Au pair’en som ikke gjør en dritt

Det er vel innafor å føle at julemodusen kommer snikende nå? 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For hvert år som går blir jeg mer og mer glad i julen, og jeg gleder meg skikkelig til å finne frem julepynten om noen dager. Vi har smugstartet litt i dag, for det går jo ikke an å tenne det første adventslyset uten å ha litt julestemning i huset!

I helgen har vi også hatt lillesøsteren min på besøk, og det er så koselig med gjester på overnatting! Ungene er selvsagt i ekstase over å ha tante Tess i hus, og de syns det er ekstra moro å ha en å vekke om morgenen.. Tante lurte på om det var mulig å få sove til halv åtte, og det klarte vi, takket være Nrk Super og You Tube på senga 😉

Tante Tess føler selv at hun ikke bidrar med husarbeid når hun er på besøk, og kaller seg selv for “Au Pair’en som ikke gjør en dritt”, haha.. Men ikke bare hjelper hun til når det trengs, hun ligger også på gulvet og leker med ungene dagen lang – og det må jo være den perfekte Au Pairen, spør du meg!

 


Tante T <3

 

Store deler av denne søndagen har vi brukt på å krangle diskutere teksten man ofte sier når man tenner adventslysene: “Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede”.

Søsteren min og jeg har nemlig bestandig sagt “Så tenner vi ett lys i kveld”, mens Peter mener det ikke er trykk på “ett”, siden det tross alt står “et” i teksten som Inger Hagerup har skrevet. Jeg regner med det er en Larviks-greie som vanlig, men vi ble i alle fall ikke enige 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Så tenner vi ett lys.. Eh et lys.. Til frokosten” 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Årets julekule – fungerer som bordpynt fram til treet er på plass 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Nystekte rundstykker – såpass må det være med storfint besøk og advent! (Oppskrift finner du her)

 

Vi har egentlig en regel om å ikke høre på julesanger før 1. desember, men i dag ble vi nødt til å gjøre et unntak til frokosten. Så nå har hele familien Klonk startet nedtellingen til torsdag, for da er allting lov!

 

/ God søndag – håper helgen har vært fin 🙂

* Følg Konatil på Facebook *

27 kommentarer
    1. Nordmøring her, og jeg sier også “ett”. Man må jo understreke at det er ett lys, siden det er fire søndager. Stå på krava Christina 😉

    2. Jeg bor lengst nord i Nordland, og legger også trykket på ett.
      Det er jo ett lys vi tenner idag, og to neste gang.
      Kanskje Inger Hagerup ikke fikk noen til å lese korrektur før diktet var publisert?
      Pappahjerte 0 – 1 Konatil !

    3. Ikke meningen å legge en demper på stemningen altså, men i teksten heter det spesifikt “så tenner vi et lys”… ET lys, ikke ett lys. Så tenner vi et lys. Beklager altså, men her tar dere feil hele hurven.
      … håper jeg 😛

    4. Jeg har bodd 3 steder i Akershus, 3 steder i Østfold, 1 år I Finnmark og 3 steder i vestfold. Og kan ikke si at jeg har hørt noen si et istedenfor ett.
      Så beklager pappahjerte, men her får konatil rett. 😉
      Ha en fin kveld videre 😊

    5. Jeg er også enig i at det er “ett lys”😊
      Min mormor har også samme julekule som dere, men hos henne symboliserer den den gangen hun kjørte inn i garasjen med juletreet på taket. Hun fikk jo selvsagt helt panikk så hun rygget ut i full fart slik at alle greinene ble brekt av… hahahah😂

    6. Fra barneskolen her i Sandefjord har vi lært å si: “så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede, det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede. Så tenner vi ett lys i kveld, vi tenner det for glede” altså bruker vi både trykk og ikke trykk faktisk

    7. K: enig med deg! Det er slik jeg også har lært det, med trykk på ett i siste verset. Mener det er sånn de har sagt det på NRK opp i gjennom årene også.. Så på den måten har dere begge rett Konatil og Pappahjerte😊

    8. Enig med Peter! Og tenker at det er i grunn irrelevant hva andre pleier å gjøre, for det står et og ikke ett i teksten, og det må vel være forfatteren som har siste ordet..? 😉

    9. Jeg sier et! Men jeg har alltid sunget “Føll og stut, føll og stut, over mo og myr” istedenfor “Følg oss ut, følg oss ut, over mo og myr” så jeg har kanskje ikke stemmerett?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg