“Hverdag” på en lørdag

Jeg husker den dagen Peter hørte “Hverdag” for første gang. Vi hadde nettopp kjøpt hus i Vestfold sammen – og han hadde flyttet fra Oslo, fra stedet han hadde bodd hele sitt liv. Så ble denne sangen spilt på radioen.

 


Nyforelska og nyinnflytta <3

 

Peter ble helt satt ut av både teksten og melodien, mens jeg tenkte: “Hæ, det er jo bare den sangen?”

For jeg hadde hørt den mange ganger før. Jeg hadde gått i samme klasse som datteren til han som skrev den, så sangen var liksom bare en del av oppveksten min. Men på grunn av Peters reaksjon, lyttet jeg til teksten med nye ører.. Og da traff den meg rett i hjertet.

For først som mamma til en ettåring innså jeg at jeg aldri hadde fått med meg verken ord eller budskap, jeg hadde rett og slett ikke forstått hvor fantastisk denne lille visa er. Jeg vet ikke helt hva det er, men det er noe som bare treffer rett i sjela. En sånn sang som etterlater deg glad, trist, ettertenksom og lykkelig.

Og i dag fikk jeg plutselig en følelse av at jeg må dele den. Kanskje er det du som er den mammaen eller pappaen som trenger å høre den akkurat nå? Ikke vet jeg – men ta deg et par minutter og la teksten og den joviale stemmen få synke inn. Sangen er forøvrig kåret til en av Norges nasjonalviser, og jeg er selvfølgelig stolt av at hjernen bak visa, Louis Jacoby, er fra Larvik 🙂

 

 

/ Blir like rørt hver eneste gang <3

* Følg Snufsekona på Facebook *

36 kommentarer
    1. Altså,nå sitter jeg på bussen å bare griiiner! Etter en uke på minussiden med søvn toppet seg det i natt da lille på 14 mnd NEKTA å sove i det hele tatt. I tillegg er jeg gravid med et kranglete bekken. Er helt utkjørt med andre ord. Så denne traff meg rett i hjerterota idag,nå gleder jeg meg til å hjem å susse på lille ungen min:) (Men først skal jeg kose meg litt med venninner;))

    2. Har aldri hørt den før, men fy søren og fin den var. Sitter med en stor klomp i halsen og tenker på da mine barn var små. Å Gud hvor jeg lengter tilbake til den tiden. Du er en utrolig flink blogger.

    3. Den traff rett i hjertet.
      Har ei som blir 3 i desember, og gubben er as we speak på vei til IKEA for å kjøpe stor seng til henne. Hva skjedde? Er jo ikke så lenge siden hun lå i en pitteliten sprinkelseng og fylte den bare halvveis i lengden…

    4. elsker den sangen 💜 vi synger den for hverandre her hjemme når “skrikinga og skålet blir litt mer enn du kan tåle” 😅🙈

    5. Takk for at du delte denne fine og rørende sangen, som jeg faktisk aldri har hørt før. Med en forkjøla og sutrete ett-åring og en mann som jobber hele helga traff den en sliten mamma rett i hjertet <3

    6. Hei.
      Var akkurat det en sliten, snart tobarnsmor trengte å høre. Så flott tekst! Så viktig å tenke på at denne noe slitsomme tiden får man aldri igjen. Savner sikkert litt trass og tidlige morgener når barna er tenåringer 😉

    7. Takk for at du delte denne!:) aldri hørt,men så fin og ikke minst sann!:) god å høre for en sliten mamma <3

    8. Tusen takk for at du delte denne! Den traff virkelig. Med mannen offshore og en liten gutt som gjør nye ting hver dag, har oppdaget sin egen vilje og tester grenser, er tålmodigheten satt på prøve her i huset. Denne sangen blir lagt på minnet og dradd frem ved behov:)

    9. Tusen takk for at du delte denne kjempefine sangen. Aldri hørt den før, men den treff meg virkelig. Nydelig, sann og til ettertanke for mange foreldre. Etter ei halv uke med syke barn, mer nattevakt, søskenkranglin, sjalusi og sliten mamma fikk den meg til å snufse og gå ut av senga for å gå inn på rommene til mine dyrebare små en ekstra gang for å beundre dem og stryke den en ekstra gang på kinnet ❤ Nå må jeg bare høre sangen en siste gang før jeg lukker øynene og avslutter denne dagen nok en gang altfor seint 😅

    10. Dette var avslutningssangen på babysangen jeg deltok med vesla på. Første gangen jeg hørte den ordentlig var jeg heldigvis for meg selv for jeg strigråt. Husker jeg spilte den for mannen min og insisterte på at “det det, det er jo OSS”. Spiller den stadig vekk her hjemme når det går litt fort i svingene og dagene er travle og fulle av nei-nei-nei. Sangen funker jo sånn ca 100 ganger bedre enn å bare telle til 10 liksom… 🙂 takk for at du delte!

    11. Heisann! Har lurt lenge på om du kan skrive et innlegg om hunden deres? Om rasen, om den er familievennlig, sykdommer, bjeffing… Positive og negative sider 🙂 klem fra fast leser!

    12. Hørte den første gang på babysang. Den er helt fantastisk fin, jeg får nesten alltid tårer i øynene når jeg hører den <3

    13. Takk❤️ denne trengte jeg å høre nå, sitter og gråter etter å akkurat ha kranglet en 5åring og en 1,5åring inn i drømmeland! Sliten, men absolutt verdt det når man har sånne fine små!

    14. Kjære deg, også grining på bussen da! Beklager det! Men så bra at den traff, man trenger en liten påminner en gang i blant 🙂 Håper du fikk en fin kveld med venninnene, det trengs i blant det også!

    15. Det gjør inntrykk på meg å lese sånne kommentarer, for jeg er helt sikker på at jeg kommer til å føle på dette akkurat som du gjør, den dagen det er jeg som sitter der med voksne barn.. Huttetu. Takk for fine ord <3

    16. Måtte smile da jeg leste kommentaren din – for det var jo derfor jeg følte at jeg måtte dele denne fine visa! Kanskje det var du som trengte å høre den mest 😉 Håper ny uke i morgen starter med friske barn og en litt mindre sliten mamma <3

    17. Bare hyggelig! Men altså, det burde ikke være lov å spille denne sangen ute blant folk, haha 🙂 Jeg må i alle fall høre den innenfor husets fire vegger..

    18. Hei hei! Det kan hende jeg kommer til å skrive om godgutten vår på et eller annet tidspunkt! Men jeg kan jo svare deg kjapt her og nå, så slipper du å vente 🙂 For rasen er virkelig helt fantastisk (Cavalier King Charles Spaniel), jeg undersøkte forskjellige raser i mange måneder før jeg til slutt fant Cavalieren og bestemte meg på dagen. Den er virkelig familievennlig, barnekjær og utrolig tilpasningsdyktig. Elsker lange turer, og korte turer – er kosete og rett og slett en utrolig fin skapning. De fleste jeg kjenner som har samme rasen, har hunder som bjeffer litt. Vår sier i alle fall fra når det ringer på døra, eller hvis han er ute og det går folk forbi huset (dette har avtatt etterhvert som han ble eldre).

      Når det gjelder sykdommer er det et virkelig kjipt tema å snakke om. For rasen er dessverre “avlet ihjel”, og i Nederland er det faktisk avl-stopp nå. Det innebærer at de har utviklet en del sykdommer som går i arv – du kan feks google “Syringomyelia”. Hunden vår har heldigvis ikke dette, men han har vært veldig mye plaget med andre ting. Det kan selvfølgelig være tilfeldig, men dyrlegene vi har vært hos sier bestandig “Dette er veldig vanlig hos cavalierer..” Øyeproblemer og øreproblemer (mange mister faktisk hørselen og blir døve) er nok det vanligste. Det er så synd at rasen har blitt så populær, men det er jo samtidig veldig forståelig.. Den er rett og slett fantastisk. Det er ingen garanti for å få en “frisk” hund, men jeg anbefaler å være nøye med å finne en seriøs oppdretter dersom dere bestemmer dere for å gå for en Cavalier. På grunn av populariteten er det mange useriøse der ute, dessverre 🙁
      Lykke til med avgjørelsen! Det er bare å spørre dersom du lurer på noe mer, evt kan du sende meg en mail på [email protected] 🙂

    19. Nommin, da passet det bra å høre denne i dag! Det er jaggu ikke lett å være mamma når det stormer som verst <3 Håper du får en god natt 🙂

    20. Aldri hørt sangen før, men utrolig herlig tekst! Har ei lita jente på 3 måneder som jeg nyter hvert minutt sammen med. Synes dagene går utrolig fort, så her har vi rolige dager og koser oss maks 🙂

    21. Veldig god tekst som treffer rett i hjertet! Hørte den første gang på et foreldremøte i barnehagen, og jeg satt der med tårer i øynene.. Den får meg til å tenke – og til å huske – på at selv om ungene ikke alltid hører etter, så er de noen gode gullklumper uansett <3 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg