hits

10 tips mot stsug

Det slr jo aldri feil, hver eneste januar starter med litt for trange bukser. For min del skal det ikke mye godteri til fr jeg havner p "sukkerkjret", og selv om jeg kjenner at jeg blir bde sliten og i drlig humr av spise sukker, s er det lettere sagt enn gjort trappe ned etter en lang juleferie.

 

A lollipop in the mouth (close-up)

 

Den verste tiden p dgnet for min del, er rett etter middag. Da begynner jeg ofte bli sliten etter en lang dag, og det tar tid fr nringsstoffene fra middagen gir kroppen en liten oppsving. Da er veien til godteriskapet innmari kort, og selv om det ikke hjelper det sptt trykke i seg en sjokoladebit eller to - s er det snn jeg har holdt det gende hele julen ;-)

Men n er det alts p tide trappe ned og ta tilbake kontrollen igjen! Det gjelder bare komme seg over den kjipe kneika, og bli kvitt det verste sukkersuget. Kanskje kjenner du litt p det samme som meg? Her kommer mine 10 enkle grep for bli kvitt kjipe blodsukkersvigninger, stramme bukser og drlig mammahumr :-)

 

1. Frokost

Dette punktet er alfa omega for oss. I over ett r har vi laget frokosttallerkner eller "Litt forskjellig" som barna kaller det, hver eneste morgen. Jeg kan ikke f fullrost dette nok, det gir en kickstart p dagen som alle smbarnsforeldre trenger :-)

Det er en smart helse-investering sette av litt tid til kutte opp grnnsaker, enten man har tid om morgenen eller gjr det kvelden fr. Etter at jeg skrev om det sist, fikk jeg mange tilbakemeldinger om at det funket veldig bra ta med i bilen ogs, og mumse p vei til jobb i rushtrafikken etc.

 

 

2. Spis nok fett

Jeg bruker kun fete meieriprodukter, som ekte smr, flte og seter-rmme. P bildet over, kan du se det tykke laget med smr under plegget ;-) Jeg teller ikke kalorier, men er opptatt av mat med hy kvalitet - derfor styrer jeg ogs unna alt av lettprodukter. Jeg mener fett er sunt nr det kommer fra riktige kilder, og bruker smr og kokosfett i hverdagen for energi og skikkelig metthetsflelse.

 

3. Drikk mer vann

Peter syns det er helt hl i huet kurere stsug med vann, men trste kan faktisk forveksles med stsug ;-) Drikk et glass vann og se hvordan det str til med stsuget etter en halvtime.

 

4. Sov mer

Svn er viktig! Forskere har dessuten funnet ut at stsug kan skyldes at drlig eller for kort svn forstyrrer kroppens hormonbalanse og frer til appetittforstyrrelser. Dette punktet har et stort forbedringspotensiale her i huset..

 

5. Ikke hopp over mltider

Ved spise jevnlig, unngr man kriser der man til slutt blir s sulten at man m kaste i seg noe stt for ikke g i bakken. Been there, done that.

 

6. Ikke kjp inn godteri - og ikke stjel barnas ;-)

Det godteriet vi kjper inn og som ikke blir spist opp, fr ikke ligge i fred i skapet. Snn er det bare, derfor kan vi rett og slett ikke ha et lager liggende.

 

7. Puss tennene

Dette hjelper faktisk! Uansett nr p dgnet.

 

8. Fysisk aktivitet

En treningskt eller en gtur er bra for kroppen, dessuten glemmer man nesten bestandig tenke p sjokoladen mens man beveger seg :-)

 

9. Tyggis

Tygg det bort!

 

10. Lag sunnere varianter hvis det kniper skikkelig..

Disse sjokobollene er magiske, og etter 1 eller 2 er stsuget borte. Det fine er at barna ikke orker mer enn et par stykker fr de er fornyde, de ogs ;-) Oppskrift kommer om litt!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ God helg! :-)

* Flg Konatil p Facebook *

24 kommentarer

Er s enig i rdene dine! Frokosttipset er supert! 1-2 dadler (ogs et tips fra deg😉) tar ogs bort stsuget☺

Er s moro at du har adoptert frokosten vr! Og dadlene er supereffektive mot stsug ja ;-)

De rdene skal jeg ha i tankene neste gang jeg blir rammet av stsuget. :)

Hehe, s bra! Du fr g gjennom punkt for punkt istedenfor snoke i godteriskapet ;-)

Supre rd,har holdt meg helt unna godis og brus siden nyttrsaften,druer og frukt funker bra nr suget er som vrst. Drikker mye vann,men ogs funlight saft med sitron og lime,bare for variasjonen. Jeg har tenkt ha en sukkerfri mned,for s bare innfre litt p lrdager. For min del sklei alt ut i fjor,da var det brus nesten daglig og vi hadde alltid noe digg i skapet. Ungene er ogs helt med,de fr premie om de greier frem til en gitt dato. Dog har de unntak nr de er i bursdager 😉

S flott at barna er med! Ikke verst at det bare er bursdager som er unntakstilstand.. Flinke!
Apropos druer, har du prvd frosne? Det er godt, det! Legg vaskede druer i fryseren til de blir frosne, ta dem opp og spis etter fem minutters tining. Mums! :-)

Smarte tips. Drikker dere h-melk ogs, siden dere holder dere borte fra lettprodukter?

Ja :-) Drikker lite melk, men nr det brukes er det h-melk.

Supert innlegg! Men, bare en liten korrigering. Fettet som er i meieriprodukter er i stor grad mettet fett, alts det vi vil ha minst av:-/ men, nr det er sagt digger jeg det avslappa forholdet du har til kalorier og kosthold.

Rett og slett en sunn tilnrming! :-D

PS. Jeg hper du vinner, for jeg vil definitivt hre din takketale i stede for noen av de andre. Ikke at de ikke fortjener det, men du fortjener det mest! Tror du kommer til vre ubetalelig morsom, st og ydmyk p den scenen om (jeg mener nr) du vinner :-)

Det fles litt kontroversielt kanskje, men som jeg skrev i innlegget, s mener jeg faktisk at fett er sunt nr det kommer fra riktige kilder. Det innebrer at jeg ikke er redd for mettet fett alene. Sukker derimot.. :-)
Usj, n hadde jeg helt glemt Vixen! Takk for hyggelige ord, selv om jeg er glad det er lenge igjen til den kvelden enda, haha :-) God lrdag!

M prve ut tipsene dine! Den 02/01 var jeg fast bestemt p en sunnere og sukkerfri start p ret. Kanskje jeg til og med kunne f bort noen f kilo.. S gikk det fire dager, og jeg gikk p en skikkelig smell etter f dager med grnnkl, salat og sunn mat fra bunnen. Satt og stappet i meg sjokolade og pottis mens jeg satt i sofaen og leste blogger :p Bedre lykke neste gang :/

h, om du visste hvor kjent dette lyder, haha :-) Hper noen av tipsene mine kan hjelpe, da! Du fr sjekke ut oppskriften p sjokoboller jeg la ut i kveld. De gjr susen :-)

Hei! Hva brukes kokosfett til? Har sett Cocosa flere plasser p sosiale medier, men har aldri helt forsttt hva jeg kan bruke det til :-) hper du kan svare! :-D

Jeg har en god teskje i kaffekoppen/tekoppen hver morgen, du kan varme den snn at den smelter og ha den i smoothie, eller bruk som smr p brdskiva, eller i havregrten. Masse muligheter! Kanskje du blir litt klokere av google? Eller spr p en helsekost, de pleier ha masse tips :-)

Vr obs p at mettet fett (meieriprodukter, kokisfett osv) i kombinasjon med karbohydrater er ddelig kombo for immunforscaret. Det forverrer irritabel tarm:( jeg ble hvertfall mye bedre og kvikkere p lav fodmap kosthold og lite mettet fett.

Har hrt at is er noe av det verste man kan spise p grunn av kombinasjonen fett og sukker :-)
Jeg spiser lite sukker til vanlig, kanskje det er derfor fett funker s bra for meg fordi det inntas alene? Hmm :-)

Eller s kan du kjpe inn frukt og br til ha liggende i huset nr stsuget melder seg

Har alltid litt frukt i kjleskapet :-)

Er s utrolig synd at du anbefaler leserne dine til spise mat med mettet = usunt fett:/ et godt tips er la vre skrive om ting man egentlig ikke vet noe om

Dette koker vel ned til hvilken leir man tilhrer, og om man nsker stole p gammel eller ny forskning? I s tilfelle kunne jo jeg sagt til deg at et godt tips er la vre kommentere om ting man egentlig ikke vet noe om. Men det skal jeg droppe ;-) God sndag!

Jeg fryser ned druer og knasker en eller to av de nr stsuget sniker seg innp😅 Har brukt noe av det du har skrevet allerede, men ser familien trenger forbedring p et par punkter 🙈

Hei! Tenkte bare si at man m vre sparsom med tyggisen, det er usunt bde for kropp og tenner tygge tyggis lenge (s helst ikke mer enn 5 minutter av gangen!) :)

Ellers flotte tips! :)

Skriv en ny kommentar

Flg p Facebook