Pølser’n på sofa’n

For et par uker siden var jeg hos legen for å ta en skikkelig blodprøvesjekk. Og alle prøvene så faktisk helt supre ut, bortsett fra vitamin D. Så lave verdier hadde jeg, at jeg fikk D-vitamin på resept! Gæmlis? Haha!

Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan ha seg, for når jeg leser om hvor lite sollys som skal til for å dekke et helt ukesbehov, så må jeg begynne å lure.. Jeg vet jeg var lite i sola i sommer altså, men hallo!

Dersom ansikt, hender og armer eksponeres for sommersol midt på dagen i fem til ti minutter 2 ganger i uka, vil behovet for vitamin D være godt dekket” står det på NHI sine nettsider. I tillegg trodde jeg det var nok å spise fisk jevnt og trutt – men selv det er tydeligvis ikke nok for min kropp.

 

 

Og så står det at folk med D-vitaminmangel blir lettere syke enn andre. Det kan kanskje forklare hvorfor jeg nå ligger under teppet på sofaen, syk og begredelig.. Først trodde jeg bare det var MM-viruset som herjet (Haha til dere som tok den), men så ble jeg både slapp, tett i nesa, fikk en irriterende hoste, bomullshode, og dotter i begge ørene – som nekter å gi seg. Jeg hører seriøst nesten ingenting på det venstre øret. Akkurat det kan jo være kjekt iblant, for det hender jo at gubben skravler hull i hodet på meg. I går snakket han så fælt mens vi så på “Julekongen”, at treåringen måtte be ham om å tie stille.

Selv om det passer skikkelig dårlig å føle seg sengeliggende når man er mamma og overhode ikke kan være sengeliggende, så tar jeg denne virusrunda med knusende ro. For nå skal jeg tygge de reseptbelagte preparatene mine med glede framover, sånn at mine blodverdier til slutt ligger og danser helt i toppsjiktet av D-skalaen! Jeg kommer garantert ikke til å bli syk igjen før i 2020, og da er barna så store at jeg har mulighet til å være sengeliggende..

 

 

Guttungen er forresten også nede for telling, så i dag har vi vært en tur på apoteket for å kjøpe nesespray, og på posten for å poste en pakke til en som har bursdag i morgen. Det er forresten dyrere å betale kontant enn med bankkort på posten.. Hva kommer det av? Jeg tenkte jeg skulle spørre, men det var kø, så jeg gadd ikke være hun kverulanten som aldri ble ferdig. Dessuten hører jeg jo så dårlig nå, at det ville blitt flaut mye “hæ?” uansett.

Jeg vet ikke om det er menthol-nesesprayen eller viruset som gjør meg litt sentimental her jeg ligger, men jeg må bare få si at jeg setter umåtelig pris på alle de fine tilbakemeldingene fra dere som har hørt på podcasten vår! Det er en ære å få vite at Gjesterommet har gjort det kjedelige husarbeidet litt lettere, eller den ufyselige gåturen med bikkja i mørket om kvelden litt lysere. En spesiell takk til dere som døpte om “Tacofredag” til “Taco- og Podcast-fredag” i forrige uke, det var ufattelig trivelig 🙂

Nå skal jeg straks pusse tennene og finne senga, jeg gleder meg – for i kveld skal jeg legge meg til å sove med det gode øret ned. Så kan gubben snorke så mye han vil!

 

/ Nå kan det bare gå oppover! 😉

* Følg Snørrkona på Facebook *

11 kommentarer
    1. Åh Christina, krya på dej o Zov dej pigg igen!!! (tänk om det var möjligt) MM-virus har vi i hus oxå här i Sverige, jisses det rockar fett i stuen om dagen!!! ÄLSKAR oxå Gjesterommet, TACK för den oxå!!! Kryapådejkrammeddvitaminpåfyllviaetern

    2. God bedring!
      Fikk selv D-vitamin, B-vitamin og Jern på resept nå for 3 uker siden! Immunforsvaret mitt har reist på ferie, det er jeg ihvertfall helt sikker på(!) og eier ikke energi til noe 🙁

    3. Linda: Oi, det var smørbrødlista si! Skjønner jo at du er nede for telling for tida.. Håper du kommer deg raskt på bena igjen, tenk så full av energi du blir med fulle lagre! Oh yeeeah 🙂

    4. Jenny: Takk kjære Jenny! Hvis MM-viruset har nådd helt til Sverige, så begynner jeg å skjønne rekkevidden.. Skummelt! 🙂 Så stas at du elsker oss, fortsett med det! Hahaha 😀
      Håper du får en god natt med masse søvn <3

    5. Kunne godt klart meg uten de manglene 😛
      Da blir det hæla i taket!! Bare så synd det tar så lang tid, skulle jo ha gjort SÅ mye før jul 😉 *flirer*

    6. Har D vitamin mangel jeg også -.-‘
      Den lå på 64 rundt juni og i november lå den på 59 å den skal være enda lavere!
      jeg fikk slike D vitamin dråper der jeg skulle ta 4 dråper morgen og kveld,som ikke har nyttet.
      Nå tar jeg dobbel dose av den + d-vitamin 10mg fra apoteket og tran tabeletter!
      skal inn igjen om 2 mnd for å sjekke,å da BØR den være på normalt nivå synes jeg hvis ikke forstår jeg rett og slett ikke kroppen min!!
      Å legen sa med lavt d-vitamin i kroppen så kan du også føles ut som du ikke har nok energi,noe jeg kjenner meg så alt for mye igjen i -.-‘

    7. Hahaha, har akuratt vært/er igjennom ei sånn forkjølelsesrunde selv å er nesten døv på høyre øre, sa akuratt til gubben at det posetive med å være døv på ene øret er at jeg kan legge goøret ned i puta for da hørte jeg han ikke snorke xD var bare så morsomt at du skrev det samme :p
      God bedring 🙂

    8. Jeg har selv manglet D-vitaminer å man kan bli kjempe slapp og sliten av det. Jeg jobbet å lå på sofaen fra jeg kom hjem fra jobb til jeg la meg på kvelden, så man kan bli ganske så slapp av det. God bedring å håper du får D-vitaminene raskt opp igjen =)

    9. Haha, da jeg også gamlis- jeg fikk også påvist d-vitaminmangel og d-vitaminer på resept! 😂
      God bedring til deg, fra en annen gamlis. 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg