Påskeplanleggeren

Da jeg var liten, betydde påske bare én ting: Kos. Feriekos. Familiekos. Hyttekos. Påskeegg-kos. Det fantes ingen bekymringer i verden – og aller minst i forkant av en påskeferie. Jeg hørte aldri muttern klage heller – selv om det var hun som stod for planleggingen. I alle år har jeg egentlig tenkt at alt gikk helt av seg selv. Påskeegget hadde påskeharen fylt, hyttenissen hadde fikset rent sengetøy på hyttesengene – og noen hadde på mirakuløst vis fylt kjøleskapet til randen:

 


Jeg burde jo skjønt at det lå en liten mengde planlegging bak..

 

Men nå.. Nå er det plutselig jeg som er muttern, og først nå innser jeg hvordan min mor må ha hatt det i alle år! For selv om vi bare skulle ha hjemmepåske i år, så krevde det jo faktisk en hel del planlegging! Hvorfor i alle dager er det ingen som snakker om all logistikken som må på plass i forkant av hellige påskedager..? For det krever jo faktisk både dyp konsentrasjon og et våkent kvinnehode.. 😉

I år ble det altså ingen påskeferie til fjells, ingen lange utflukter med ski på beina og akebrett i rumpa. Men vi skulle ha gjester her hjemme isteden. Opptil flere, og de skulle atpåtil overlappe – og sånt blir det hodekaos av.

Hva spiser vi til frokost? Hva lager vi til lunsj? Liker alle smoothie? Hvor mye ekstra må vi planlegge til middag? Er det stusselig å ikke ha dessert? Hva skal vi putte i påskeeggene til ungene – og kanskje trenger vi voksne noe til kaffen? Hvor plasserte vi påskepynten da vi ryddet i fjor? Hva med bikkja, er det nok hundefór igjen i boden? Nok kaffe – herreminhatt, vi må huske å kjøpe nok kaffe! Og hva med de dagene vi skal på påskevisitt, hva tar vi med til verten da?

Oh no! Det har vi jo helt glemt å tenke på, finnes det noen som holder åpent i påsken..?

 


Takk og lov for at du aldri tar fri, kjære Plantasjen <3

 

Og på dager som dette tenker jeg at jeg veldig gjerne skulle hatt mamma i kulissene her hjemme. En litt mer voksnere voksen som jobber i det skjulte og får ting til å gå sømløst, for det er ikke vi så flinke på enda. Før hadde jeg mamma, nå har jeg Peter. Og Peter, vel… han er ikke helt mamma.

Da jeg prøvde å presentere de mange bekymringene rundt påske og logistikk for ham, fikk jeg først en falsk bekreftelse på at ting var i skjønneste orden og at han hadde kontroll på alt:

– “Ææææh, slapp av – det ordner seg..“, sa han i kjent stil.

Det var inntil onsdag kveld – siste hverdag før påsken satte i gang. Da kom han nemlig på at han hadde glemt å kjøpe påskelam før helgens innrykk fra fjern og nær, og spant av sted til butikken like før stengetid. Etter å ha trålet butikk nummer to, ringte han meg rimelig heseblesende:

– “Christina! Det er jo selvfølgelig utsolgt for det derre forbanna påskelammet.. Hva pokker’n gjør jeg nå a?!

Ikke overraskende var det umulig å oppdrive påskelam i siste time. Men selv om jeg veldig gjerne skulle hatt mamma som fungerende prosjektleder i huset, så skal gubben ha for én ting: Det ordnet seg jo faktisk. Ikke bare det, men det ble faktisk en kjempefin påske!

Dessuten var gubben fornøyd han, for påskelam eller ei, han mente han tross alt hadde husket å handle inn det aller viktigste..

 

 

/ Fortsatt glad påsk, allihopa! 🙂

* Følg Påskeplanleggeren på Facebook *

6 kommentarer
    1. Hahaha, det gikk litt over stokk og stein her i huset også skal jeg si deg!! Endte med at gubben måtte kjøre 30 minutter til nærmeste åpne butikk på påskeaften slik at vi skulle få i oss noe mat :p
      Ikke lett å planlegge når det er HELE 2-3 dager stengt på butikkene 😉

    2. Planlagt alt så mangen middager/mat hjemme (mat til mor som skal jobbe) ÷ middag til det for mann og barn skal på hytten jepp jeg har full kontroll men plutselig så ble hytte turen kortere og mat glemt igjen… Så fant noen ut at det var lurt og stikke innom på påskebesøk … og så ble deg ikke middag hos svigers alikavel 😨😨 uuæææ ødelegger jo helt den super organiserte moren … Får frynser

    3. Hehehe, nå har jeg nettopp sett deg på “Bloggerne”!
      Fy søren så sjarmerende du er. Godt du har kommet frem i rampelyset du også for nå har jeg lurt lenge på hvem som holder styr på Pappahjerte! 🙂
      Ser at dere har hytte i Larvik? Likær’e 😉
      Håper dere har hatt en fin påske alle sammen <3 🙂

    4. I likhet med juleferien er det julestrømper (påskeegg), julefrokost (påskefrokost) og julemiddager (påskemiddager bestående av lam og pinnekjøtt her) som skal tilberedes. Det blir fort mye innkjøp. Her i huset har vi tatt litt etter litt. Et par uker før påske handlet vi inn godt med kjøttpålegg, drikkevarer, søtsaker, frosne baguetter og middagsproteiner, mens vi Onsdag før påske ordnet med ting som raskere går ut på dato (grønnsaker, meieriprodukter (særlig ekstra med egg) osv) Er alltid lurt å planlegge, da føles det mer ut som vanlige handlerunder 🙂 Det er jo så sykt stress å handle inn like før høytidene. Folk er så stresset, og på grensen til gale i matbutikken….
      Håper dere hadde en fin påske! Vi var også hjemme i år, men det var like greit det. Så lenge man er samlet med familien så er det egentlig det samme hvor man er 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg