Slik gikk Meatless October

/ Sponset utfordring

En hel kjøttfri måned er straks over – og sånn bortsett fra den lille pizza-glippen min i forrige uke, hvordan har det egentlig gått? Kommer vi til å kaste oss over biffen 1. november eller er vi ferdige med kjøtt for alltid? Det er klart for den aller siste oppdateringen fra familien Klonks kjøttfrie oktober 🙂

 


Kjøttfri taco sa du? Easy peasy 😉

 

Dere som har fulgt med fra starten, vet jo at jeg var rimelig skeptisk til hvordan dette skulle gå. Ikke fordi det er vanskelig å ikke spise kjøtt, men fordi jeg fryktet at vi rett og slett kom til å glemme oss. Jeg var også veldig spent på hvordan barna kom til å reagere på erstatningsprodukter og nye oppskrifter, og ikke minst om vi kom til å føle oss ordentlig mette underveis..

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
En smule skeptisk før start, hvordan skulle det gå uten knekkebrød med skinke til frokost..?

 

Det med barna kunne jeg definitivt latt være å bekymre meg for, for rundt spisebordet har det gått overraskende bra. Småttisene har spist nøyaktig den samme middagen som oss i hele oktober, med unntak av den gangen Peter lagde suppe med altfor mye chili 😉

For øvrig valgte vi å la dem beholde salamiskiva til frokost, men det har vært det eneste unntaket. Jeg er faktisk litt usikker på om de har lagt merke til at noe annet har vært annerledes i oktober!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mattyven tatt på fersken 🙂

 

Og bortsett fra den lille pizzabit-smellen jeg gikk på i forbindelse med chilisuppa, har både Peter og jeg vært 100% kjøttfrie siden vi startet. Og vi har definitivt følt oss mette! At kjøtt er nødvendig for å føle metthet er åpenbart en myte, for om man fjerner kjøttet og heller pøser på med grønnsaker og annet snask, skal jeg love deg at man blir mett.

Dessuten fikk vi oss en uventet overraskelse da vi oppdaget befrielsen over å slippe å tenke på om maten er gjennomstekt! Jeg er en bakteriefreak, og har helt noia for om ting er rått i midten. Steker man vegetar-burgere, soyafileter, vegetarschnitzler eller soyafarse – så trengs det bare lett oppvarming. Ikke bare tar det mye kortere tid, men det føles også tryggere å spise.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Men hvor går veien videre nå? Jeg hadde forespeilet kjøtt-abstinenser, blodsukkersvingninger og smakløs tofu opp i mente, men helt ærlig så har denne måneden vært en stor aha-opplevelse! Vi har spist masse godt og ikke savnet kjøtt et sekund.

På toppen av alt dette, har jeg enda ikke nevnt hva mindre kjøttproduksjon har å si for å redusere klimagassutslippene. Enten vi vil eller ei, så er det faktisk et spørsmål om miljø også, og bare det å bli bevisst på hvor mye kjøtt som går med i løpet av en uke, er en god start!

Vi kommer garantert til å fortsette med kjøttfrie dager hver uke, og vi har fått mange nye favoritter som skal inn i middagsloopen vår. Men fatterns fyrrige chilisuppe tror jeg vi parkerer for nå 😉

Så en stor takk til Hälsans Kök som turte å gi oss denne utfordringen! Det er jo tross alt produktene deres som må ta mye av æren for at det har gått så bra. Og hvis du trenger noen tips, anbefaler jeg å sjekke ut Hälsans Kök på Facebook, for fantastiske inspirasjonsbilder og fristende oppskrifter 🙂

 

/ Bon appetit!

10 kommentarer
    1. Det har vært utrolig spennende og inspirerende å følge dere. Og jeg kjenner at jeg kanskje skal gi det et forsøk til. Jeg syntes ikke de veggis burgerene vi spiste var noe gode, men kanskje jeg skal prøve noen slike oppskrifter for å se.
      Heia dere <3

    2. Nå var det lenge siden jeg hadde vært innom bloggen din… Må bare si at jenta deres er jo prikk lik deg da du var liten:) Så noen bilder i et innlegg lengre ned! Å så fikk jeg skikkelig mimrestund her når jeg så dukkevogna de, jeg hadde nemlig helt lik og har den ennå;) Vi er like gamle og det var vel en hot dukkevogn på den tiden;) Husker jeg var sååå fornøyd:)

    3. Så bra at dere hadde en positiv opplevelse av dette, og at du nevner det med miljøkostnadene ved kjøttindustrien er også flott at du setter i fokus. Dyrevelferd er også et punkt som er viktig for mange når du kutter ut kjøtt:)
      Håper du eller pappahjerte kommer til å skrive mer om miljøkonsekvensene av kjøtt eller dyrevelferd i framtiden, det hadde vært spennende.
      Kult at dere skal ha flere kjøttfrie dager i framtiden:)
      Ha en fin kveld og takk for fin blogg!

    4. Jeg er helt for å spare miljøet, og vi spiser stort sett 1-2 vegetarretter i uken. Vi benytter imidlertid aldri erstatningsprodukter, men i dag tenkte jeg å gjøre et unntak ved å bytte ut tacokjøttet med erstatningen fra Hälsans Kök. Men da jeg så at det kostet 20 kr mer enn en pakke med kjøttdeig droppet jeg de planene. Her forstår jeg lite, hvorfor i all verden er en pakke med et soyaprodukt så mye dyrere enn kjøtt?!

    5. Så fint dere har kommet dere gjennom, og dette er sikkert smart for mange familier. Men. For en ungdom med studentbudsjett tror jeg dette kan bli kjedelig. Kjøtterstatninger er dyrt (i forhold til skinkeskiver), og da blir det fort bønner, linser og salat. Det tror jeg ikke mange hadde orket i lengden. Selv liker jeg ingen av delene…. Jeg sier derfor ja til litt av hvert 🙂 Det er bra å tenke miljø, men en skal ikke bli fanatisk!

    6. Kjempebra at du nevner miljø når du skriver om å kutte ned/ut kjøtt, kjempebra!
      Men det du også må tenke på, er at for å lage disse soyaproduktene du reklamerer for her så kuttes det ned regnskog for å lage soyaplantasjer. Så å kutte ut kjøtt og innføre soya, er litt som å velge pest fremfor kolera. Ingen av delene er bedre enn den andre, dessverre!

    7. Ida sin kommentar over her må jeg bare svare på. Det Ida skriver er feil.
      Halsans kok og de andre merkene som lager soyaprodukter bruker IKKE soya fra regnskog. De bruker soya produsert i Usa og i Europa.
      MEN, de norske husdyrene i kjøttindustrien spiser kraftfor laget på soya fra regnskogen.
      Så hvis man ikke vil være med på indirekte hogge ned regnskogen bør man unngå å spise kjøtt, med mindre det er viltkjøtt fra norske skoger.

    8. Fantastisk tiltak! Og så gøy at dere fikk en positiv opplevelse 🙂 veggis og spiser mye halsan produkter selv, mest falafel og soyapølser. Anbefaler at dere sjekker ut qourn og ulike produkter de har på coop, feks rødbetburger. Supper og gryter med bønner og linser er også superbra. Det er mange ulike løsninger som ikke innebærer “kjøtterstatning” som “leker” kjøtt og har mye soya, men som er godt og næringsrikt veggis. Lykke til med utforskningen, jeg anbefaler også “sykt godt” som kan brukes som inspirasjon.

    9. Supert med kjøttfrie dager! Jeg har et svar til en kommentar lenger oppe ang. Studenter og dyre erstatningsprodukter. Jeg er selv student og spiser ikke kjøtt. Jeg kjøper mye grønnsaker fra billige grønnsaksbutikker (ikke kjedebutikker, det er dyrt) og kjøper bolker av soyaprodukter når jeg kommer meg til Sverige, og bruker nok mindre penger på mat i måneden enn mange av mine medstudenter. Så det er fullt mulig så lenge man er bevisst på pengene! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg