som foregr utenfor sin egen boble. Jobber selv i serviceyrke og mter mange forskjellige mennesker i lpet av en arbeidsdag, og om det skulle komme en tulling som klager p alt og ingenting s tar jeg det med et smil, for det er kanskje det en slik tulling trenger. Dessuten tror jeg mange ikke evner det se kostnadsnivet i en butikk sammen med resten av samfunnet. Om en som for eks er advokat kommer til meg og handler. Han handler brus, kaffe og et smrbrd, prisen blir 160 kr. Han er tydelig misfornyd med prisen, men tenker han over hvor mye hans tjenester koster? Ja han har nok lengre utdanning en meg, men tenker han p at det sitter folk over meg som har like lang utdanning som han som ogs skal ha lnn av det jeg selger. Ok, sporet av litt n, men dere skjnner poenget?! Tror folk trenger sette ting litt mer i perspektiv.

Hei,

Syns det er godt skrevet og jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Det jeg ogs vil ppeke er at dette gjelder ikke kun kassa p rimi. Jeg sitter p medlemsservice (mobil og mail) for et treningsstudio og herrejesus s mange idiot og rett ut slemme mennesker. Jeg jobber ogs som servicemedarbeier i resepsjonen og p treningssenteret. Har alle de faste som kan navnet mitt og som snakker og gjr dagen bedre, og innimellom fr du de vrste rasshlene som finnes. Syns det er viktig si ifra om at dette er i alle serviceyrker. Ikke bare i kassa. Om du er it-person, kontorarbeider, sekretr, ALT som har med serviceyrket er slik.. Vi blir ikke sett p som mennesker, men som puter du kan f ut frustrasjonen din p. Dessverre.

Skriv en ny kommentar

Flg p Facebook