“Veggiser spiser for faen ikke fisk”

Noe av det mest spennende med å blottlegge sjela si på en blogg, er at man får høre det de gangene man skriver noe feil. Stort sett er det bare morsomt å få korrigeringer, som for eksempel den gangen jeg skrev “velassosierte butikker” – da jeg egentlig mente å si “velassorterte” 😉

Men i går tikket det inn en rimelig hissig melding fra en dame som hadde oppdaget at jeg rett og slett drev med vranglære.

Og gjett hva? Hun hadde rett.

 

Meldingen startet ganske hyggelig, der hun skrev at hun syns det var skikkelig moro at Peter og jeg hadde takket ja til utfordringen om å delta på “Meatless October”. Hun hadde selv vært vegetarianer i over femten år, og kom aldri til å spise kjøtt noensinne igjen. Men så ble tonen mer og mer krass, etterhvert som hun penset over på hvilket ansvar bloggerne i dagens samfunn har. Og at det er “alvorlig når en blogger som deg fronter en sak du åpenbart ikke har satt deg godt nok inn i”..

På dette tidspunktet forstod jeg hva som kom til å komme, for en annen leser hadde allerede gjort meg oppmerksom på min lille blemme. Og ganske riktig, den hissige damen hintet til et innlegg jeg skrev for noen dager siden, som jeg hadde valgt å kalle “To ferske vegetarianere”.

For det har seg altså sånn at “Veggiser spiser for faen ikke fisk”!

Og her blir jeg altså nødt til å legge meg lang-paddeflat. Jeg har, i hele mitt fireogtredve-årige liv, gått rundt og trodd at vegetarianere spiser fisk. Hva gir’u meg? Da jeg først ble gjort oppmerksom på dette av en annen leser, kastet jeg meg over google sporenstreks. Og helt riktig, på sidene til “Norsk Vegetarforening” fant jeg svar:

“Nei, vegetarianere spiser ikke fisk. Dette er det fullstendig enighet om blant alle som er, fremmer eller arbeider med vegetarisme. Det at mange ikke er sikre på hva som er egnet for vegetarianere og hva som ikke er vegetarisk skaper problemer både for oss vegetarianere og de som omgås oss. Dersom vi bestiller vegetarmat på restaurant, men får noe med fisk, stiller det oss i en uønsket situasjon. Og motsatt: om noen tror de kan servere fisk til vegetarianere, og derfor lager slik mat til oss, kan de føle seg forlegne og dumme. Det er derfor viktig at man er tydelig på hva som er vegetarisk.

Jeg må innrømme at jeg ble rimelig flau da jeg leste dette – for ikke bare har jeg gått rundt og kalt meg selv vegetarianer i oktober til tross for at jeg har spist både panert torsk og sushi.. Jeg kan helt sikkert også, i god tro, ha servert sushi eller fiskegryte til en eller annen veggis-venninne for femten år siden.

Jeg aner ikke. Men enten så må de ha spist opp middagen for å unngå dårlig stemning – eller så må de ha vært sabla gode på å spytte ut maten i servietten mens jeg kikket en annen vei.. 😉

Så beklager til alle ekte vegetarianere der ute, jeg håper vi fortsatt kan være venner. Og jeg lover å ikke by dere på fisk igjen 😉

 

Med vennlig hilsen,
Vegetarianer Pescetarianer Christina

* Følg Lang-paddeflat-kona på Facebook *

21 kommentarer
    1. Lillian, der tar du dessverre feil.
      Pescatorianer; Spiser ikke kjøtt, men spiser sjømat
      Vegetarianer: Spiser ingenting som har øyne eller munn.
      Veganer: Spiser ingenting som har, eller som kommer fra noe som har øyne eller munn.
      Ellers så kan jo Kona til trøste seg med at hun er i selskap med veldig mange, og at selv pescatorianere tidvis kaller seg vegetarianer for å unngå å forvirre folk =)

    2. Hei! 🙂 Morsomt det der. Jeg har jobbet på restaurant i en årrekke. Og derfor også servert en haug med veggiser. Definisjonen på en vegetarianer er jo som du skrev: en som ikke spiser fisk eller kjøtt. Det som er litt morsomt er at jeg ikke tror vegetarianerene selv helt vet hva en vegetarianer er. Flere av mine såkalte “vegetarianer”-gjester blir ofte fornærmet visst de kun får servert en grønnsakrett som hovedrett. -“klart jeg spiser fisk! Jeg er jo ikke veganer heller!”
      Så selv om det finnes en definisjon, så fant jeg fort ut at det var like greit å spør hver “vegetarianer” om de spiser fisk eller ikke. Noen “vegetarianere” spiser også selvfølgelig kylling. 🙂 Så ikke lett det der. Tror det er flere (både veggiser og ikke veggiser) som ikke helt vêr hva det går i. 🙂 just saying. 😉

    3. Det er faktisk et eget navn på oss som spiser fisk, men ikke kjøtt: pescetarianer. Men jeg har også erfart at folk flest ikke har helt kontroll på begrepene, så jeg pleier å si at jeg er vegetarianer, men at jeg spiser fisk. Da er det vanskelig å misforstå 😉 Syns forresten dere er veldig flinke som er med på dette prosjektet! Veldig gøy at flere og flere får øynene opp for at en mer miljøvennlig livsstil faktisk er mulig 🙂

    4. Jeg googlet, og fant ut at det er noe som heter “Lakto-ovo-vegetarianere” og “Råkost-veganere” også. Er det rart man blir forvirret 😉

    5. Haha! Har aldri tenkt på at dette må være en skikkelig utfordring for dere i restaurantbransjen! Jeg snoket litt mer på sidene til Norsk vegetarforening, og det er ikke vanskelig å lese mellom linjene på svarene fra han som tar seg av spørsmålssidene, at han blir rimelig provosert over “vegetarianere” som spiser både “litt kylling” og “litt fisk” 🙂 Tror ikke jeg står høyt i kurs hos ham! Syns du løser situasjonen på jobb helt utmerket, forresten 🙂

    6. Må innrømme at jeg aldri hadde hørt om Pescetarianere før.. Så jeg skjønner godt at det er lettere å si at du er vegetarianer, men at du spiser fisk. Pescetarianer høres egentlig ut som en avart av en eller annen religiøs sekt, hehehe 😉 Og prosjektet går så det suser, veldig glad for at vi takket ja! 🙂

    7. Nå håper jeg du får en glad, hyggelig melding fra hu sintedama, for med dette innlegget har du jo mer enn gjort opp for blemma mi. Noe som har gjort at både jeg og flere fikk en aha-opplevelse om veggis-begrepene:-)

    8. Der var det mange som fikk seg en aha opplevelse tenker jeg…..veggiser inkl. Jeg har aldri tenkt tanken at de spiser fisk engang jeg, så ble litt overrasket over at mange tror det.Hadde også kostholdslære på skolen og da lærte vi om alle disse andre versjonene av veggiser …..da ble jeg overrasket……ikke rart en blir forvirra 🙂 Fortsatt lykke til. Spennende å lese om. Her på jobben er det vegetar dag på mandager(dvs varm maten er vegetar) mye digg der:)

    9. Går på folkehøyskole og der har vi kjøttfrie mandager, og vi bruker å spise fisk til middag. Flere elever som også er vegetarianere, men alikevel spiser fisk, så dere er nok ikke de eneste som gjør det😊

    10. Hm…Trodde det samme jeg. Jeg er som kjent utpreget kjøttianer men har en mor som kaller seg 95% vegetarianer (fordi det er dritgodt med en cheeseburger innimellom) som gomler fisk støtt.
      jaja…

    11. Dette er nok et definisjonsspørsmål. Blir rart å si at ingen vegetarianere spiser fisk, jeg kjenner flere som definerer seg som vegetarianere som spiser fisk likevel. Og noen som ikke gjør det. Føler det er et veldig vanlig spørsmål når du får høre at noen er vegetarianere, “OK, spiser du fisk, da?”. Og noen svarer nei og noen svarer ja. Aldri opplevd at noen har svart “Eh nei selvfølgelig gjør jeg ikke det.” Virker som et spørsmål de synes det er greit å få.

    12. Takk for å oppklare dette. Er selv veganer, tidligere vegetarianer og før det igjen pescetarianer. Jeg synes det er litt irriterende at folk støtt og stadig spør “men du spiser fisk, da?”. Synes også det er teit at folk kaller seg vegetarianere og spiser fisk og kylling, det bidrar nok til denne forvirringen.
      Trodde disse begrepene var litt selvforklarende, men da er det bra at bloggere og andre offentlige personer tar ansvar for å forklare for de som ikke har peiling 🙂

    13. Jeg har også støtt på folk som kaller seg vegetarianere, men som spiser fisk, og synes det er en selvfølge. Selv ville jeg aldri finne på å kalle meg verken det ene eller det andre, jeg bruker å si at jeg gjerne tar grønnsakversjonen av hovedretten, hvis det finnes en sånn. Eller at jeg er en person som oftest velger bort kjøtt og fisk hvis det er praktisk mulig. Nå for tiden regner jeg det ikke som praktisk mulig, da jeg har to små barn som jeg gjerne vil skal få med seg hele spekteret av mat. Men spiser små mengder.
      Må man nødvendigvis definere seg så voldsomt, da? Jeg har en bror som er veganer, men spiser pinnekjøtt på julaften.. Synes det er helt innafor, jeg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg