Puppelupp

I kveld hadde jeg egentlig tenkt til å blogge om noe helt annet, men det får bare vente. For nå må jeg rett og slett kommentere denne helgens store hendelse. I går bestemte nemlig gubben og jeg oss for å kjøre i gang nattpupp-avvenning, slik at alle i husstanden forhåpentligvis snart kan begynne å sove hele natten gjennom. Planen var at Peter skulle ta lillesnuppa i natt, og at jeg (og puppen) skulle holde oss unna.

Jeg trykket meg derfor spent inn på bloggen hans i dag for å lese hvordan natten hadde gått.

 

For selv om jeg naturligvis hørte at det i perioder var liv og røre inne hos Peter og lillesnupp i løpet av natten, så hadde jeg jo selvfølgelig ikke den fulle oversikten siden jeg lå på et annet rom. Jeg klarte faktisk å holde meg unna fram til halv syv i morges – da syns jeg det var på sin plass at jeg tok over for den stakkars, trøtte mannen. For ja, det hadde visst vært en horribel natt.

Innlegget hans startet ganske friskt med setningen: “Å jasså, du tror du er sliten?” – før det fortsatte med både bilder og tekst som antydet at han var mer enn bare litt trøtt etter en særdeles lang natt. Det viste seg at han i tillegg hadde bygd opp innlegget som en slags logg – der alle hendelsene i løpet av hele natten møysommelig var skrevet ned.

Men det tok ikke lang tid før jeg reagerte, nærmere bestemt allerede på punkt nr 4:

 

 Kl. 03.46: Midt i en herlig drøm, våkner jeg til brølet fra en bitteliten gorilla. Viser seg at det er min datter. Hun er våken, veldig våken.”

 

Før jeg går videre, må jeg bare få forklare en ting. Dere som kjenner litt til oss fra før, vet jo at gubben har et problem med at han er svært urolig i søvne.. Og på grunn av dette hender det rett som det er at vi sover på hvert vårt rom – fordi vi trenger nok søvn for å få det til å gå rundt. Men i hele høst har vi i tillegg hatt mye barnehage-virus i hus, derfor har Peter nå i en veldig lang periode sovet inne hos treåringen.

Peter med sitt ekstremt gode sovehjerte, vet med andre ord ikke at den “bittelille gorillaen” svært sjeldent sover så lenge som til 03.46 uten å våkne.. Innen klokka er fire har hun som oftest vært våken to eller tre ganger allerede – men det vet han tydeligvis ingenting om.

Så følger en haug med oppdateringer om at lillesnuppa nektet å sovne igjen. Og hun var visst i kjempeform! Hun smilte, pratet, hoppet rundt og koset seg, fra 03.51 til 06.09 holdt hun det gående. Og Peter var i sjokk. Skulle mangelen på nattpupp føre til sånne våkne perioder..? Det gikk jo ikke an! Om natten skal man sove – ikke holde på sånn.

Jeg har selvfølgelig ikke tall på hvor mange netter jeg har ligget våken sammen med den lille tuttelutta, hvor hun har satt seg oppå magen min, hoppet opp og ned mens hun har klukket av latter, plukket meg i nesa eller i munnen eller i ørene, stupt inn i dyner og puter mens hun har hvint av glede – eller alle gangene hun har hylt i sinne når jeg har prøvd å legge henne ned og rolig sagt at: “Nå lille venn, nå er det faktisk natta..”

Alt dette har selvfølgelig pågått til lyden av den velkjente snorkeduren til min mann, som har befunnet seg i dyp søvn på rommet til treåringen.

Så kjære Peter: “Å jasså, du tror du er sliten?”

 

/ Ingen sympati herfra, kjære 😉

* Følg Konatil på Facebook *

12 kommentarer
    1. Ikke fra meg heller dessverre 😂 Eldstemann var en drøm, han sov natten gjennom fra han var bitte liten. Mellomste hadde kolikk å gråt konstant fra 21 til 3 om natta, så da var mannen flink å hjelpe til. For sånt kan gjøre folk gærne, baby gråt og mamma gråt å pappan prøvde så godt han kunne.
      Minste frøkena er ett matmonster uten like, og har fra hun ble født ammet (eller det heter vell diet 🙈) hver time på dagtid, ikke mer enn halvannen time iallefall, og maks 3 timer på natt, men som regel kun to timer imellom. Hun er nå 5mnder. Jeg klager ikke, for hun har iallefall ikke kolikk. Men når mannen klager dagen etter at 5åringen har vekket han 2-3 ganger iløpet av natta… Ja da har man lyst å kaste det nærmeste man finner etter han! 😁 5mnder uten sammenhengende søvn! Egentlig mange flere pga at som alle vet så må man på do, får leggkramper, halsbrann osvosv. I slutten av ett svangerskap. Så sist jeg fikk en god natts søvn var vell i begynnelsen av fjoråret! 😂

    2. Måtte le godt da jeg leste pappabloggen. Det var som å lese om vår lille snuppelupp på 1 år. Og så gikk jeg inn og leste ditt innlegg, og da lodde jeg enda mer.. Kjenner meg såååå igjen 😉 hadde ikke akkurat daua av en hel natts søvn snart nei! Lykke til med nattmelkavvenning! Og sov godt når gubben tar nattskiftet 🙂

    3. Hahaha, må bare le😂 Var på tide at Peter også fikk oppleve hvordan verden ser ut på natterstid👍🏻😂 har selv ei frøken på 10mnd, og gubben her har kanskje våknet i 5-6 ganger på natta, pluss stått opp 4-5 ganger på morgenen med henne.
      Merkelig hvordan de greier å snorke seg gjennom all skriking og barn som finner ut at det er morgen i 4tia.
      Så NYT DET til det fulle, stapp i ørepropper og SOV SOV SOV!!👍🏻😊
      Gleder meg allerede til morgendagens snap og blogg oppdatering fra Peter😂 Vet je høres fæl ut, men jeg unner gutta litt slit å😄
      Digger forresten bloggen til både deg og gubben, skulle likt å være flue på veggen hos dere innimellom👍🏻

    4. Hahah nå måtte jeg le😂 Har selv en puppeglad gutt på 1 år, å kjenner meg sååå igjen. Her sover vi også på hvert våres rom, og han snorker godt i gjestesenga mens jeg ammer på natten. De har ingen idee om hvordan det er.

    5. Snodig så forskjellige barn er. Begge våre ammet frem til ca 8mnd og da snudde de seg bare vekk. Da var det frem med matglass, ta seg av tømmerhøggerbleier og sove hele natta…

    6. Jeg syntes det var litt trist når guttungen her plutselig sluttet å ville amme om natten (9 mnd), men skjønner at jeg skal sette pris på sammenhengende søvn hver natt 😄

    7. Hehe! Ikke rart Pappahjerte alltid er en så strålende opplagt blogg! Det eneste vi har hørt er; frua hadde visst ei kjip ammenatt… Håper det snart løser seg for dere! 😊

    8. Dere har 2 fantastiske blogger☺jeg har termin om 5 uker og det jeg gruer meg for er at jeg ikke skal få sove hele netter lengre,alt det andre tenker jeg ikke så mye på😊Lykke til,det er en glede å følge dere☺

    9. Hei! Måtte bare legge igjen en kommentar her. Fikk med meg at Peter skrev at morgenpupp er greit. Når vi slutta med nattamming her så ble regelen ingen pupp i senga uansett. Lille vet jo ikke forskjellen på halv 4 på natta eller halv 7 på morgenen. Det funket iallefall her i huset. Nå er lille straks 1 år og nå kan jeg fint ta han i senga for litt morgenpuppkos hvis jeg ønsker å sove lengre eller hvis de to andre små ligger og sover enda når han våkner. Lykke til!

    10. Nå som babyen har blitt flaskebarn må mannen opp én natt i helgen for å mate. Det syntes han er kjempeslitsom, og fortjener så klart å sove til klokken 12-1 utpå dagen etter den harde natten 🙂 mener han selv hvertfall

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg