Å tørke støv av et mattehue

I dag tidlig pep det i telefonen min. Jeg så at meldingen var fra Stine, og jeg lyste umiddelbart opp – for det var en stund siden sist. Jeg åpnet sms’en med en gang, og leste den første setningen:

“En liten nøtt til deg, mitt lille mattegeni!”

Stine og jeg har vært bestevenninner siden videregående, og på skolen satt vi ved siden av hverandre i alle fag vi hadde sammen. Stine var god i alt, mens jeg trøblet med litt av hvert. Verst var uten tvil lesefagene, for jeg var et typisk teflonhue som ikke klarte å huske det jeg leste. Derfor trivdes jeg mye bedre i mattetimene, for å lære formler og sette tall inn i dem var jo mye enklere enn å huske historiske begivenheter fra atten-pil-og-bue..

I resten av meldingen fra Stine, sto det at hun skulle være vikar i en mattetime på videregående, og at hun trengte hjelp med en oppgave som hun ikke fikk til å stemme med fasiten.

Well, well.. Det kan være at det begynner det å bli noen år siden videregående, men hallo.. Å regne matte er som å sykle! Har du først lært det, så glemmer du det aldri. Bring it on, baby!

Så tok jeg en rask titt på regnestykket..

 

 

Det tok meg rimelig nøyaktig to sekunder før det gikk opp for meg at det er seksten år siden videregående og min forrige mattetime. Med alt det innebærer.. For åssen var det nå igjen? Minus og minus blir pluss, minus og pluss blir minus, gange kommer før pluss og minus – men så var det den forvirrende brøkstreken da…

For ikke å snakke om når tall er opphøyd i noe! Er tre opphøyd i to, det samme som tre to ganger  – eller tre ganger tre? Og når skal man putte på paranteser i utregningen, er det bare når det er plusser og minuser – eller gjelder det når det er gangetegn også? Var det ikke noe om at hvis det kommer en minus foran parentesen, så skal man endre fortegn på alle ledd inni parentesen? Eller var det motsatt?

Puuuhh.. Enden på visa var at jeg ble nødt til å sende en kjapp melding til Pappa, som i motsetning til meg, faktisk husker formler som han pugget for tredve år siden. Så han satte meg kjapt på riktig spor i utregningen – men det måtte altså en mattesterk far og nærmere to timer til, før jeg kom fram til et svar.

Så da gjenstår bare spørsmålet… Tar du denne på strak arm? 😉

 

 

/ Matematikk Sykling 😉

Les også: Hemmelig kodespråk (Jeg er ikke akkurat dreven i engelsk heller)

20 kommentarer
    1. Når det er potenser og ganging mellom tallene kan du plusse sammen potensen i telleren slik at du får 3 opphøyd i 4. 3 opphøyd i 4 delt på 3 opphøyd er lik 3 opphøyd i 1 = 3.

    2. 3^(2-4+6)/3^3 = 3^4/3^3 = 3^(4-3) = 3^1 = 3
      Troor jeg. Jeg var veldig god i matte på vgs, men regneregler sitter visst ikke klistret åtte år etter i hjernen min heller 😉

    3. Evt 3^(2+6)/3^(4+3) = 3^8/3^7 = 3^(8-7) = 3^1 = 3. Samme resultat 😉
      Veldig nysgjerrig på hva fasiten sa! (Og jeg poster aldri under fullt navn 😉 )

    4. Ja, denne var artig! Skulle til å vise utregningen, men ser at Ida allerede har gjort det, og støtter meg til den! 🙂 Så svaret blir nok 3, ja 🙂
      Hilsen ei som sleit med matte på videregående (R2, tidligere 2MX), men briljerte på teknisk fagskole og høyskole senere! (“in your face” til mattelærerne på videregående).

    5. Hehe, når alle grunntallene er like går det fort. Her står det bare 3^(3-4+6-3) (fortegnet endres når du flytter potensen over brøkstreken)

    6. Svaret er tre 🙂 Men er ikke mer enn 6 år siden jeg gikk på videregående. Og dessuten er jeg lærer (selv om jeg ikke har mye matte). Men i sist uke hadde jeg en vikartime i 10.klasse. Da måtte jeg selv begynne å smug-regne litt på forhånd. De hadde om kvadratsetningene, og forkorting av algebraiske brøker. Men timen gikk bra, uten at jeg dummet meg ut 🙂 haha!

    7. Gresk….kokk jeg 😉 Hehe! Noe matte sitter heldigvis igjen etter et visst antall år men akkurat det der ble nok litt for vanskelig 😛

    8. også var det meg da som var ferdig på videregående for 7 år siden og kom fram til at svaret ble -144…. Helt klart dårlig på formler og generelt matteutregninger :p

    9. Jeg fikk tre! Jeg fikk en sekser i 1T for noen uker siden, så jeg hadde blitt ordentlig flau hvis jeg ikke hadde fått den til, haha xD
      Forresten! – foran parentes gjør at du må endre på alle fortegn i parentesene 😀
      (Er det skryting å si at jeg fikk en sekser? Det var ikke meningen. Elsker bloggen din!)

    10. Grøss og gru!! Det der regnestykket representerer alt jeg mislikte med matte! Altså, hva er poenget med sånne regnestykker? Når i min hverdag får jeg bruk for det der? 🙈🙈 Kjenner jeg er glad jeg ikke trenger å ha matte mer 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg