Grønn energi-smoothie

18.09.2016 - 09:20 10 kommentarer

Nå er det lenge siden jeg har skrevet om smoothie, men jeg er fortsatt like avhengig! Jeg lager smoothie hver eneste dag, selv om tidspunktet på dagen varierer i forhold til hva som står på dagsplanen. Smoothie til kvelds er nemlig like godt som til lunsj :-)

Siden flere har etterlyst en ny oppskrift, og spesielt den grønne varianten - kommer den grønne energi-favoritten her!

 

 

Dette er en stor oppskrift til 4 porsjoner, så hvis du har en mindre blender eller ikke ønsker en så stor porsjon, er det bare å halvere mengden. Du trenger:

 

- 3 kvaster grønnkål (Skylles godt, og fjern den tjukke stilken. Grønnkål kan helt ypperlig fryses ned, da vasker du den godt, fjerner stilken, og putter i pose. Som frossen smaker den veldig lite)
- 2 store håndfuller spinat
- En dæsj yoghurt/tjukkmjølk/biola (Jeg bruker det jeg har i hus, denne gangen ble det et lite yoghurtbeger med bringebær)
- 1/2 boks kokosmelk (Spar den andre halvparten til ny smoothie i morgen ;-)
- 3-4 ss kokosmasse (Kommer an på hvor glad du er i kokos, setter en nydelig smak)
- 1 liter vann (Begynn med 7 dl og se an konsistensen. Mindre vann gjør smoothien mer slush-aktig, men blenderen må jobbe mer)
- Litt vaniljepulver (Kan sløyfes)
- En bit fersk ingefær (Kan sløyfes)
- Frossen frukt (i denne grønne varianten bruker jeg smoothie-blandingen med banan, ananas, mango og melon fra Rema 1000, den trenger ikke kokes først)

Mengden frossen frukt kommer helt an på hvor søt du ønsker smoothien, jeg prøver alltid å tenke at jeg skal ha minst 60% grønt. Jo mer frukt, jo bedre liker barna den - men det viktigste er å lure i dem (eller deg selv) så mye grønnkål og spinat som mulig. Et tips er å begynne med litt ekstra frukt, sånn at man venner seg til smaken. Så kan du heller trappe opp grønnkål/spinat etterhvert (prøv gjerne frossen brokkoli også), og finne ut hvor grensen for smaksløkene går.

 

 

 

 

/ Om nom nom!

* Følg Smoothie-kona på Facebook *

10 kommentarer

Besta

18.09.2016 kl.11:27

Er det like mye næringsstoff i frukt/grønt som har vært i frysen? Genialt viss det er det😀

Christina

18.09.2016 kl.13:01

Ja, så lenge de ikke er varmebehandlet først, så skal næringen være intakt! ;-)

Katharina

18.09.2016 kl.13:04

Denne både så og hørtes god ut, tror den må prøves ut :)

MalinS

18.09.2016 kl.13:48

Besta: det er ofte mer næring i frossen frukt/grønt. Det blir plukket/høstet og direkte fryst ned. På den måten beholder de næringen sin, som ellers i ferske varer svinner litt med tiden :-)

Selvfølgelig smaker ofte frukt og grønt best ferskt, men i smoothie eller grønnsaksmos spiller det ikke like stor rolle!

I tillegg er frossen frukt og grønt ofte billigere;-)

Konatil: lager du/dere noen smoothier uten kokos/kokosmelk? Trenger inspirasjon, men liker ikke kokos :-/

Christina

18.09.2016 kl.15:10

Prøv denne uten kokos! Lagde den uten i dag, nam nam ;-)

18.09.2016 kl.15:05

hvilken smoothie blender har dere?

Christina

18.09.2016 kl.15:15

Vet ikke hva modellen heter, men kjøpte den på rawshop.no for over fem år siden. Veldig fornøyd, har brukt den daglig de siste to årene :-)

Marianne

18.09.2016 kl.20:47

Hva mener du trenger ikke kokes først? Må man koke de andre bærblandingene?🙄🙈

Madelen

18.09.2016 kl.20:48

Liker sååå godt at du blogger oftere nå! :D

Camilla Acklam

18.09.2016 kl.22:11

Høres utrolig godt ut! :)

Skriv en ny kommentar

hits