Kvalitetstid i grøfta

Med Nattby’n friskt i minne, gikk det for alvor opp for meg i dag hvor lite som egentlig skal til for å lage gode sommerminner. Ting trenger definitivt ikke koste mest mulig for at ungene (og mora) skal ha det gøy!

Etter at lillesøster kom til verden for to år siden, har jeg innsett hvor viktig det er at storebror og jeg får kvalitetstid sammen. Uten at vi egentlig tenker over det, er det så fort gjort at lillesøster er med på alt. Det er jo koselig det også, men det pleier bestandig å ende opp med en skjev fordeling av oppmerksomhet – uansett hvor mye jeg prøver å være bevisst på det.

Men i morges la fireåringen og jeg ut på utflukt helt alene. Jeg tenkte egentlig at vi bare skulle ta en kjapp tur i skogen og se etter markblomster, men så ble vi borte i flere timer! Jeg er sikkert både dum og naiv – men jeg trodde ikke det var så mye moro å finne på langs veien..

 

 

Nå er det tida for villbringebær, og jeg hadde helt glemt hvor digg det er å spise rett fra buskene. Nam! Også er det jo rimelig interessant å grave dypt i hjernebarken for å finne svar på alle spørsmål en fireåring kan stille om biller og edderkopper og mark og maur. Jeg tror min stakkars sønn fikk en del feilinformasjon, men jeg får bare krysse fingra for at han allerede har glemt det, og ikke forteller det videre.. 😉

Men det aller beste med turen var nok de store steinene som måtte klatres på og hoppes fra – for hvor deilig er det ikke med en mamma som faktisk har tid til å følge med når det ropes: “SE NÅ!” Ingen andre forstyrrelser, ingen mobiltelefon, nada. Det var ålreit, det!

Mens den lille pjokken plukket bringebær til den store gullmedaljen, plukket jeg markblomster i grøftekanten. Jeg kan seriøst ikke tenke meg noe finere enn en stor bukett med egenplukka blomster. Jeg var så heldig å vokse opp med en farfar som tok meg med på blomsterjakt så fort jeg hadde lært meg å gå. Jeg husker alle nettene jeg sov over på gården til Farmor og Farfar, og jeg våknet alltid grytidlig av at Farfar gikk i grusen på utsiden av soveromsvinduet. Som oftest skulle han ut for å fiske, men han returnerte alltid med en stor blomsterkvast til Farmor <3

 

 

Det blir definitivt ikke lenge til neste utflukt. Jeg skal bare lese meg opp litt på biller og maur og andre småkryp først 😉

 

/ Hva spiser de svarte billene egentlig? Satser på at det er “mygg og sånt”.. 😀

* Følg Konatil på Facebook *

5 kommentarer
    1. Åh så hærligt!! Den tiden behøver man som mamma o pappa oxå, ikke sant!! Jag forsøker ta “mamma-dotter-dag” o “mamma-son-dag”, något som vi uppskattar massor. Just den tiden utan avbrutt från syskon, full uoppmerksomhet, det ær så deiligt!! Sommerblomsterbukett ær mycket vackert!!! Hoppas ni storkoser er alla i sommar!!! Kramar från mej💕

    2. Så koselig å lese! Ettersom jeg bare har ei tulle, så må hun bare dele oppmerksomheten med hunden (og mobilen – FY MAMMA!), så jeg kjenner ikke helt på det med søsken da! Men jeg må bare si en ting. Før jeg fikk hund, så både spiste jeg villbær og plukket blomster i veikanten og var lykkelig uvitende om alt som skjer når jeg ikke er der. Men ETTER at jeg fikk hund, som snuser på alt og tisser på så mye hun kan komme over, så kommer tanken på at alle ANDRE hunder også tisser og bommelommer i veikanten, og det har HELT ødelagt trangen til både villbær og blomster… Så nå finner jeg på mange gode unnskyldninger til jentungen for hvorfor vi må la blomstene stå i veikanten i steden for å røske de med oss hjem! #ødelagt #iknowtoomuch
      Men ikke la det stoppe andre i å knaske fra veikanten altså!

    3. Så deilig å lese dine ‘upønta’ innlegg, dog med en rikelig dose sarkasme i ny og ne;-)
      Godt med tid til kun ett av barna! Men det som traff hjerterota med dette innlegget var dine minner om en farfar som kom hjem med selvplukkede blomster til din farmor! Da fikk jeg faktisk en liten tåre i øyekroken:-)
      Fortsatt god sommer!:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg