Skuffen med det rare i

Barna mine elsker å dra på besøk til Mormor og Bestefar. Jeg liker selvfølgelig tanken på at det først og fremst er fordi de er veldig glade for å se igjen besteforeldrene sine, men jeg husker jo fra min egen barndom at det var noe som kanskje var vel så viktig: Godteriskuffen.

Si hva du vil om veloppdragne barn, men godteri trumfer faktisk det meste. Og når skuffen dessuten inneholder noe nytt og spennende hver eneste gang, så syns jeg faktisk besteforeldrene kan takke seg sjæl 😉

Men i dag skjedde noe veldig uventet..

 


“Naaaam.. En sjokoladenisse som har overlevd julen! I take that!”

 

For vi hadde akkurat spist et herlig sushimåltid, da barna endelig fikk klarsignal om at det var fritt fram for å sjekke den spennende skuffen. Ikke lenge etter fulgte små gledeshyl og knitring i papir og lyden av møysommelig fordeling i to skåler.

Da alt var ferdig porsjonert, og de to små var på vei for å innta hjørnet i sofaen, streifet de forbi meg med fornøyde smil, bærende på hver sin skål. Og det var da jeg oppdaget det..

 

 

“Eh, mutter’n?”, spurte jeg en smule sjokkert, “Hva slags godteri er det egentlig du har kjøpt.?”

“Hmm?”, svarte hun fra kjøkkenet, opptatt med å koke kaffe, “Det er en sånn appelsinsjokolade, tror jeg?”

 


Appelsinsjokolade, anyone..? X-)

 

“Eh, nei Mamma, dette ligner definitivt på noe helt annet enn sjokolade..”

– “Hæ?”, svarte mutter’n, “Nei jo, det er sånn appelsinsjokolade som skal kastes i bakken vet du. Så deler den seg i biter.”

Jeg tok opp en rød “gele-ting” fra 4-åringens skål, og holdt den opp.

Muttern så lettere forvirret ut før hun plutselig brast ut i latter: – “Å h e r r e g u d! Det hadde jeg helt glemt! Jeg vant noe godteri i pakke-leken på julebordet med jentene for en uke siden.. Det var der jeg la den esken, ja!”

 

 

/ Neida, så.. Nice one, Mormor 😀

14 kommentarer

Siste innlegg