hits

Grnn energi-smoothie

N er det lenge siden jeg har skrevet om smoothie, men jeg er fortsatt like avhengig! Jeg lager smoothie hver eneste dag, selv om tidspunktet p dagen varierer i forhold til hva som str p dagsplanen. Smoothie til kvelds er nemlig like godt som til lunsj :-)

Siden flere har etterlyst en ny oppskrift, og spesielt den grnne varianten - kommer den grnne energi-favoritten her!

 

 

Dette er en stor oppskrift til 4 porsjoner, s hvis du har en mindre blender eller ikke nsker en s stor porsjon, er det bare halvere mengden. Du trenger:

 

- 3 kvaster grnnkl (Skylles godt, og fjern den tjukke stilken. Grnnkl kan helt ypperlig fryses ned, da vasker du den godt, fjerner stilken, og putter i pose. Som frossen smaker den veldig lite)
- 2 store hndfuller spinat
- En dsj yoghurt/tjukkmjlk/biola (Jeg bruker det jeg har i hus, denne gangen ble det et lite yoghurtbeger med bringebr)
- 1/2 boks kokosmelk (Spar den andre halvparten til ny smoothie i morgen ;-)
- 3-4 ss kokosmasse (Kommer an p hvor glad du er i kokos, setter en nydelig smak)
- 1 liter vann (Begynn med 7 dl og se an konsistensen. Mindre vann gjr smoothien mer slush-aktig, men blenderen m jobbe mer)
- Litt vaniljepulver (Kan slyfes)
- En bit fersk ingefr (Kan slyfes)
- Frossen frukt (i denne grnne varianten bruker jeg smoothie-blandingen med banan, ananas, mango og melon fra Rema 1000, den trenger ikke kokes frst)

Mengden frossen frukt kommer helt an p hvor st du nsker smoothien, jeg prver alltid tenke at jeg skal ha minst 60% grnt. Jo mer frukt, jo bedre liker barna den - men det viktigste er lure i dem (eller deg selv) s mye grnnkl og spinat som mulig. Et tips er begynne med litt ekstra frukt, snn at man venner seg til smaken. S kan du heller trappe opp grnnkl/spinat etterhvert (prv gjerne frossen brokkoli ogs), og finne ut hvor grensen for smakslkene gr.

 

 

 

 

/ Om nom nom!

* Flg Smoothie-kona p Facebook *

10 kommentarer

Er det like mye nringsstoff i frukt/grnt som har vrt i frysen? Genialt viss det er det😀

Ja, s lenge de ikke er varmebehandlet frst, s skal nringen vre intakt! ;-)

Denne bde s og hrtes god ut, tror den m prves ut :)

Besta: det er ofte mer nring i frossen frukt/grnt. Det blir plukket/hstet og direkte fryst ned. P den mten beholder de nringen sin, som ellers i ferske varer svinner litt med tiden :-)

Selvflgelig smaker ofte frukt og grnt best ferskt, men i smoothie eller grnnsaksmos spiller det ikke like stor rolle!

I tillegg er frossen frukt og grnt ofte billigere;-)

Konatil: lager du/dere noen smoothier uten kokos/kokosmelk? Trenger inspirasjon, men liker ikke kokos :-/

Prv denne uten kokos! Lagde den uten i dag, nam nam ;-)

hvilken smoothie blender har dere?

Vet ikke hva modellen heter, men kjpte den p rawshop.no for over fem r siden. Veldig fornyd, har brukt den daglig de siste to rene :-)

Hva mener du trenger ikke kokes frst? M man koke de andre brblandingene?🙄🙈

Liker s godt at du blogger oftere n! :D

Hres utrolig godt ut! :)

Skriv en ny kommentar

Flg p Facebook