Litt ordning och reda

Det sies jo at å rydde mens barna er små, er som å måke snø mens det snør.. Og i dag nådde det begrepet nye høyder hos familien Klonk 🙂

 

 

For i dag fikk mor nok, jeg fikk rett og slett mark av å se på tårnet av leker som over tid har bygd seg opp i hjørnet av stua! Sånn egentlig bryr jeg meg ikke så veldig når leker ligger strødd, for jeg har en fin Mormor som har lært meg at leker ikke er rot. Jeg rydder litt hver kveld før jeg legger meg, og det funker fint.

Men det betyr jo ikke at man ikke bør ta en liten oppryddingsrunde en gang i blant! Og det skal jeg love at var på tide hos oss i dag.. Gjemt under og innimellom og bak og bortimellom fant jeg blant annet denne gjengen. Bamser er vel og bra, men de trenger jo ikke ta opp plass i stua?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Og hva med fem biteleker som lillesnuppa for lengst har vokst fra, og tre smokkeholdere som aldri har vært i bruk..? Kjøpt inn til lillefrøknas ankomst for to år siden, også skulle det vise seg at hun ikke ville ta smokk i det hele tatt. Hvordan har de funnet seg en plass blant lekene i stua, og hvorfor er det ingen som har reagert før nå?

I dag fikk jeg også endelig samlet all legoen på ett sted. Blir spennende å se hvor lenge det varer, men det er i alle fall greit å ha én stor boks istedenfor tre små. Utrolig at jeg ikke har gjort dette før.. 😉

 

 

Jeg er som sagt stor tilhenger av rydderøsk på kveldstid, og da er det superkjekt å ha noe å putte lekene i. Helt vanlige skittentøys-beholdere funker for eksempel utmerket 🙂

 

 

 

Men å sortere leker til den store gullmedaljen, samtidig som to små apekatter skal hjelpe til (og aller helst leke med alt sammen på en gang), gjorde jo at det tok flere timer før vi kom i mål. Faktisk en halv dag.

Da jeg endelig var ferdig, tilbød Peter seg å ta med ungene på butikken – og jeg så mitt snitt til å stjele til meg litt egentid, og stakk en tur på Skeidar. Har aldri følt meg så hjemme i en møbelbutikk før:

 


Fra min Snapstory (umulius82)

 

Nå skal jeg nyte resten av tiden før leggetid, med en ryddig lekekrok med ordning och reda. For det varer nok bare helt til i morgen tidlig 😉

 

/ Fortsatt god helg!

* Følg Ryddekona på Facebook *

4 kommentarer
    1. Jeg kjenner igjen det der ja😉 Her er de blitt større men minstejenta på 8 nå, holder på sånn ennå, rommet hennes er overfylt, da begynner hun er nytt sted, i tillegg bruker hun store deler av stua, Idag var hun hos ei venninne til kl halv seks, jeg var på butikken da, når jeg kom hjem kl seks hadde hun rukket å sette sammen Brio togbanen over store deler av stua! Kaos følelse de lux😉Så jeg kan trøste deg med du har non år igjen 😉Hihi

    2. Jada. Er der. HVER kveld! Tvillingene på tre og ett halvt hjelper gjerne til å rydde. Men de hjelper gjerne til å rote også, for å si det slik. Pappa har holdt tordentaler om antall kosedyr (som er for høyt i følge ham), om leker som aldri blir lekt med (Det er ca to tredeler av de lekene du til en hver tid har liggende fremme), om leker som er kastet ut over gulvet (som er hundre prosent av de tilgjengelige) og om hvorfor ungene i det hele tatt skal ha leker, når de likevel velger å leke med våre ting…. Og han har både ett og flere verdifulle poeng.
      Vi har gjort det slik at vi rydder bort en type leker for å få lov å ha fremme en annen type. For øyeblikket er det en kasse med lega, to kasser med lekemat og kjøkkengreier, en kasse med dukker, bamser og tilbehør, og en liten kasse med småtterier. På lur har vi en kasse med briotog, en kasse med duplo, og diverse smått og godt til en regnværsdag…
      Det er både nok og for mye det som er fremme. Og ungene hjelper til å rydde opp i det som skal byttes, og forholder seg foreløpig lydig til reglene. (De vet hvor byttelekene står)Det er i grunnen et greit system, som likevel trenger å finpusses.
      Og foreløpig er det plass til barna i sengene ved siden av kosedyra. Men det KAN fort vippe feil vei….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg