“Hva er det der?”

– “Ooooi..“, hørte jeg fra fireåringen idet jeg entret kjøkkenet. Han satt på kjøkkenbenken sammen med lillesøster, og var i full gang med å lage frokost sammen med papsen. Jeg hadde akkurat dusjet, og lente meg inntil kjøleskapet mens jeg dro på meg et par rene sokker.

– “Ehh..“, fortsatte den lille gutten, mens han nistirret på ansiktet mitt, “Mamma, hva er det der? Er det en føflekk?

Jeg kikket spørrende på Peter, som kastet et raskt blikk mot meg før han sprutet ut i latter. Jeg kikket rart på dem begge to, skjønte ikke hva som var så morsomt.

– “Hva ler dere av?“, spurte jeg.

– “Seriøst?“, sa Peter, “Har du ikke sett deg i speilet i dag?

Det hadde jeg jo ikke, jeg hadde bare tatt meg en kjapp dusj og kledd på meg i en fei, før jeg skyndet meg ned på kjøkkenet for å hjelpe til med frokosten.

– “Vel, gutten min..“, begynte gubben mens han kikket alvorlig på sønnen sin. “Det der på haka til mamma, det er ingen føflekk.. Det er en KVISE! En ganske stor en også faktisk..“, humret han mens han slo på kaffetrakteren.

Jeg tok meg automatisk til haka, og fireåringen sperret opp øynene sine før han ropte forskrekket:

– “NEI mamma! Du må IKKE ta på det..

Peter satte i å gapskratte, og det tok noen sekunder før han fikk summet seg. Så forklarte han rolig at kviser ikke er noe farlig. At kviser er sånt man får iblant, men ikke før man er sånn ca fjorten år, noen får mange, noen får ingen, at det går over av seg selv og at man faktisk også kan få det selv om man er voksen – akkurat sånn som på mammas hake.

Jeg tok meg til haka på ny, og kjente umiddelbart hvorfor fireåringen var litt ute av seg. Dette var definitivt ingen pusle-kvise! Jeg kunne ikke forstå hvordan jeg ikke hadde lagt merke til den, dessuten gjorde den jo dritvondt!

– “Men nok om det“, sa Peter høyt, “Nå må vi lage ferdig frokosten hvis vi skal rekke å spise før vi skal dra!

Det ble helt stille på kjøkkenet. Ingen sa noe, men vi kunne alle se at fireåringen tenkte så det knakte. Så kom det:

– “Dette må jeg fortelle i barnehagen.

 

 

/ Den kvisa poppet fram da jeg begynte å se på fjortisserien Skam.. Tilfeldig? Neppe 😉

* Følg Konatil på Facebook *

30 kommentarer
    1. Ang gullkorn I barnehagen min 4 åring hadde sagt I barnehagen I dag : pappa sa han skulle drepe meg I morgen …. whaaat? ?? Hvor kommer det I fra og hva trur dei I barnehagen om oss😨😨😨

    2. ash: Oi, hoho – det var jo ikke småtterier! Regner med den lille fireåringen hadde blitt avslørt hvis han hadde fått oppfølgingsspørsmål 😉

    3. Så letta jeg ble nå!!Trodde jeg var den eneste over 30 som så skam…😂 Sitter i smug og ser det på telefonen. 🙈

    4. Min lillebror(15år yngre enn meg) er kjent i barnehagen og i familien for å si mange gullkorn. Et av dem var en dag for en stund siden. Det var fredag, så kommer det ut av 4åringen: Jeg skal være hjemme alene i helga.. Måntro om de i barnehagen spekulerte noe på dette. Han har siden han kunne snakke målbunnet flere voksne med det han har å si 😂😃 Det er gøy med barn og alt de sier, jobber i barnehage og hører mye morro. Har en annen episode der en gutt på ca 4år sier: Jeg er forelska i mammaen min. Helt ut av det blå 🙂 blir rørt av hvor mye omtanke barna har 😍

    5. Dagens fra 9 åringen. Jeg satt å snakket med min far på telefonen. Han lurte på hvordan det gikk med ungene. Joda, sier jeg “de er nok litt preget av at mamman deres er litt lettantennelig om dagen” (les, har 1 uke igjen før innlevering av masteroppgaven min)…også snur jeg meg til 9 åringen og sier: “Ikke sant?” Han gliser rått rister på hodet også sier han høyt og tydelig inn i telefonen: “Nei, men mamma begynner å bli går i håret”…også lo han seg skakk…

    6. Hahaha, lillesøster synas alltid så synd på meg. “Åj mamma du er jo rød! Huff, stakkars, gjør det vondt?” Mjeeeh, mest i mitt snart 35 år gamle hjarte (blir vi aldri ferdige!?)

    7. Jeg følger både deg&mannen….og vet du hva? Det er et eller annet som sier meg at dere venter kid nr.3??? :-)))

    8. Bente: Var ikke det en litt merkelig ting å skrive i en kommentar på en blogg? Enten man er gravid eller ikke er det ikke nødvendigvis så hyggelig at folk sier sånt.
      -Hvis man ikke er gravid, men skulle ønske man var det: sårt.
      -Hvis man ikke er gravid og heller ikke ønsker man var det: Kjipt, siden noen tydeligvis synes man ser gravid ut.
      -Hvis man er gravid, men det er så tidlig at man ikke ønsker å si det: kjipt siden man blir presset til å lyve/underslå sannheten.
      Best å holde sånne tanker for seg selv, og så heller komme med “tenkte jeg det ikke” hvis det skulle bli bekreftet. og det gjelder både på nettet og i “real life”.

    9. B: hva var så merkelig med det?? Får være grenser for hvor hårsåre man skal være!!
      Finner det mere merkelig at du i heletatt tok deg tid til og kommentere kommentaren min!!
      Håper resten av helgen din blir fin,da… til tross for en hårsår start!
      God helg til deg!;-)

    10. Beate: Haha, herlig! Tja, en hjemme-alene-helg er jo aldri å forakte.. Litt tidlig muligens 😉 Skulle gjerne hatt noen dager i en barnehage bare for de herlige gullkorna!

    11. Ann: Omtenksom lita lillesøster daaa 🙂 Mye tyder på at hvertfall jeg aldri blir ferdig – burde jo gi seg snart? Men glad det er flere kvisete trettiåringer der ute – det hjelper faktisk litt! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg