Nu jävlar

Fy flate, nå var det godt å legge forrige uke bak seg – jeg kan ikke huske sist jeg var mer klar for en ny uke.. Jeg kan heller ikke huske sist jeg ikke postet noe på tre dager, men i helgen var jeg rett og slett helt tom i skrotten.

For det er ikke lett å forstå seg på dette blogg-greiene. 9 av 10 dager er det utrolig morsomt – men innimellom tar det pokker’n meg pusten fra deg også. På en skikkelig dårlig måte.

Først skjønte jeg ikke hvorfor jeg følte meg så ræva. Jeg hadde skrevet om noe jeg mener er viktig, om at barn fortjener å feire jul uten å bekymre seg for andres alkoholinntak. Innlegget fikk 20.000 likes – sånt skjer så godt som aldri. Jeg vet ikke hvor mange tusen mennesker som har delt ordene mine på Facebook, og jeg har mistet oversikten over hvor mange meldinger som har strømmet inn fra folk som ville takke for at jeg brukte stemmen min.

Alt dette er jo helt fantastisk og jeg er så glad!! Men likevel.. Så var det denne bismaken jeg følte på, det var noe som ikke stemte helt.

Rett før helgen fikk jeg en åpenbaring. Det var Peter som satte meg på tanken, da jeg sa at jeg ikke trodde jeg kom til å orke å svare på de 165 kommentarene som lå og ventet i kommentarfeltet. – “Nå må du slippe taket, for nå har innlegget begynt å leve sitt eget liv”, sa han.

Og det var det! Innlegget mitt hadde begynt å leve sitt eget liv, jeg hadde mistet kontrollen over min egen historie om min helt uskyldige opplevelse rundt julefeiringer i barndommen. Jeg kjente spesielt at det stakk i magen, da jeg leste ingressen journalisten i VG hadde skrevet:

 


(Skjermbilde vg.no)

 

“En julefeiring med alkohol” høres i mine ører ut som en vill fyllefest, og som en venninne så treffende sa det: “Folk som ikke kjenner dere, må jo tro at du satt og klamret deg til tanta di mens resten av familien ravet rundt..”

Dette er jo ingen stor greie, men for meg føltes det plutselig skikkelig uggent. Jeg følte jeg hadde hengt ut noen som virkelig ikke fortjente det – og det hjalp ingen verdens ting at jeg to ganger i teksten hadde presisert: “Jeg husker faktisk ingen episoder der noen ble overstadig beruset etter å ha drukket for mye akevitt eller øl til maten.”

Jeg begynte å føle at jeg var feil person til å fronte en så stor sak – for jeg hadde jo aldri opplevd julefeiringer som var preget av alkohol.

Men så, midt oppi all uggenheten i helgen, skjedde noe ganske fint. Jeg skulle ordne et par småting på kjøpesenteret før jeg skulle plukke opp Peter på hjemveien, og var litt småstressa som vanlig. Så da jeg oppdaget noen damer ved en stand foran matbutikken, skulle jeg til å småløpe forbi. Jeg så ikke hva de reklamerte for, men jeg hadde uansett ikke tid til verken strømbytte eller ny mobiloperatør eller innmelding på treningssenter akkurat da.. 😉

Men idet en av damene kom gående mot meg, kastet jeg et blikk på den store plakaten de hadde satt opp. Og der lyste ordene “Gi flere barn en alkoholfri jul” mot meg. Jeg bråstoppet, og den stakkars dama fra standen som kom gående, må jo ha lurt på hva som gikk av meg..

Jeg ble så paff over tilfeldigheten, at jeg begynte å bable til damen som kom gående. Jeg sa noe om at dette var et kjempeviktig tema, og at jeg hadde en blogg som jeg hadde skrevet litt om dette og at innlegget hadde fått en del likes og at det var fint å se folk bry seg.

Da stoppet damen opp, mens hun myste og kikket på meg mellom smale øyne. Så brøt hun ut i ekstase:

“ER DET DU SOM ER KONATIL?!”

Ja, mumlet jeg, har du hørt om meg? Så kastet hun seg rundt halsen min, før hun kikket meg inn i øynene og sa:

“Jeg håper du forstår hvor viktig det innlegget ditt var. For SÅ mange. Jeg vet at du har utgjort en forskjell.”

Så dro hun meg med bort til de andre ved standen, og der og da innså jeg at det var verdt det. Prisen å betale for at et viktig budskap går viralt, er muligens at man på et eller annet tidspunkt mister kontrollen over teksten, men at man tross alt kan ha hjulpet mange. Det varmer godt 🙂

 


Jeg elsker at skjerfet mitt matcher sveisen til lederen av IOGT Norge, Hanne Ringdal 😀

 

Jeg skrev selvfølgelig under på kampanjen til “Hvit jul”, som går på ut på at man feirer julehelgen 23. – 26. desember uten alkohol 🙂

Men nå er det mandag, det er ny uke, og den skal bli fin! Også er jeg så glad for at jeg kan skrive av meg litt frustrasjon.. Det hjelper.

 

/ God ny uke!

* Følg Konatil på Facebook *

20 kommentarer
    1. I min barndom hadde jeg alltid en stor tillit til voksne, de var en enorm trygghet, og jeg var overbevist om at de alltid hadde rett og hadde alle riktige svar – nemlig fordi de var voksne. I min ungdom da jeg ble 15-16 år, merket jeg at ikke alle voksne var like gode og genuine som jeg trodde de var, og at de like ofte tok feil som barn gjorde. Ikke alle voksne var en trygghet lenger, noen tvert imot. Dette var noe jeg syntes var veldig trist. Men etter å ha lest bloggen til deg og pappahjerte en stund så er det så fryktelig deilig å se at noen voksne faktisk ER sånn jeg trodde de var i min barndom. Dere er en trygghet for meg, selv om jeg ikke kjenner dere. Jeg er nå 19 år, har ikke barn, og kan ikke alltid relatere meg til innleggene deres som småbarnsforeldre. Men jeg synes dere legger ut morsomme og gode innlegg, og det å se hvor genuint gode dere er, gjør meg veldig glad. Jeg er enig i alle synspunktene deres om saker dere har skrevet om så langt. Barna deres er utrolig heldige som har dere som foreldre. Dere har gitt meg tilbake troen på den voksne generasjon – så tusen takk for det.

    2. Jeg kjenner meg sånn igjen i deg. Jeg har heller aldri opplevd at mine foreldre har drukket seg overstadig beruset. De drakk faktisk aldri i min barndom. Men jeg har opplevd at andre i min nære krets har gjort det. Ikke fyllefest. Men kanskje nok til at ungene kanskje merker en forskjell. Så takk for at du setter ord på en viktig sak. Jeg er selv tobarnsmor og tante. Så i år skal jeg ta meg en brus med alle barna og feire julekvelden. Jeg leste det første innlegget ditt om alkoholfri jul. Og jeg forstår jo at når det har tatt av sånn så kan man sitte med en bismak og følelse av å miste kontrollen. Men det jeg vil frem til er at ikke en eneste gang fikk jeg følelsen av at du satt å hang deg på tanten din for de andre var for fulle. Du er flink til å skrive og jeg elsker bloggen din. VG kan ta juleferie! God jul og godt nyttår til dere i familien Klunk.😊

    3. Kjære Christina! Du skriver så godt og så fint! Og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det men på en måte så har jeg blitt så glad i deg! Derfor har også jeg gått rundt å ‘bekymret’ meg i helgen etter jeg leste innlegget ditt. For tenk om noen tolket innlegget ditt som at du har vokst opp i et hjem med mye drikking, og tenk om noen misforstår og tenk om ditt og tenk om datt. Fikk faktisk vondt i magen når jeg leste hva VG hadde skrevet og min første tanke var: nei, dette går ikke an! Dem tar så feil for det var ikke sånn hun mente det.. blir helt slapp av meg sjæl jeg;-) men det er jo bare fordi jeg digger deg og dere hemningsløst mye og vil at dere skal blogge som dere gjør FOR ALLTID!!!
      Så, just keep up the good work!
      PS! Blir hvit jul her og, ammepuppene henger nemlig løst!
      God jul til dere:-)

    4. Takk Christine! Takk for at du er opptatt av barns julefeiring! Veldig inspirerende å prate med deg. Det var så mange som var positive til Hvit Jul så det lover godt. Stå på! Klem fra Hanne IOGT.

    5. Takk for at du tok deg tid til å stoppe opp og snakke med oss på standen vår og skrev under på http://www.hvitjul.no. Den klemmen var veldig fortjent! Jeg er ikke i tvil et sekund om at du har utgjort en viktig forskjell. Tuuuuusen takk skal du ha nok en gang…. hilsen hun som kasta seg rundt halsen din 🙂

    6. Beklager at jeg maste på innlegg! *flau!*
      Er bare blitt så avhengig av å lese bloggen din 😉
      Det vil alltid være noen som misforstår. Lettere sagt enn gjort, men: Drit i det! 🙂

    7. Åh, du kjære, skjønneste Christina <3 <3 <3 Verdens beste klem, du er så GOD at jeg føler meg genuint glad i deg:D Alt det beste til deg og familien for julen <3

    8. Jeg må ikke ha vin/øl til maten i julen, men synes det smaker godt. Innlegget ditt har fått meg til å bestemme meg for å drikke en god alkoholfri epledrikke som også fåes på polet. Ikke fordi jeg drikker mer enn et glass. Men fordi jeg vil gi barna mine den beste feiringen. Det er viktigere enn hva som ligger under treet. Hvit jul blir det nok ikke. Det ene halve glasset med rødvin kan der i mot vente til barna sover. Tipper jeg og mannen deler en flaske på de tre – fire dagene 23 – 26.

    9. Jeg drikker ikke, men mannen min kan ta seg et par øl i helgene. Det er viktig for meg at barna ikke våkner opp på morgenen og ser ølboksene står på bordet. Allerede der tror jeg at barna kan bli utrygge. Så alkoholfritt i jula er en selvfølge! Det skulle bare mangle, det er barnas høytid! 😃

    10. Må kjennes utrolig rart når du mister kontroll over innlegget. Du får ta det som en kompliment, at temaet denne gangen nådde så bredt, det tyder jo på at du har truffet en nerve i befolkningen. Kanskje noen som kanskje vil velge alkoholfritt til jul?
      Ønsker deg en fortsatt fin adventstid!

    11. Dette er en av mine hjertesaker også! Vi er på vei til å normalisere edruelighet rundt barna istedet for at alkoholen skal være det normale. 🙂 takk for at du skriver så bra!

    12. Utrolig bra <3 SKulle virkelig ønske mitt tok av sånn også. For jeg var faktisk en av de som satt å holdt meg fast eller gjemte meg i en annen del av huset så fort maten var spist, for jeg visste allerede før vi dro hjemmefra eller før gjestene kom at dette kom til å bli helvete!

    13. SKJERP DERE VG !!!!!!!! 🙁 Ikke første gangen journalister (liksom) skriver feil. Ærekrenkelse kalles det. All pr er ikke alltid god pr.Unntak fra regelen denne gangen. Ønsker deg og dine alt godt:-)

    14. Nyttårsaften ryker det nesten alltid noen øye-epler,fingre og tær :-/ Dumt å være for “svimmel” sammen med fyrverkeri %-P

    15. Fula: det tenker jeg også, og er det noe bedre at de voksne drikker da? Hvertfall ikke. Jeg personlig synes julaften blir ganske harmløs i forhold, og alkoholinntaket der er ikke i nærheten av nyttår. Det skal selvfølgelig sies at jeg forstår det du skriver konatil, men du bør kanskje tenke på hvordan du vinkler dette. Alkohol er ikke bare et problem 23-26 desember :/

    16. Hei kjære deg! Jeg ville også bare slenge meg med i rekken av folk som vil takke deg for innlegget. Jeg har aldri vært vant til at voksne rundt meg drakk alkohol rundt jul, derav i liten grad reflektert over temaet selv. Nå som jeg selv har blitt mamma var det utrolig fint og en liten oppvekker å lese innlegget ditt. Barna legger merke til forandringene mye før oss selv, derfor er det på alle måter verdt å la selv det ene glasset stå. Så takk for nye tanker og visdom!

    17. No fekk eg tårer i auga! Er så einig i at du har gjort ein stor forskjell!!! Har aldri vore alkohol i heimen min, men først no ser eg kor takknemlig eg er for det 🙂 ha ei fin veke, flotteste du <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg