Kjerring bak rattet

Jeg er ikke sånn innmari god på bil, og helt siden jeg fikk lappen som 18-åring har jeg brukt samme strategi enten batteriet har vært flatt eller viftereima har streiket: Ringe Pappa. Og det har funket bra til nå.

Jeg anser meg selv for å ha rimelig god kontroll i trafikken, med lukeparkering som eneste unntak. Jeg husker faktisk ikke at jeg lærte det på kjøreskolen, hvilket kan bety at kjørelæreren muligens glemte det.. Men jeg har et gavekort på lukeparkering liggende i skuffen som jeg fikk av mamma til jul i 2015. Mamma er nemlig helt utrolig god på lukeparkering, og har lovet å lære meg kunstene sine en dag.

Men så har det seg jo sånn at jeg lenge har drømt om at jeg en gang i tiden kommer til å skaffe meg en konebil med parkeringsassistent. Du vet, sånt ekstrautstyr som gjør at bilen lukeparkerer for deg. Hvor deilig hadde ikke det vært?

 

Smiling woman hugging a black car at new car showroom
Vil du værra med meg hjem.. I natt..

 

Men etter i dag er jeg litt usikker på hva jeg tenker om akkurat det lenger.. For i dag skulle jeg i et møte, og hadde beregnet perfekt med tid, som jeg pleier hver gang ikke Peter “Notorisk forsinket” Kihlman er med. Jeg skulle parkere i et parkeringshus, og pleier bestandig å være litt ekstra på vakt ettersom jeg aldri har bulka bilen før – derfor må det jo skje på et eller annet tidspunkt.

Vi har sensor på bilen både foran og bak, som sier møysommelig fra når man nærmer seg hindere. Problemet er bare at den har (i mine øyne) en ganske stor sikkerhetsmargin, og derfor har jeg lært meg at når jeg skal parkere mot en vegg, så stopper jeg ikke når det piper litt og lyser grønt, heller ikke når det piper litt og lyser gult, men når det piper helt vanvittig og lyser rødt. Da blir det perfekt.

Problemet i dag var at det aldri begynte å pipe. Og da var det ikke sånn at det gikk opp et lite lys for meg, og at jeg for eksempel kom på at bilen hadde gått tre turer fram og tilbake fra Oslo på en uke, og muligens var så skitten at sensorene ikke registrerte en dritt. Neida, jeg satt bare og ventet på at bilen til slutt skulle ta til vettet og begynne å pipe. Så jeg kjørte litt til. Og litt til. Og litt til. Ingen piping. Det kunne jo ikke bety annet enn at det var et godt stykke igjen til veggen, det da?

Nei.

 


Definisjonen på en kjerring bak rattet

 

Akkurat da det sa “doink” tenkte jeg at det var da som pokker’n – hva i all verden var den lyden? Så gikk det plutselig opp for meg at det var min bil som hadde sagt “doink”.

Så nå har jeg i alle fall innsett at jeg skal stryke “Konebil med parkeringsassistent” fra ønskelista mi. Tør ikke tenke på hva slags utfall det kunne fått. Jeg skal heller innkassere gavekortet jeg fikk fra Mutter’n og lære meg lukeparkering the hard way.

P.S. Beklager til Peter som måtte finne ut dette ved å lese det på bloggen min. Eh… love ju!

 

/ Bedre med en kjerring bak rattet, enn to på taket

18 kommentarer
    1. Hæhæhæhæhæ, jeg dævver litt her altså 😂 Selv om du selvfølgelig har all min medfølelse! Topper seg når jeg tenker på Mr.P som må lese det her 😅👍🏻😋

    2. HERLIG!😂 Velkommen i klubben! Jeg har bulka bilen med parkeringssensor tre ganger – og vi fikk bilen for ni måneder siden.🙈 Kan visst bare stole på sæ sjæl!✌🏼

    3. Tuller du? Hvis man er såpass til å kjøre bil bør man hvertfall ikke blogge om det! Det er titusener ganger mer flaut enn å holde tale på vixen 🙂

    4. Thjihi og et lite tips, det lønner seg å rygge inn på parkeringer særlig i parkeringshus. Du har bedre oversikt over alle de stressa gærningene på jakt etter plass når du skal ut igjen 🙂

    5. Hihihi, det er veeeldig fort gjort! Ser på meg sjøl som en habil sjåfør, men da vi hadde fått vår nye bil, som var splitter ny sånn ut av fabrikken ny, klarte jeg å gjøre det samme. Forsto ikke helt åssen den pipinga fungerte og rygga rett på i stolpe😳

    6. Jeg kjører og parkerer nok bedre enn middels, men det betyr ikke at jeg liker å lukeparkere. Har stor sans for tyske parkeringshus hvor de har noe som heter Frauenparkerung. De plassene er mye bredere, og som regel med enklere utkjøring….
      Det er så fort gjort. Og trøst deg med at selv om DU parkerer perfekt, er det ingen garanti for at ikke noen har dulta bort i bilen din når du kommer tilbake. Kanskje ligger det en lapp under vindusviskeren hvor det står: “denne lappen skriver jeg bare fordi folk står og ser på meg nå og regner med jeg skal legge igjen telefonnummeret mitt. Det gjør jeg ikke”. En slik fant jeg en gang, på bilen min som hadde en lang skrape langs siden over begge dører….

    7. Haha, anbefaler at du ikke begynner å rote i arkivet mitt, for da vil du raskt finne ut at dette blogginnlegget ikke kategoriseres som flaut i det hele tatt 😉
      Å holde tale er forresten ikke flaut for min del, det handler om nerver og nervøsitet – som er noe helt annet 🙂

    8. Yes, det er faktisk et kjempepoeng! Eller kjøre rundt og rundt til man finner en ledig dobbel-parkering, sånn at man kan kapre den forreste, haha.. Tips fra en venn 😉

    9. Hahaha! Litt sånn: Betyr den pipinga at det bare er å kjøre på, eller hva? 😉
      Men greit å ha gått på en smell (kaching!) sånn at det blir lenge til neste gang!

    10. Yes, det er jo det kjipeste såklart. Utrolig kjedelig når sånt skjer! Men “Frauenparkering”, er det egentlig innafor at det heter det i 2017? Ville trodd at noen ville tatt seg nær, haha 😉

    11. Ser ikke sååå ille ut da. Ser ut som det kun er skiltet og for å trøste deg var det hvertfall ikke i en annen bil. Det gjorde jeg her om dagen! Det er sure penger. Hvertfall når man prøver alt man kan å være forsiktig. Jeg er blitt så pinglete etter å ha nesten kjørt inn i mange biler at jeg har begynt å gå ut av bilen for sjekke avstanden!

    12. Jeg er for likestilling, men digger Frauenparkung! Skylder på at kvinner og menn har ulikt syn helt fra steinalderen. Mens menn er flinke til å bedømme fart og avstand, er kvinner bedre til å registrere detaljer og finne enkeltting i en tilsynelatende homogen masse. eksempel: Han: Hvor er sokkene mine???? Hun: Rett foran deg, skatt!!

    13. Hehe… Alle bilane me har hatt, har Kånå rygga borti ett eller anna.. Alle dei dyre bilane, ivertfall.. Men nå, når me har hatt ein gammal Chrysler Grand Voyager -97 mod.. Så har hu holdt sine stier reine..
      For all del, hu e meir eller mindre drittlei heile bilen, og har utallige mordforsøk på samvittigheten øvefor stakkars Chrysler’en.. Men denna behandla hu fint.. Sånn parkeringsmessigt altså.. Ikkje ei skramma har den fått..
      Men kjøra den nærmast tom for vann, så røyken står te værs.. Det gjør hu ingenting.. Eller kjøra i 40-50 over fartshumpane på vei heim, fordi kidsa syns det e gøy.. Men restene av eksosanlegget, så ikkje datt av utenfor Legoland.. Va alt anna enn fornøyd, og krølla seg rundt bakakslingå..
      Og kim så måtte fikse bil, rett før jul i bitande kulde.. Joda .. Det va meg…
      Men, men.. Sånn uansett trur eg ikkje dåkke damer e dårligare sjåførar, enn oss menn.. Bare mye flinkare te å tenka på alt mulig aent enn akkurat det man sko ha tenkt på, der og då..
      For det nytta ikkje å tenka på ka man ska laga te middag, mens man strigla seg inn på ein smal parkeringsplass og snakke med mannen på mobilen.. Sjølsagt på HandsFree.. Og plutselig befinne seg oppå ein “liten” forhøyning, med frontfangeren fint krølla rundt ett skilt..
      Eller kikka på naboen sine nye gardiner, og tenka at dei passa jaggu meg ikkje te fargen på huset, mens man smøre lipsyl på leppene og rygge inn i garasjen.. Før man har åpna porten..
      Og i ditt tilfelle, så vil eg jo nærmast frita deg for all skyld.. Ivertfall hadde Kånå mi glatt gjort det, om det hadde vært hu.. For det hadde jo garantert ikkje skjedd om EG, hadde vaska bilen når EG sko.. Sånn at ryggesensorane hadde gitt beskjed, sånn som de sko.. Om de hadde vært reine.. =D

    14. “Frauenparkierung” heier jeg på, ikke nødvendigvis fordi de plassene er større, men fordi det er nærmere til utgangen. Skjedde en del overfall inne i p-hus, og derfor er p-plassene nære utgangene, reservert til damer 🙂
      Stopper aldri før det piper sammenhengene sjæl assa:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg