3 opphøyd i 2, men ingen epler i fiseringen

Stikk i strid med det vi lærte i ungdomstida, er det mye som tyder på at man kan komme seg gjennom livet uten å være sjukt god i matte 😉

 

School card and apple with math problems on the table

 

Akkurat det skal jeg komme tilbake til, men først: Det er fredag kveld, og på tide å nøste opp den løse matte-tråden! For noen dager siden la jeg ut en mattenøtt, som jeg fikk av min venninne Stine som skulle være vikar i en mattetime. Hun var ikke enig med fasiten, og lurte på om jeg kunne kvalitetssikre svaret.

Problemet var jo bare at jeg i løpet av 16 år uten en eneste matteutfordring, helt hadde glemt hvordan man gikk fram. Nøtta så sånn ut:

 

 

Og det var overraskende mange av dere som klarte å komme frem til riktig svar! Selv om dere “glemte” å nevne hvor lenge det var siden dere satt på skolebenken sist.. For dét er jo faktisk en ganske viktig detalj 😉

I fasiten stod det at svaret var 3^-1, mens både Stine, jeg og flere av dere, kom fram til at 3 måtte være det riktige svaret. For spesielt interesserte, her kommer utregningen:

Pappa (hehe) minnet meg på at når grunntallet er likt i alle ledd (3), så kan man bare legge sammen og trekke fra eksponenten – altså det 3-tallene er opphøyd i. På godt norsk kan man altså i utregningen drite i 3-tallene, og heller konsentrere seg om de små tallene på toppen.

Regnestykket blir da slik: 2 + (-4) + 6 (over brøkstreken) – 3 (det lille tallet under brøkstreken bytter fortegn når det flyttes over brøkstreken) = 1. Dette 1-tallet er eksponenten til grunntallet 3, altså blir svaret 3^1, som er det samme som 3.

———————-

Hemmeligheten med matte er jo at det er gøy bare man husker formlene og skjønner hvordan de brukes! Jeg husker ikke lenger formlene og skjønner nesten ikke hvordan de brukes, haha 😉

Men heldigvis var det noen få som turte å innrømme at mattestykket var helt gresk også.. For eksempel Torill:

 

 

Og vet du hva, Torill? Det holder jeg med deg i. Ikke mer matte på meg, ingen treere opphøyd i andre treere, og ingen epler opp i fiseringen. Eller hvordan det der var..

 

/ God helg!

* Følg Konatil på Facebook *

5 kommentarer
    1. HAHAHAHA! Jeg måtte lese Torill’s kommentar 4 ganger før jeg kom gjennom hele teksten! Jeg ler meg skakk i hel! Fantastisk avsluttning på fredagskvelden! 😂💕 (etter at smash-kaka er ferdig laget da! 😉🎂

    2. Fantastisk bra svart av Torill.. svaret og regnestykket var greskt for meg og jeg må innrømme at med dyskalkuli gruer jeg meg STORT til datteren min blir eldre. Hun går nå i 2 kl og jeg klarer foreløpig og henge med i fagene hennes. Men spørs når jeg detter ut og hun må hjelpe meg :😂 haha 🙈

    3. Ikke alle som klarer vri ut av seg en sånn setning som Torill nei :p jeg kjenner henne forresten, finnes ikke noen med mer selvironi 🙂 og så blir man ikke klein av det! Sjelden vare.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg