Den store parfymejakten

Jeg husker mamma pleide å oppbevare alle neglelakkene sine i kjøleskapsdøra på 80-tallet. Jeg så dem hver eneste dag når jeg skulle hente flaska mi med Sanasol. Hun hadde mange neglelakker i rødt og rosa, og det at de stod kaldt gjorde visst at de holdt seg lenger.

I gangen utenfor badet stod en hvit kommode, og oppå den hadde hun en kurv med alle parfymene sine. Mamma har bestandig hatt mange parfymer, for hun finner aldri ut hvilken hun liker best. Innimellom tror hun at hun har funnet sin favoritt, og da kan det fort gå fire-fem flasker av samme typen. Men så går hun plutselig lei, og da må hun lete videre.

Jeg er rimelig sikker på at dette er arvelig. For jeg har også mange forskjellige parfymer, og klarer ikke slå meg til ro med én. Jakten på den perfekte duften stoppet mer eller mindre opp mellom 2011 og 2015, siden jeg fikk gleden av å oppleve svangerskapskvalme og fikk et anstrengt forhold til sterke lukter i en veldig lang periode.

Men i fjor sommer begynte jakten igjen. Jakten på den ultimate sommerparfymen! Og det er faktisk ikke bare bare, for i et parfymeri skal det ikke mange sniffene til før jeg blir småkvalm. Og er man først så heldig å finne en parfyme som lukter godt, så kan du jo banne på at den lukter helt annerledes når man får den på huden!

 

 

Gleden var derfor überstor da jeg tidligere denne uka fant en parfyme som luktet “sånn passe” da jeg sniffet på flaska. Av en eller annen merkelig grunn sprayet jeg den på armen likevel, og resten av den dagen var jeg helt i himmelen hver gang det kom en liten dunst fra håndleddet mitt. Det viste seg altså at den luktet så innigranskauen fantastisk når jeg fikk den på huden, at jeg dagen etter måtte kaste meg i bilen og kjøre ens ærend til parfymeriet for å kjøpe en flaske.

Det er veldig sjeldent jeg flottær meg på den måten, men denne gangen hadde jeg ikke noe valg. Og jeg må innrømme at lykkerusen var rimelig fantastisk der jeg trallet til radioen i bilen på vei hjem.

Men så viste det seg selvfølgelig at jeg hadde glemt en ørliten detalj..

 

 

– “Jøss“, mumlet gubben da han entret kjøkkenet, “Hva i all verden lukter det her?

Jeg hadde nettopp kastet en pakke med skinke som hadde gått ut på dato, så jeg trodde det var den han siktet til.

– “Ja, nei”, svarte jeg, “Den skinkepakka hadde gått ut for ei uke siden! Ligger i søpla, jeg skal gå ut med den med en gang..

– “Nei.. Det er ikke den lukta jeg sikter til..”, mumlet han videre.

Først da kom jeg på den nye parfymen min.

– “Åh!“, fniste jeg, “Hihi! Du kjente det, ja?

– “Kjente det, ja!“, snøftet Peter, “Men hva gjør den lukten her?

– “Den lukten?!“, spurte jeg, “Hva mener du?

– “Jeg mener selvfølgelig den parfymelukten..?

– “Ja, men..“, begynte jeg, “Hva mener du med “hva gjør den lukten her”?

– “Nei, altså. Hvorfor i alle dager lukter det Thomas her?”

– “Thomas?!”, ropte jeg.

– “Ja, Thomas. Min kompis Thomas.”

– “Jeg vet da vel hvem Thomas er! Men det lukter da ikke Thomas her?”

– “Jo, det gjør det. Det lukter Thomas.”

– “Okei, nå skjønner jeg ingenting. Jeg trodde du snakket om min nye parfyme. For det er ikke denne lukten her du mener?”

Jeg strakk hodet mitt frem, sånn at Peter fikk luktet i nakken min.

– “Jepp! Det er den lukten, ja! Hvorfor i alle dager har du på deg den samme parfymen som Thomas?”

Jeg kikket vantro på ham.

– “Du tuller nå, sant?”, sa jeg, “Det er den nye parfymen min. Dameparfyme! DAME! Jeg fant den i avdelingen for feminine dufter og jeg har endelig funnet en parfyme jeg elsker, og jeg er 100% sikker på at det ikke er den samme parfymen som Thomas bruker.”

– “Ja, det stemmer sikkert det.. Men du lukter Thomas.”

– “Nå får du gi deg, Peter, det lukter sitrus! Feminin sitrus! Tror du seriøst Thomas bruker dameparfyme?

– “Jeg vet ikke hvilken parfyme Thomas bruker, men han har i alle fall luktet sånn du lukter nå i alle år. Det er hans lukt.”

Peter bøyde seg mot meg og luktet i nakken min en gang til, før han nikket bestemt:

– “Jupp. Thomas.”

– “Jammen..“, sukket jeg, “Betyr dette at jeg må..

– “Jeg sier bare”, avbrøt Peter, “At jeg tenker på Thomas når jeg kjenner den lukten der. Jeg ser det er deg som står der, men jeg tenker på Thomas.”

Så ja.. Dette er altså status. Hva gjør jeg nå? Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal løse dette, for jeg forbinder jo ikke denne lukten med annet enn sommer og sol og meg selv. Men jeg antar at jakten på den ultimate sommerparfymen ikke er over likevel.. For jeg ser jo at det kan bli et problem for gubben når vi legger oss om kvelden og lyset slukkes 😛

 

/ Det er i alle fall en bra ting at Thomas er en skikkelig ålreit fyr, da.. 😉

* Følg Konatil på Facebook *

48 kommentarer
    1. Ha-ha! Er det ikke alltid noe da? 😉 MEN jeg kan på det sterkeste anbefale million, eau my gold! Synes hvertfall selv den er nydelig, og blir brukt daglig av meg :-)) ellers er Victor&Rolf, Flowebomb VELDI god! En sterk parfyme, som kanskje passer best til kveldstider :-))

    2. Jeg tenkte faktisk å prøve en av disse en gang i tida, men klarte ikke bestemme meg for hvilken.. Så da gikk jeg videre 😉 Får snuse litt på dem igjen!

    3. Jeg sverger til Chanel Chance Eau Tendre. Den lukter heeelt fantastisk…Det synes heldigvis samboeren min også :p

    4. Ser fler skriver det; men paco rabane – lady million.
      Ellers er min ultimate sommerduft, de mist-sprayene i plast flaske fra Victoria secret😍😍😍

    5. Den blå til Ralph Lauren har en god og syrlig duft for slike som meg som har et veldig anstrengt forhold til parfyme 🙂

    6. Haha, nå fikke jeg meg en god latter her :p
      Selv kan jeg ikke bruke parfyme, er oversensitiv for sånne type lukter, så her går det i deo med minst mulig lukt 😮

    7. Du bare må prøve juicy coutore, viva la juicy!! Den er helt nydelig, lett og sommerlig. Jeg blir ofte spurt hvilken parfyme jeg bruker, fremmede også 😊 fantastisk deilig duft

    8. Haha, jeg skal ikke komme med anbefalinger i parfymeveien. Det er en djungel der ute og det kan være krevende å navigere.
      En tommelfingerregel det kan være greit å huske er: rosa er søte, blå er “friske” (gjerne sitrus) og mørke farger er såkalte tyngre tufter aka de lukter mye, gjerne med krydder innslag. Fargevalget på flasken er ikke tilfeldig. 😉 Når det er sagt er det mildt sagt irriterende med slike situasjoner som den du har kommet opp i. “Det der en MIN duft”, “nei, du kan ikke bruke den for det er Siri sin” osv. Tenker man sånn kan man tilslutt ikke bruke noenting for det er alltid noen som har akkurat den som favoritt eller brukt den før deg. Og som gammel “parfymedame” kan jeg med letthet bekrefte at menn bruker damedufter og omvendt. 😉
      Er det flasken du holder som du falt for? Det er mange gode alternativer i den serien. 🙂 Lykke til med parfymejakten! ^_^

    9. Alltid hatt samme problem,finner rett og slett ikke den perfekte parfyma…de fleste lukter blir for tunge,kjenner hodepinen komme snikende bare jeg nærmere et parfymeri..!:/ MEN,kom over denne sida her for et par år siden,her er det så mye spennende:
      http://demeterfragrance.com/classic-a-z.html
      Om du vil lukte som f.eks nystekte kanelboller,regn,mojito,babypudder eller appelsinblonst…for å nevne noe;) Har prøvd noen av dem,husker jeg var veldig fornøyd med agurk og kirsebørblomst:) Prøv!:)

    10. Prøv vaniljeparfymen fra bodymap, anbefales på det varmeste. Lett fin lukt som ikke overdøver noe.
      Det er sommer det 😁

    11. Er selv på parfyme jakt. Noen lesere her som kan komme med tips til en frisk, mild parfyme som lukter blomster eller annet godt? 🙂 Tåler ikke sterke lukter..

    12. Veit ikke hvordan det er på parfymeri, men jentene på taxfree’ene rundt om i landet har skikkelig peiling på hva de driver med. Når jeg skal ha ny parfyme, spør jeg om hjelp, forteller hva jeg liker og ikke liker, gjerne også hvilke parfymer jeg har brukt før, og BAM! De finner en perfekt parfyme for meg.

    13. Hmm, mitt tips er: bruker du den lenge nok vil det til slutt bli din duft, og ikke Thomas sin. Så er bare spørsmålet om du er villig til å ofre noen kvelder for å vinne over gubben til lukta 🙂

    14. Enig med Renate over her “Chanel Chance Eau Tendre” er såå god! Ellers kan jeg anbefale Escada sin sommerparfyme som er frisk og god! Ellers er Versace Bright Crystal god! Jobber på tax-free og alle de tre nevnte er bestselgere 🙂

    15. Jøss, visste ikke at det var fargekoder på alle disse duftene! Tusen takk for tips! Jeg måtte google flaska mi, og ser jo at det er en hel jungel innenfor det samme merket også, hehehe. Er det rart det er vanskelig å finne “sin” parfyme?!

    16. Å herreminhatt, jeg som har en samboer som ELSKER duftlys, han kommer seriøst til å gå bananas hvis jeg viser ham denne sida! Han er så svak for sånne rare lukter, haha. Takk for tips! 😉

    17. Åh.. Escadaen har jeg sniffet mye på. Vurderte å kjøpe den i mai, men droppet det.. Burde nok hatt den på hylla, sånn i tilfelle 🙂 Bright Crystal står der allerede 😉

    18. Haha! Kjøpte en gang en varmebeskytter for håret i god tro etter at selgeren anbefalte den. Da jeg kom hjem og skulle bruke den luktet den akkurat som ekskjæresten min.

    19. Jeg prøvde en spray fra en rosa flaske som sto på 50% en dag, og ble gående og sniffe og elske den mer og mer.. Etter en dupp(toåringen) måtte vi tilbake til byen! Når jeg så hva den het var det One direction😂 Men måtte jo ha den..🙈😜

    20. Jean Paul for dame 🙏🏻 ( og menn.. Men til menn da 😂)
      Brukt den i fler år, både den vanlig og den litt lettere “sommer edition”.
      Flasken er en damekropp til damer og herrekropp til gutter 👍🏻

    21. Sommer edition har jeg ikke luktet på! Takk for tips! Men den vanlige ble for tung for meg. Herreparfymen brukte eksen min, så den er helt uaktuell, haha 😉

    22. Jeg har brukt den ene fra marc jacobs i mange år, ekskjæresten min på VGS dumpa meg for å reise verden rundt. Kom tilbake å sa at han hadde tenkt på meg hver gang han kjente den lukten. Så lukter er rare greier, tviler på at hans fremtidige kjærester kan bruke den🙊
      Ellers kan jeg anbefale sun di gioia fra armani, brukt den i hele sommer etter jeg fikk beskjed om å bytte den gamle, for samboeren min syns jeg lukta litt “fjortis” 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg