Svar på spørsmålsrunde #1

Og jeg som fryktet at dere ikke hadde noen spørsmål på lur til meg! Nå har jeg grublet og fnist meg gjennom alle sammen. Lurte først på om jeg bare skulle svare på noen av dem, men så bestemte jeg meg for å slå tell og ta alle sammen. Det er jo snart jul og alt ting.

Dette betyr altså at alle får svar, men jeg fjernet spørsmålene som ble stilt flere ganger. Så tusen, tusen takk til alle som slo seg løs i kommentarfeltet! Dette var gøy 🙂 Here we go!

 

 

Hva jobbet du med før du startet med bloggingen, og driver du med dette på heltid nå?

Jeg hadde ingen jobb da jeg startet bloggen, jeg hadde vært hjemme i forlenget mammaperm i lang tid. Nå blogger jeg på heltid 🙂

 

Kan du fortelle om én ting du angrer på at du har gjort og én ting du angrer på at du ikke gjorde?

Da jeg var yngre angret jeg på mye rart, men Peter har faktisk prentet inn i hodet mitt at det ikke er noen vits i å angre på noe som helst. Fortid er fortid, og selv om det er et veldig kjedelig svar, syns jeg det er noe fint med å leve etter denne regelen 🙂

 

Har du cøliaki eller glutenallergi? Om ikke, hvorfor spiser du da de glutenfrie knekkebrødene?

Jeg har ikke cøliaki, men av en eller annen grunn tåler jeg korn veldig dårlig. Det går greit i små mengder, men jeg har det best uten. Skulle ønske det var annerledes, for jeg kan ikke tenke meg noe som smaker bedre enn gjærbakst.. Sukk.

 

Hvordan går det mellom deg og Peter?

Jo takk som spør, vi har det veldig bra 🙂 Det sies jo at de som skryter av at de har det bra, ikke har det så bra sånn egentlig. Men jeg mener det altså.. Hehe!

 

Litt “rart” å stille kanskje, men er en ung kvinne på 24 som skal få baby ved keisersnitt nå om ikke aaaltfor lenge. Og du hadde jo det med plutten. Hvordan opplevde du det å ha tatt keisersnitt i tiden rett etterpå? Elsker bloggen din!!

Keisersnitt er jo et stort inngrep, noe jeg syns de fleste har en tendens til å glemme.. For min del ble det jo hastekeisersnitt, så jeg måtte gjennom hele fødselsforløpet fram til pressriene, før jeg ble trillet inn på operasjonssalen. Og da var jeg helt utslitt – noe som sikkert satte et visst preg på tida etterpå. Jeg var kjempesliten, så det viktigste for meg ble å ta ting veldig rolig! Ikke stresse med noe som helst, bare tenke at operasjonssåret skulle få ro til å gro. Siden jeg regner meg du skal ha planlagt keisersnitt, går det nok mye bedre – for da har du jo kreftene i behold når du ankommer operasjonsstua 🙂 Lykke til, og tvi tvi med siste innspurt <3

 

Hva liker du best med Gustav og Nora?

At de er 50% Peter og 50% meg 😉

 

 

Hva ville navnet på debutalbumet ditt vært?

“Hemoroider og Smilefjes”

 

Hva synes du om hagenisser?

Jeg har en venn på facebook som hvert år legger ut bilder av hagen sin, overfylt av hagenisser.. Hvert år er det nemlig noen som sniker seg inn i hagen hans om natten og plasserer drøssevis av hagenisser rundt omkring. Helt hysterisk morsomt! Så selv om jeg egentlig syns hagenisser er skumle, så har de fått et visst komisk preg over seg etter dette.

 

Hvem var din favoritt-Spice Girl?

Egentlig syns jeg Victoria var penest, men siden hun var så dritsur bestandig – endte jeg opp med å like Melanie B. isteden 🙂

 

Ser du for deg at du fremdeles blogger om 5 år? 10 år? Eller har du andre fremtidsplaner?

Jeg er ekstremt ydmyk med tanke på bloggens fremtid, blogging er ferskvare og vi som blogger har ingen mulighet til å spikre noen framtidsplaner. Men både Peter og jeg har valgt bloggnavn som faktisk kan gå overens med pensjonisttilværelsen.. Så vi har ikke planer om å gi oss på en stund, haha 😉

 

Når skal dere gifte dere, og blir blogglesere invitert?

Datoen er hemmelig, og blogglesere vil dessverre ikke bli invitert 😉 Men det kommer til å bli rimelig greit dekket både på min og gubbens blogg! Hehe..

 

Ble nysgjerrig på favoritt pålegg jeg?

Haha! Akkurat nå er det hvit geitost, med et skikkelig tjukt lag med ekte meierismør under 😉

 

Hvordan er det å jobbe så tett med mannen din? (At dere ser hverandre hver dag inkludert arbeidstid)?

Vi er heldigvis to vanedyr som tilpasser oss veldig godt – hvis ikke vet jeg ikke hvordan det hadde gått. Vi er veldig mye sammen, og krangler overraskende lite – men vi har jo hver vår kontorplass, da. Så vi ses stort sett bare til lunsj og middag, hahaha 🙂

 

Hvilket pålegg klarer du deg ikke uten?

Jeg er en typisk periodespiser, så her har jeg ikke noe svar å komme med dessverre 🙂

 

Dora eller Peppa Gris?

Peppa. Uten tvil Peppa!

 

I tillegg til dopapir, hva MÅ du alltid ha i hus av såkalte dagligvarer?

Dopapir kommer først ja, hehe. Håndsåpe som en god nummer to 🙂

 

 

Hva var den største utfordringen med 2 barn i forhold til 1? Hva skulle dere ønske dere viste på forhånd? Hva kom overraskende på dere og hva forventet dere som ikke hendte?

Den største utfordringen er uten tvil de gangene man er alene med begge to, og begge slår seg vrange eller trenger hjelp – og du innser at de er to og du er én.. Jeg blir lett stressa av sånt.

På forhånd skulle jeg ønske vi visste at vi kom til å bli like glad i lillesøster som vi allerede var i storebror – for det bekymret jeg meg mye for mens jeg gikk gravid. Hvordan kunne man føle en sånn kjærlighet enda en gang? Heldigvis gikk det helt av seg selv 🙂

Det som kom mest overraskende på oss, var vel at vi ikke kunne ta alt på rutinen likevel. Det var jo et helt nytt individ som kom til verden, ikke en tro kopi av storebror som vi hadde sett for oss. Og noe som vi forventet, men som ikke hendte: At barn nummer to garantert kom til å bli et kolikkbarn. Der tok vi heldigvis feil, takk og lov for det.

 

Hvis du kunne vært hvilken som helst pose fra en matbutikk, hvilken pose ville du vært å hvorfor? Forventer ett utdypende svar 😀

Haha! Da ville jeg vært en plastpose fra Løve-butikken, den lokale sjappa som i dag er Rimi – som jeg syklet til på 80- og 90-tallet. Posen var knæsj gul og skikkelig kul!

 

Har dere aldri en helg barnefri for ha litt alenetid du og Peter? 🙂

Det skjer veldig sjeldent! Men jeg har et håp om at det blir litt lettere når begge barna sover natten gjennom, for det føles ikke helt riktig å be om barnevakt når det innebærer en del rot med nattesøvnen 🙂

 

Hva ville du bli da du var ung? (les:yngre;))

Da jeg var superliten ville jeg bli frisør. Drømte aldri om å bli blogger 😉

 

Hvis du kunne laget en parfyme, hvilken lukt skulle den hatt?

Det måtte blitt en salig miks av.. Hmm.. Liljekonvall, lakris og kaprifol, haha 🙂

 

Hva er ditt drømmeyrke?

Vet du, etter videregående har jeg faktisk ikke hatt noe drømmeyrke! Men jeg er helt sikker på at jeg kunne passet til å jobbe som veldig mye forskjellig 🙂 Jeg elsker å skrive, så det er jo ingen hemmelighet at jeg har det veldig bra akkurat nå.

 

Din favoritt middag? Legg gjerne ved oppskrift 😉

I dag spiste vi “Mutterns fugl i fløte” og det var magisk, som alltid 🙂

 

Hvilken linje tok du på videregående skole?

Allmenn! Heter det fortsatt det?!

 

Har du en tradisjon på jul du bare MÅ utføre?

Jeg har mange! Men julefilmene står høyt i kurs. Kommer til å skrive mye mer om jul, men drøyer til desember 🙂

 

Hva liker du å gjøre hvis du skal finne på noe uten både mann og barn?

Møte venninner!

 

Vil du regne deg som frisk nå?:)

Jeg har veldig lyst til å skrive ja, men jeg må jo være ærlig. Men mitt store mål er å bli helt friskmeldt en dag.

 

 

Liker du rød eller hvit vin best?

Jeg takler ikke hvitvin, og jeg er ikke spesielt glad i rødvin heller. Men det kan smake godt til en god middag 😉

 

Hva er favoritt filmen din?

Lenge siden jeg har tenkt at jeg har hatt noen favorittfilm, så må nesten svare filmen jeg har sett flest ganger: Dirty Dancing <3

 

Hva skjer med Gjesterommet?

To blogger, er svaret! Vi har rett og slett ikke tid akkurat nå 🙁

 

Er du/dere bekymret for skolestart med tanke på podens framskredne interesse for, og kunnskap om, bokstaver og tall? Har selv en leser/skriver/matematiker på fem år, og er redd for hva mangelen på utfordring kan føre til…

Vi har tenkt litt på det, men jeg har en lillesøster som lærte å lese da hun var fire. Jeg husker mamma spurte henne et stykke ut i  1.klasse, om hva hun gjorde når det var høytlesing i klassen og de andre skulle lære seg å lese. Søstra mi svarte at det gikk helt fint, for hun leste i samme tempo som de andre når hun holdt boka opp ned. Haha! Så jeg håper svaret blir å være løsningsorientert dersom det blir et problem 🙂

 

Hvordan går det med vennene du spleisa?

Veldig bra! Så på Facebook i går at gravingen er i gang på tomta de har kjøpt, og at de nettopp er ferdige med å tegne ferdig kjøkkenet. Herregud jeg er så stolt 🙂

 

Hvem er du i SKAM?

En blanding av Chris (ikke penetrator-Chris) og Eva, haha 🙂

 

Hva ville du helst hatt til jul; ti timer alenetid eller ti timer barnefri sammen med mannen?

Å dæven, denne var vanskelig! Hvis du mener ti enkelttimer, ville jeg gått for alenetid. Hvis du mener ti timer sammenhengende, ville jeg gått for barnefri sammen med mannen 🙂

 

Er det noe som foreldrene dine gjorde i din oppvekst, som du aaaldri skulle gjøre når du fikk barn… og som du en dag oppdaget at du gjorde?

Jeg var veldig bortskjemt ved middagsbordet som liten.. Trengte ikke spise maten hvis jeg ikke ville, og fikk gjerne litt spesialbehandling hvis det var noe jeg ikke likte. Husker jeg tenkte at mine egne barn skulle spise det vi voksne serverer.. Vel.. Det er ikke alltid så lett 😉

 

Sover du naken om natten?

Haha! Regnet med det kom til å komme, jfr instagram-teksten min.. Svaret er nei, og i allefall ikke om vinteren!! Hilsen frysepinnen.

 

Hva er favorittboken din? Hva slags bøker liker du å lese?

De siste årene har jeg lest så lite at jeg ikke lenger vet hvilken bok som er favoritten. Og det er synd, for jeg elsker virkelig å lese! Hadde Boktyven av Markus Zusak på topp i mange år, men den husker jeg bare bruddstykker av nå. Liker alt bortsett fra krim, for jeg har blitt så forferdelig skvetten med åra. Leste bakpå en bok av Lars Kepler for et års tid siden, og slet med å sovne en hel uke etterpå..

 

For flere spørsmål og svar, finner du Del 2 her!

13 kommentarer
    1. Er samme som deg, vært hjemme sammenhengende så lenge at jeg begynte å blogge. Haha – men jeg startet forrige uke da. Og jeg kjører en litt annen stil enn du/ og generelt alle andre – lyst til å gi meg noen raske tips? burde jeg feks være mer personlig? trenger alle tips jeg kan få fra litt mer erfarne superbloggere 😀

    2. Haha..Enig med mye her. Men mest det om Kepler-bøkene. De er kjempeskumle. Elsker de bøkene,men kan aldri lese de når jeg er hjemme alene eller når det er mørkt ute. Skal kjøpe den nye boka som kommer ut i desember,og den skal leses på hytta i selskap med hele familien😂

    3. Du bør lese Lucinda Riley med “de syv søstre” en lettlest og kjempegod roman:) en bok som man kan sette seg ned med hvis man har ett lite øyeblikk:)

    4. Ang lesing. Jeg var en lesehest før jeg fikk unger (to stk i løpet av 15 mnd). Nå er de 15 og 16, men jeg føler fremdeles at tiden ikke strekker til. En av tidstyvene mine er det faktum at jeg er strikkoholiker. Så nå abonnerer jeg på Storytell og hører på lydbok mens jeg strikker, går tur, venter på og sovne etc. Hører på Clive Cussler akkurat nå, på engelsk.

    5. Du burde lese en bok som heter Idas Dans!😃
      Jeg klarte nesten ikke å legge fra meg boka da jeg leste den for første gang. Har lest den en del ganger, og den blir bedre og bedre jo eldre jeg blir.
      Det kan være lurt å ha snørrpapir innenfor rekkevidde om du skal lese den.
      (Jeg hulka og snørra meg igjennom boka..)

    6. Åh, men kjære deg – tenk om vi kunne møttes på Vixen! Det hadde vært så trivelig! Jeg krysser fingrene for at det skjer, jeg har i alle fall nominert deg 😉 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg