Det banket på døra

I dag var Peter og fireåringen en tur i byen for å gjøre unna et par ærender, samt handle inn mat før helgen. Den småsyke lillefrøkna og jeg ble igjen hjemme, og jeg var godt i gang med å rydde på plass rene klær i skapene i andre etasje, da jeg plutselig hørte en bil rulle over grusen foran huset.

Da jeg tittet ut vinduet, så jeg at det var gutta som kom hjem i striregnet. Lillefrøkna var opptatt med noen leker på rommet til storebror, så jeg bestemte meg for å watte opp musikken, sånn at jeg kunne få avsluttet ryddeprosjektet før hun kom til å ville gå ned trappa for å møte dem. Ikke mange sekunder etter hørte jeg at det ringte på.

Jeg latet som ingenting, og fortsatte med å sortere tøy med raske bevegelser. Så ringte det på en gang til, og jeg sukket høyt fordi jeg regnet med at fireåringen hadde falt tilbake i det gamle mønsteret der han helst ønsket at noen åpnet døren for ham fra innsiden. Derfor tenkte jeg at Peter fikk ta seg av den uoverensstemmelsen selv, ute på trappa..

Men det fortsatte å banke på der nede. Jeg sukket enda en gang, mens jeg lurte på hvorfor i alle dager Peter ikke bare kunne åpne døra og gå inn, siden regnet atpåtil bøttet ned utenfor. Skjønte han ikke at vi muligens var opptatt med noe, siden vi ikke lukket opp?

Jeg tittet ut vinduet på ny. Der sto Peter i regnet og tømte bagasjerommet for matposer, så jeg banket hardt på ruta for å få oppmerksomheten hans. Han tittet opp, og jeg prøvde å gestikulere at minstefrøkna og jeg var O-P-P-E, og at vi gjerne ville slippe å gå ned for å Å-P-N-E. Var det O-K?

Peter rynket på nesa og så ut som et eneste stort spørsmålstegn, derfor sukket jeg bare oppgitt før jeg snudde meg for å gå inn på badet – der min lille datter ropte på meg. Hun skulle plutselig på do, så jeg hjalp henne av med bleia og opp på dosetet.

Enda hadde ingen ytterdør blitt åpnet nede. Men nå hørte jeg at det ble banket ganske bestemt, så jeg tenkte i mitt stille sinn at fireåringen garantert hadde slått seg vrang igjen.

Med lillesnuppa av dosetet igjen, løp jeg bort til vinduet og åpnet det på vidt gap før jeg ropte ut:

– “Kan dere ikke bare gå inn? Det pøsregner! Nora og jeg er oppe, trodde du skjønte at det var det jeg prøvde å si, Peter?!

– “Eh..“, mumlet Peter, “Kanskje du kan komme ned og åpne likevel?”

Nå var det min tur til å rynke på nesa og se ut som et eneste stort spørsmålstegn. Hvorfor i all verden gadd han å stå utenfor med en trassig gutt i dette været? Men jeg lukket vinduet, tok lillesnuppa på armen og hastet ned trappen.

Akkurat i det jeg åpnet opp og fikk døra på gløtt, skjønte jeg hvorfor..

 

 

 

For der stod en tålmodig liten gutt med sitt stolteste smil. I hendene holdt han en bukett med blomster til mamma – som han hadde plukket ut helt selv..

 

/ Verdens beste start på helgen <3

* Følg Konatil på Facebook *

21 kommentarer
    1. Så fantastisk! <3 For noen herlige barn du har! og ikke minst mann som lar barna få overraske på denne måten!
      Er jeg heldig så får jeg et kyss og et klaps på baken 😉
      Fra mannen altså....!

    2. Ååh! Den kärleken!! Tänk vad lyckligt lottad man faktiskt är men vad alldeles lätt det är att ta för givet ibland!
      Njut av barn.. Kanske Peter och helg nu 🙂

    3. Åååååh, jeg smelter!! Så utrolig omtenksomt av gutta å tenke på mamma 😍. Det er noe helt spesielt med å være mamma til en gutt, har en på 2 år selv ❤

    4. Fantastisk blogg 😀
      Men si meg, har jeg drømt at du i spørsmålsrunden du hadde for evigheter siden skrev at du skulle lage et eget innlegg om hva du jobber/jobbet med? Eller har jeg bare gått glipp av det?

    5. De bildene av den tålmodige nydelige gutten din gjorde meg nærmest gråtkvalt her jeg sitter <3 Haha, jeg blir så latterlig rørt av slike ting. Da har du nok fortjent det også, tenker jeg 😉

    6. Så utrolig skjønn!
      Fin gutt og fin mann du har som lar gutten få overraske mammaen sin!
      Lurer også på det samme som Marianne, men om det er noe du ikke ønsker å fortelle om har jeg full forståelse for det- det er ikke alt man hverken ønsker å dele, eller trenger å dele.
      Herlig å ha deg tilbake på snap! Ha en superfin helg alle sammen 🙂

    7. Ble så rørt av det nydelige bildet av den skjønne og tålmodige gutten som sto der med blomster til mammaen ❤ Mange kjæreste poeng til Peter som lar gutten komme hjem med slike nydelige overraskelser. Det hadde aldri min samboer kommet på 🤔

    8. Hærregud tårene presser jo på her jeg sitter! For en nydelig gutt! Også så staselig han var der han sto i finjakke med blomster i hendene!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg