Sommerkos og krangling

Tidligere denne uka møtte jeg tilfeldigvis en venninne fra barneskolen, og sommerpraten gikk løst foran frysedisken på butikken.

– “Blir det noe ferie i år, da?“, spurte jeg.

– “Oh yes!“, svarte hun, “Vi hadde faktisk vår første feriedag i går! Men det begynte litt sånn halvveis, da..”, humret hun før hun fortsatte:

– “Vi gjorde ingenting i hele går, og jeg syns det var helt herlig! Barna koset seg, og dette er sånn ferien skal være!, tenkte jeg. Men gubben.. Han var ikke helt enig da, kan du si. Han sa han like gjerne kunne vært på jobb noen dager til. Så da måtte vi ta “praten”. Men nå tror jeg vi er enige, og resten av ferien skal bli fin!

Og dette bekreftet det jeg alltid har tenkt: Det er faktisk ikke bare bare å ha ferie! Forventningene har bygd seg opp i uker, kanskje månedsvis, nedtellingen har pågått siden snøen forsvant og vårkrokusen tittet fram – og plutselig sitter man der midt i tjukkeste fellesferien og innser at det kanskje ikke ble helt som forventet.

 


Bilde fra min Snapstory

 

Et raskt søk på google bekrefter også at sommeren er høysesong for samlivsbrudd, eller rettere sagt: september og oktober ligger skyhøyt på skilsmissestatistikken. Ekspertene mener nemlig at vi foreldre holder sammen i ferien av hensyn til barna, og drøyer med bruddet til høsten isteden.

Og det er mange grunner til at det går skeis i ferien. Her hos oss for eksempel, hadde vi noen små utfordringer allerede før vi fikk barn. Peter ville gjerne prioritere ting som dette i ferien:

 


I fritt fall under VM i Dødsing 2011

 

Mens jeg helst ønsket at ferien skulle inneholde mest mulig av dette:

 


Peter mener dette bildet er som tatt ut av en “Tore på sporet”-episode, og at jeg er kliss lik denne skoselgeren i Tyrkia..?!

 

Etter at vi fikk barn har jo feriene våre endret seg betraktelig, og nå koser vi oss først og fremst med å lage barndomsminner for våre to små. Men selvfølgelig støter vi på forskjellige utfordringer likevel, det mest klassiske eksempelet er nok de gangene det dukker opp en ledig stund. Da ønsker Peter å gjøre ting som dette:

 

 

Mens jeg ønsker å bli kvitt ting som dette:

 

 

Selv om Peter og jeg ikke har rukket å gifte oss enda, så har vi ingen planer om å skille oss til høsten for det. Derfor har vi satt opp en liste med 10 ting det kan være lurt å tenke på i disse ferietider. Det høres kanskje rart ut, men fri og ferie kan faktisk være overraskende belastende på forholdet. Derfor kan det være lurt å være klar over de vanligste fallgruvene og forberede seg på disse, sånn at ikke feriekosen blir til feriestress og skilsmisse i september eller oktober 😉

Den listen skal du selvfølgelig få. I morgen. Må bare skrive den ferdig først 🙂

 

/ Sol og regn og latter og sang 🙂

* Følg Konatil på Facebook *

12 kommentarer
    1. Jeg dauer. Du overgår mannen din i humor. Takk takk takk,for at du fikk meg til å le. Trengte det akkurat nå!

    2. Bra at du belyser et viktig tema😊❤️Og som alltid på en befriende herlig måte😄
      Kos dere og ha en fin ferie😊☀️☀️☀️

    3. Håper at du svarer på flere av spørsmålene under forrige innlegg. Lurer på det samme (om peanøttsmør og det du hadde i kaffen). 🙂

    4. Haha, det var en ærlig kommentar! Da håper jeg sola skinner hos deg i hele sommer, skyer (i overført betydning) trenger vi virkelig ikke 😉 God sommer!

    5. Wow! Er ikke helt sikker på at du har rett, men jeg tar uansett til meg dette vakre komplimentet, haha! Tusen takk selv 🙂 Og god sommer til deg!

    6. Høres ut som en god plan dere har, ferier er vanskelige. Og selvom jeg er alene med barna, synes jeg fortsatt ferier er vanskelig. Men vi prøver å bare nyte fritiden vi har sammen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg