Rocky Road med en vri

Sånn, da var det gjort! Årets viktigste julegodteri er på plass – og i år lagde jeg faktisk halvparten med en liten vri, etter tips fra dere 😉

Jeg sikter selvsagt til “Rocky Road”, som har seilt inn og blitt et fast innslag hos oss til jul. Den egner seg dessuten ypperlig som gave, og det er jo så moro å gi bort hjemmelaget snop!

Peter kjørte på med sin egen variant for noen dager siden, han utvidet oppskriften med rosa skumnisser, kjeks, rosiner, seigmenn og 1 vitaminbjørn, haha.. Det ble jo ikke vondt såklart, men de seige skumnissene gjorde tyggejobben i overkant slitsom..

Det var aldri noe alternativ for meg å tulle med oppskriften, men som sagt prøvde jeg meg på en liten vri på halvparten 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Min bestevenn er aldri langt unna når det er noe spisbart i nærheten 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og vips, så fikk jeg sett den siste Snøfall-episoden som jeg ikke fikk sett i går 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Årets vri: bytte ut Dumle med Fudge..

 

Du trenger følgende:

– 500 gram sjokolade (Velg en du syns er god! Jeg regner med de fleste typer sjokolade fungerer, mørk også dersom du foretrekker det. Jeg bruker vanlig melkesjokolade, og gikk for to plater – altså ble det totalt 400 gram)
– 2 poser Dumle (Siden jeg hadde litt for lite sjokolade, tok jeg bort 8 Dumler)
– 3,5 dl peanøtter (Rundet ned til 3 dl)
– 2 gode håndfuller mini marshmallows (Jeg fikk bare tak i vanlige, så jeg delte hver marshmallow i seks biter)

Siden jeg skulle ha halve porsjonen med Fudge i steden for Dumle, byttet jeg ut den ene Dumleposen med ca 170 gram Fudge.

Fremgangsmåten er som følger:

– Del alle dumle-karamellene i tre biter. (I en oppskrift stod det at man først måtte fjerne papiret.. Haha. Bruker du fudge, deler du i fire)
– Hvis du bruker “vanlige” marshmallows, deler du dem i seks biter.
– Miks sammen Dumle/fudge og peanøtter og marshmallows.
– Smelt sjokoladen i vannbad og bland alt godt sammen før du heller massen over i en bakepapirkledd form. (Jeg brukte 30 x 20)
– Sett herligheten i kjøleskapet. Så er det bare å vente!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Yummi..

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Inn i kjølen med seg!

 

Etter en liten stund er det viktig med en testbit eller to. Jeg har ikke regnet hvor mange “kosemerker” Rocky Road utgjør, men det er nok en del. Hver bit må nytes <3

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Har du planer om å gi bort litt snask til jul – eller kanskje ha med som en ypperlig vertinnegave når du skal i juleselskap, funker små cellofan-poser kjempebra. Jeg kjøpte mine på Nille, og glasset med rødt bånd fant jeg på Europris:

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Som jeg skrev i fjor, så er det den farlig gode miksen av salt og søtt og sjokolade og karamell som gjør susen.. Har du ikke testet den ut så må du bare gjøre det!

.. Men ikke klag til meg dersom du spiser opp rubbel og bit 🙂

 

/ Jul, jul, strålande jul.. <3

* Følg Konatil på Facebook *

10 kommentarer
    1. Men da blir det store spørsmålet – ble det like godt med fudge??
      Laget Rocky Road for første gang på mandag, og nå er det bare noen få biter igjen.. Kan vel trygt si at det ble suksess her i huset, så må nok lage en runde eller to til før julaften 😉
      Digger bloggen din forresten 🙂

    2. Laget RR for første gang om lørdagen etter oppskriften herfra, og dægærn så godt det ble! Brukte mørk sjokolade med 100g av dem med kaffesmak.
      Mannen er ikke så glad i mørk, så det blir nok en porsjon laget med melkesjokolade til han da.
      Tusen takk for oppskrift, rævva rekker nok til frem til sommeren🤗

    3. Man kan fint bruke kjeks eller saltstenger/fisker istedet for nøtter om man ikke tåler eller liker nøtter

    4. Jeg og eldste jenta laget disse for første gang på søndag. Blir definitivt ikke siste, alle syns de var farlig gode 🖒😊

    5. Da har jeg satt sjokoladen i kjøleskapet. Orker desverre ingen smaksprøve idag, da jeg har spist aaaaltfor mange dumle og marshmallows… 😀
      Gleder meg til å teste i morgen. 🙂

    6. Minimarshmallows var ikke å oppdrive i dag, selv om vi sjekket i fem butikker. Jeg klippet opp de store, men det blir ikke det samme siden de kleber seg.
      Det er godt selvsagt, men….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg