Ukas krangel – Telefonen

I ukesvis har jeg gledet meg til påske, med fridager og fred og ro og familiekos. Derfor føles det ekstra kjipt at stemningen er litt mollstemt hjemme hos oss akkurat nå. Peter er nemlig grinete fordi vi har en pensjonist i hus. Og jeg kan visst takke meg selv, for pensjonisten – det er meg..

 


“Men Peter da.. Hvorfor vil du aldri kline med meg lenger?”

 

Det har vært ganske stille fra meg på Instagram og Snap i det siste, og det skyldes enkelt og greit at telefonen min er i ferd med å ta skikkelig kvelden. Det startet så smått for noen uker siden, da begynte den plutselig å leve sitt eget liv. Først var den bare litt treg på avtrekkeren, så begynte den automatisk å ringe opp folk jeg nettopp hadde sendt sms til. La oss bare si det sånn at det ble et par flaue episoder..

Men det største problemet nå, er at halve skjermen er dekket av svarte streker – samt at den bruker en halv evighet på å åpne et program. Særlig får dette gubben til å klikke, for han eier ikke tålmodighet. Hver gang jeg sier at jeg skal ta en Snap, så tar det ett minutt før Snapchat åpner seg. Så tar det et halvt minutt å laste inn innkomne snapper, og da henger skjermen seg. Hvis jeg endelig får knipset et bilde, tar det et nytt minutt før jeg får skrevet på tekst.

 


(Fra min story på Snap)

 

Innen jeg er ferdig på Snapchat, har Peter klikket i vinkel fem ganger, og sagt tjue ganger at jeg må kjøpe meg ny telefon.

Men det er lettere sagt enn gjort, for jeg trenger tid. Jeg må vurdere hva slags modell jeg vil ha, den nyeste er jo altfor dyr, men samtidig kan jeg ikke kjøpe en tre år gammel modell med dårlig bildekvalitet når jeg stadig knipser bilder til bloggen. Og hvor kjøper man telefoner nå til dags; bestiller man på nett eller drar man i butikk? Ahh.. Alle valgene gjør meg gal!

Dette får det om mulig til å klikke enda mer for gubben – og i forrige uke sa det stopp. Han dro meg ut døra, plasserte meg i passasjersetet, kjørte meg til byen, beordret meg inn i en butikk og ba meg om “ikke å komme ut igjen uten en ny telefon i hånda“.

Som jeg har nevnt før, mistet jeg av en eller annen grunn all besluttsomhet da jeg ble mor for andre gang. Jeg hater å ta valg, derfor kommer det vel ikke som noe sjokk at jeg brukte fryktelig lang tid i butikken. Så forvirret var jeg faktisk, at jeg endte opp med å kjøpe prikk lik telefon som gubben. Haha, jeg visste jo ikke hva jeg skulle gjøre!

Utrolig nok er det ikke dette styret som har laget den dårlige påskestemningen her i heimen. Det som får Peter til å gå i fistel, og som gjør at han mener jeg oppfører meg som en pensjonist, er at én uke har gått siden mobilkjøpet – og den nye telefonen ligger fortsatt uåpnet i boksen sin.

Det er liksom bare det at.. Tenk om jeg kommer til å savne den gamle telefonen? Tenk om den ikke er så treg likevel..? Tenk om jeg mister alle appene mine? Og hva med alle bildene? Er det ikke fryktelig mye styr å få overført dem til et minnekort..? Æsj.. Tenk om jeg ikke skjønner noenting? Nei, jeg orker ikke ta dette i dag. Tror jeg venter til i morgen.

Og sånn gikk liksom dagene.. Og for hver dag som har gått, med treg og gammel telefon – har gubben blitt mer og mer grinete. I dag sendte han meg faktisk et blikk jeg aldri har sett før. Jeg hadde nettopp bannet litt for meg selv fordi telefonen hadde skrudd seg av midt i en melding, og da jeg kikket opp møtte jeg et blikk som var blandet av vantro og avsky.

Og da gikk det opp for meg at i kveld, i kveld må jeg bare ta i bruk den nye telefonen min. Først da kan påsken begynne. Hverfall for gubben 😉

 

 

/ Følg meg på Snap for å se hva som skjer – umulius82 🙂

* Følg Pensjonisten på Facebook *

31 kommentarer
    1. Ganske vanskelig å forstå for meg som elsker nye duppeditter, men det er jo godt at vi ikke er like😉☺️ Du trenger ihvertfall ikke føle deg gammel😉 Tror ikke det har så mye med alder å gjøre, heller interesser……!
      Ser fram til mer aktivitet på Snap og Instagram framover😄👍

    2. Jeg sjønner presis hva Du mener!! Er akkurat likens! D med beslutsamhet, det er åsså samme her 😀
      Forsvant etter fødsel! Rart! :p

    3. Kjenner at jeg ville reagert på samme måte som Peter her 😂. Så jeg håper inderlig du tar i bruk den nye telefonen og trives med den, for samlivets skyld 😁. God påske til dere alle fire!

    4. Skjønner deg kjempe godt. Har hatt en ny pc liggende klar til bruk i tre uker nå, men bruker fortsatt den gamle, trege pga alt styret med å overføre ting og tang 😂

    5. Haha, det tar faktisk sjukt lang tid å ta i bruk ny telefon! Først må dem parres så alle numre og meldinger og kontakter blir flyttet over. Så nå alle apper lastes ned, og så oppdatere hver enkel slik at gammelt innhold blir med. For ikke å snakke om all info og innstillinger den nye telefonen foreslår. Så må man velge tema, bakgrunnsfarge, skriftstørrelse og dont..alle de viktige tingene 😉 Jeg brukte tre dager på å ta i bruk ny telefon, og da hadde jeg allerede brukt tre mnd på å velge hvilken ny jeg ville ha. Forstår deg meget godt! 😀

    6. Hehe.. Godt det finnes noen yngre, som gjør akkurat det samme som gamle meg! Min siste ble liggende i rundt 3 UKER i esken sin, men nu er den i bruk 🙂
      God påske videre til dere <3

    7. Føler med deg! Jeg har en 8 år gammel usmart telefon som funker gull. For to år siden kjøpte jeg meg en ny med sånne vanlige taster, men fant ut at jeg kunne kjøpe nytt batteri til den gamle i stedet. Og den gamle funker!
      Samboeren min, derimot, er litt som Peter her. Prøver å få meg til å kjøpe en sånn smart en. Men jeg vet jo ikke hva jeg vil ha! (Er ikke redd for teknologi, har master i teknologiske fag, faktisk, så her ligger det noe annet bak.)

    8. Ha.ha. Så artig da. Bruk den tiden du trenger.
      Jeg fikk en splitterny Sony Experia 5z hos mannen min til bursdagen. Jeg hadde sagt , jeg ønsker meg ikke en sånn en, ikke kjøp det. Men men der lå telefonen og skinte mot meg. Hærregud altså hva skjedde, hadde jeg ikke vært tydelig nok? Jeg tok gaven med meg og gikk til Lefdal og byttet den. OMG … De var forbauset dette har vi ikke opplevd før at en kunde bytter en sånn recer av en telefon. Okei da er jeg den første. 😍 jeg vil ha min gamle Sony med trykketaster og liten og nett. Min baby. Ser at samfunnet forventer at vi skal ha TLf nå med alt slags apper og det har ikke jeg.
      Jeg har alt slags tekniskesaker på jobben Men den gamle sonyen får ingen tvinge fra meg. Du er den staeste damen i byen sa en av jentene mine. Det er heldt greit 💗
      God påske til dere alle.

    9. Liv: Nå er jo du den mest oppdaterte bestemoren jeg kjenner da, Liv 😉 Men hvorfor har interessene mine endret seg sånn etter at jeg ble mamma.. Jeg skjønner ingenting! Fortsatt god påske til deg 🙂

    10. Linda: Haha! Nå er den i bruk, og jeg har ikke tenkt til å se meg tilbake! Må bare få sikret meg bildene på den gamle telefonen før den tar kvelden for godt 🙂

    11. Anonym: Siden jeg nå har fått i gang min nye telefon, kan jeg jo sitte på min høye hest og si: You can do it! Haha 🙂 Hopp i det, og se deg ikke tilbake <3

    12. Marielle Bratthammer: Jeg lurer på om det der er toppen av gæmlis-skalaen 😀 “Atte, jeg har fått meg en sånn ny telefon. Jeg skjønner ingenting. Kan dere fikse det for meg?” Hihihi 🙂

    13. Åh, det var fint sagt, Christina😄 Bare vent til du blir 60+! Da får du også overskudd til å interessere deg for sånne ting😂😂

    14. aff disse mobilen er skikkelig slitsomme å ha av og til. mange som lever sitt eget liv. jeg er veldig glad i min Samsung s6 da. eneste er at disse nye telefonene går så fort tom for strøm etter å ha hatt dem i et halvt år. det skjedde ikke med Nokia 3310i den gangen da jeg var liten hahha! (det er da man føler seg gammel når man hadde en mobil med knapper på) :O eller noe som heter hjemmetelefon hahaha. kos dere masse videre i påsken 🙂

    15. Aaaaahh- kjenner nesten jeg blir litt irritert bare av å lese det..
      Her er jeg definitivt som Peter. Mannen min kan være litt som deg da (og han er 42, bare nevner det).
      Men – for å være helt ærlig så holder jeg meg til samme merke på telefonen- så det ikke skal bli så stress å bytte.. Så litt gæmlisfaktor på meg også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg