Tidsoptimisten

Peter er en sånn fyr som bestandig har all verdens med tid. Ikke bare drar han hjemmefra fem på – selv om det tar tjue minutter å kjøre dit han skal, han har også en helt ufattelig dårlig evne til å beregne hvor lang tid ting kommer til å ta. Jeg kaller ham bare tidsoptimisten.

Etter at barna er lagt om kvelden, skal han som oftest rekke å blogge, klippe plenen, svare på mailer, jogge, ta seg et bad, og lese bok jakte Pokemons. Som oftest rekker han bare å blogge. Men til tross for at det samme skjer kveld etter kveld, lærer han aldri. Og i går toppet det seg virkelig.

For i flere måneder har jeg minnet gubben på at vi må få gjort noe med “gjerdesituasjonen” i sommer. Vi bor nemlig i et boligfelt med stakittgjerder så langt øyet kan se, og vårt gjerde har nå nådd den såkalte vedlikeholdsalderen. Grønske og avflasset maling i alle kriker og kroker, og selv om det ifølge gubben ikke er noe problem at det står sånn et par år til, så har det gjerdet for lengst begynt å gå meg på nervene.

Men i går kveld var det altså dags. Gubben hadde kjøpt inn vaskemiddel og børster og hansker og arbeidstøy – og etter at han hadde lagt minstefrøkna, hørte jeg ham rope selvsikkert fra kjøkkenet:

– “Jepp! Da fiser jeg ut og begynner på gjerdet! Tipper det tar en halvtimes tid, så innen du har lagt guttungen er jeg nok ferdig.

La meg bare si det sånn at jeg fikk helt latterkrampe da jeg kom ut en time etter, og så at han hadde vasket ferdig én meter av gjerdet. I tillegg varmet kveldssola rimelig greit på det som må ha vært en av årets varmeste dager, og der stod han i flanellskjorte og arbeidsbukse mens svetten silte:

 

 

Tre og en halv time etter var vi ferdige, og det var takket være at vi kapitulerte og gikk for høyttrykksspyler da vi mistet følelsen i skrubbemusklene. Ikke bare trosset vi alle de profesjonelle rådene om å ikke bruke spyler, men klokka var jo selvfølgelig altfor mye til å dra i gang en sånn maskin!

Men nå er i alle fall gjerdet gullende rent, og alt er klappet og klart for å skrape av flassende maling.

Og kjenner jeg Peter rett, tar vel det bare 5 minutter, det også 😉

 

 

/ Flanell i 30 grader… mannfolk 🙂

* Følg Konatil på Facebook *

6 kommentarer
    1. Hahahah, han er nå søt😂 Flanellskjorte og arbeidsbukse skal’n ha, men arbeidshansker? Neia, tar oppvaskhanskene jeg😂

    2. Haha! Arbeidshansker er ikke vanntette – dama i butikken hadde sagt at det var syre og etsing og jeg-vet-ikke-hva i den blandinga.. Så greit å være på den sikre siden 😉

    3. Ååh, jeg bor med en sånn jeg og! Han hadde satt plan på oppussing av et bad og tre soverom over 4-5 mnd… Vi bodde uten bad i 8 mnd, og det 3. soverommet/kontoret hans er fremdeles en byggeplass. Nevnte jeg at vi begynte i 2013?!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg