Julekos-planlegging

Heldigvis er det noen uker igjen til jul, og selv om jeg egentlig ikke har begynt å forberede meg enda, så har jeg begynt å tenke litt – for jeg har ett stort ønske for julen 🙂

 

Christmas magic gift box and a woman happy family mother and Child baby

 

Og det ønsket har jeg fordi jeg husker julen i min barndom som en helt magisk tid. Høydepunktet var nok de 24 adventspakkene som Mamma pakket inn hvert år. Det vil si, hun rakk aldri å bli helt ferdig til 1. desember, så det kom alltid noen til underveis. Og det ble jo ikke akkurat bedre da lillesøsteren min kom til verden, og Mutter’n plutselig hadde 48 pakker å få ferdig.. Men når julaften kom, var hun bestandig i mål 😉

I førjulstiden bakte vi julekaker, pyntet pepperkakehus og lagde hjemmelaget gele-godteri som smakte sånn passe godt. Og Pappa tok oss med i skogen til Farfar for å hugge vårt eget juletre, og hvert år kom vi stolte hjem til Mamma, som fikk latterkrampe og lurte på hvorfor vi hadde tatt med oss den styggeste grana hjem. (Ett år hadde hun faktisk rett, for det treet hadde et parti på midten som var så glissent at vi bare kunne pynte litt øverst og litt nederst. Men det ble jul for det.)

 

Gingerbread man and woman in red and white
Sånn mener jeg å huske pepperkakene våre så ut på nittitallet

 

Jeg blir alltid litt mimrete når den første snøen har lagt seg, og november er godt i gang. Og da blir det ekstra tydelig for meg, at mitt store ønske for julen er å lage gode minner for mine to små julestjerner. Siden noe muligens trengs litt forberedelser, er jeg nå i gang med å tenke ut hvilke opplevelser vi skal fylle helgedagene i desember med.

Og det skal helst passe for både en 2-åring og en 4-åring, men det trenger jo ikke å være alt man må gjøre sammen heller. Foreløpig ser forslagslista slik ut:

  • Bake pepperkaker
  • Pynte pepperkakehus (håper det er innafor å kjøpe ferdige vegger og tak..?)
  • Perle noe jule’te
  • Brette papirjuletrær (mulig denne blir for vanskelig for både mor og barn)
  • Pynte kongler med pompoms (Haha, ikke spør.. Men jeg har sett et bilde, og jeg håper det blir fint. Pompoms er på vei i posten, og konglene ble plukket i høst)
  • Pynte juletreet! (Og det skal opp leeeenge før lillejulaften)
  • Pakke inn og levere julegave til Røde Kors
  • Se en julefilm på kino med 4-åringen
  • Spise lussekatter, drikke kakao og se på Lucia-sendingen på svensk tv den 13. desember (et av Peters barndomsminner)
  • Kjøpe årets julekule! (Peter og jeg har kjøpt én ny ting hvert år siden vi møtte hverandre)
  • Tenne lys på grava til Farmor og Farfar

 

Okei, nå begynner jeg faktisk å glede meg til jul! Men det hadde vært moro med flere forslag jeg kan føre på lista, så hvis du har noe du bare gjøre i adventstida – del det med meg, da vel 🙂

 

/ 20 dager igjen til 1. desember

* Følg Konatil på Facebook *

27 kommentarer
    1. Inviter venner, små og store på juleverksted. Det har jeg gjort et par år nå og det er veldig koselig.

    2. Så himla härligt du skriver!! Jag blir nyfiken på kongler Og pompom, har du bilde eller må jag ge mej till tåls?😊 Julpyssel till julgranen står högt på listan här hemma med mina små!!
      Tror du glömde en punkt på listan… dricka glögg med Peter o samtidigt spela in nytt podd-avsnitt?!!
      Tiden går fort!!!
      Klemz från mej😊

    3. Åh, så koselig ❤️ Jeg bruker å legge aktivitetene inn i adventskalenderen til ungene. F.eks får de nye svømmebriller kjøpt på eBay en dag vi skal på badeland, hodelykt til en tur ut i mørket hvor vi spiser kveldsmaten ute eller bare lyser etter rådyr og andre spennende ting. Den samme julefilmen og en pose popcorn (gjenbruk og tradisjon i en pakke 😜), et rødt bånd når vi skal ut å finne juletre osv…vi prøver også å få med oss en teaterforestilling , også får de fuglefrø og delfiafett slik at vi kan lage litt snacks til fuglene. Osv….ungene synes det er ganske så gøy! I år blir det litt mer amputert, men når oppussingen er over blir det nye aktivitetskalendere 😉 Håper dere får en magisk adventstid 💜

    4. Åh så koselig ❤ Gleder meg sånn til adventstiden og jula. Her i huset får 4-åringen og 2-åringen kombinert gave og aktivitetskakender. De aktivitetene jeg har pønsket ut så langt er; tur til biblioteket, tur til bassenget, akedag med pølser og kakao, bake pepperkaker, pynte rommet sitt til jul, bake boller og se julefilm, pynte ute med lys og dekorasjoner som vi lager selv… og så kommer jeg ikke på mer i farten 🙊

    5. Vi har ikke barn, men i fjor ble vi begge skikkelig gira, og perlet mange snøfnugg til juletreet 🙂 Kjempemoro! Så det må dere bare kose dere med.
      Er mye annet gøy man kan bake også, men jeg synes dere hadde en flott juleliste her 🙂

    6. Hos oss lager alltid mamma hvert sitt store pepperkakehjerte til alle i familien som vi får pynte selv, når de er ferdige henger vi alle opp som pynt i kjøkkenvinduet 🙂 Dette er en koselig tradisjon som jeg kommer til å ta med meg videre når jeg stifter egen familie en vakker dag 🙂

    7. Så koselig 🙂
      Her starter julen utrulig tidlig i år, har termin 22.Desember å siden det på Tirsdag bare er 5 uker igjen, så har jeg smålig begynt både på kakebaking å pynting til jul 😀

    8. Så utrolig koselig å kjøpe en ny julekule hvert år! Det tror jeg jammen jeg vi må begynne med også den dagen vi får barn!:)

    9. Når du skrev perle noe julete, må jeg tipse om en fantastisk blogg som jeg kom over i fjor. Borrowmyeyes. Evnt google “perler snøkrystaller”. Min sønn på 9 år ble satt på saken, og vi hadde kjempefin julepynt. Flotte til borddekking sammen med granbar, f.eks. Det er nok litt vanskelig for små barn, men voksne kan jo gjøre dette ved siden av barna. Sjekk også hennes fantatiske pepperkaker

    10. Har nok litt amme ambisjoner som deg: Å skape gode juleminner for mine to halvfire-åringer (deres ord, ikke mitt).
      Det vil i at jeg ønsker å videreføre alt som ga meg julestemning da jeg var barn.
      Det blir garantert brente mandler, men dem må jeg nok lage når de har lagt seg. Er så brennhett det sukkeret!
      Så skal vi bake pepperkaker. Hadde tenkt å lure ingeniørmannen til å konstruere pepperkakehus…
      Vi skal se på disneykavalkade og julefilmer. Lage julepynt og gaver. Og vi skal absolutt ut i skogen i mørket. Tenne bål og drikke kakao.
      Glede meg til jul, jeg! Mer i år enn noen gang, faktisk!

    11. En ting jeg måå gjøre (og har gjort i nærmere 18 år av mitt 18 år lange liv) er å lage hjemmelagde julekort som gis til foreldre og besteforeldre. Blir ikke bestandig like pent, men varmer som regel den som får det. Lørdagskveld med pepperkaker, gløgg og julefilm på TV slår jo heller aldri feil.
      Håper dere alle sammen i dere søte familie får en tipptopp desember 🙂 Digger dere!

    12. For en koselig liste! Jeg lager alltid hjemmelaget konfekt sammen med min søster i begynnelsen av desember, skikkelig koselig!
      Ellers er planen å bake pepperkaker med lillegull på 2år, grille pølser på bål i skogen, se julebarnetv og bare nyte de mørke kveldene med lys i vinduet og ha det fint med familien.

    13. Ja! Jeg elsker adventstida, det er noe jeg gleder meg til året rundt. Pappaen og jeg snakket om kalenderen rundt middagsbordet i dag, mens fire elleville småttiser turnet i tapeten og knivet om oppmerksomhet. Jeg har likevel ukuelig tro på at adventstida skal komme med sin magi og drysse beroligende pulver over guttungene sånn at vi kan kooooose oss i lag…. 😀

    14. En ting jeg MÅ gjøre er å bake lefser med mamma og tante (opprinnelig var det mit or) Jeg steker og “ødelegger” med vilje en eller to sånn at pappa får smake 😊
      ellers er det å se Sundt-nissene i Bergen en fin tradisjon, Pepperkakebyen. Lagde alltid Kakemenn med mamma da jeg var barn, og pyntet med altfor mye konditorfarge. Tørre vafler syns jeg også hører julen til, men mormor sine var best. Jeg pleier å lage julesnop, type sjokolade kuler eller marsipankuler eller seigemenn. Prøvde meg på drops men fikk ikke det helt til

    15. Så koselig. Jeg har også et ønske om å skape koselige juletradisjoner for mine 2. Jenta på 5 snakker daglig om jula og alt som hun husker fra tidligere år. Itillegg til det du har skrevet pleier vi å få med oss diverse julegrantenning, førjulssøndag på museet og julemesser. Adventskalenderen til mine blir også litt aktivitetskalender 🎅

    16. Hva med å hva et lite juleverksted? Mamma kjøpte alltid inn ting vi kunne lage og gi bort til de i familien til jul. Et år var det noen krukker som vi spraylakket og pyntet med skjell, og et annet år et plain spegl med treramme fra ikea som vi pyntet med filt i forskjellige farger (hvis snø, en nisse mm). Det ble kanskje ikke de fineste tingene i verden men det var kjekt å ha noe “eget” å gi bort til (stakkars) bestemor osv.

    17. Lucia-sending på svt??? Hva går det ut på? Jeg elsker Lucia og vet jo at tradisjonen står mye sterkere i Sverige enn her – så dette må jeg få med meg!
      Ellers var det en utrolig koselig julekosliste du hadde altså – blir helt mjuk om julehjertet jeg. :o)

    18. Ja! Da må du få med deg den sendingen 🙂 Tror det begynner kl 07.00 den 13.desember, husker ikke om det er på svt1 eller 2.. Ordentlig Lucia-opplegg med nydelig sang! 😉

    19. Vi bytter ut alle barnebøkene på soverommet til barna med julebøker som vi leser hver kveld i desember. Vi har også en kalenderbok, der man skal lese litt hver dag frem til julaften. 5-åringen synes også det er stor stas å pynte rommet sitt til jul, i år blir første året 2-åringen får vært med på det også. Så skal vi på julegrantenning her i nabolaget, male håndavtrykkene til barna på julekuler, se julefilmer for hele familien, bake og pynte pepperkakehus. Vi kjøper ferdig hus og ferdig pepperkakedeig😉

    20. Jeg er akkurat ferdig med videregående og har tatt meg et aldri så lite friår! Da får man plutselig veldig god tid til å glede seg til jul. Julekalenderen til mamma er faktisk ferdig allerede og på pinterest har jeg funnet masse morsomt som går an å lage i førjulstiden.
      Fuglemat: https://no.pinterest.com/pin/492510909234341282/
      Julepynt: https://no.pinterest.com/pin/492510909234341130/
      Verdens søteste julekort: https://no.pinterest.com/pin/492510909223849761/
      I tillegg kan det jo være gøy å skrive brev til nissen om div. ønsker? Vet om maaange som gjør det for tiden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg