Taco uten smak

Tenk at for to uker siden i går, var denne jenta ute og kosa seg med blogg-fiffen. Vrikket på hoftene på dansegulvet med Erlend Bratland, nippet til champagne med Makeup-Malin og fikk gratulasjonsklem av Anna Rasmussen.

Det begynner å virke mer og mer som en fjern drøm.. 😉

 


No filter..

 

Etter å ha vært mamma og sykepleier i fire uker, har det altså gått som det måtte gå. Barnehage-viruset har tatt meg også, og det noe så innmari. I vår familie blir vi det vi på fagspråket kaller “Tryneforkjøla”, altså at forkjølelsen setter seg midt i trynet. Øynene blir røde og smale og produserer masse tårer, smaksløkene streiker fullstendig, og nesa blir pottetett og snørrer som et uvær.

Men hosten.. Jeg sier bare en ting: Løktrikset hjelper ikke om natta! Og enten har jeg forstrukket en muskel ved ribbeina, eller så har jeg hostet på meg en liten brist. Så her ligger jeg da, på sofaen som en slappfisk. Og jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg er mest redd for aldri å bli frisk igjen, eller hvordan det vil gå dersom gubben blir smittet..

Med alt dette i bakhodet, måtte jeg google om det er sånn at immunforsvaret blir sterkere etter en sykdomsrunde. Jeg tenkte at det kunne jo være en slags trøst oppi det hele! Men så viser det seg altså at det er absolutt ingen holdepunkter for å påstå at immunforsvaret blir sterkere av å bekjempe virus og bakterier. Det eneste som skjer, er at systemet husker denne ene infeksjonen dersom man blir utsatt for samme virus eller bakterie ved en senere anledning.

Og det var ingen trøst i det hele tatt, vil jeg si..

Fredagstacoen er fortært, den smakte ingen verdens ting – akkurat like lite som den lille posen med ekstra sterke chilinøtter jeg fant i skapet i går kveld. Jeg tenkte jeg skulle kaste nedpå for å forhåpentligvis klarne opp litt i systemet, det hjalp selvsagt ikke – men da posen var tom kom Peter inn i stua og lurte på hva som luktet så innmari harskt.. Digg.

Resten av denne kvelden har jeg planer om å holde sofaen, ha nesesprayen innen rekkevidde (det står maks tre doseringer om dagen, er dette livsviktig å følge..?), se på “Sofa” i reprise og irritere vettet av Peter med hostingen. Ingenting er vel mer irriterende enn å høre på andres hosting, haha 🙂

Den eneste som ikke bryr seg nevneverdig, er den sprell levende og veldig trofaste varmeflaska som har holdt meg varm i hele dag ♥

 

 

/ God fredag, frisk eller syk!

23 kommentarer
    1. Know the feeling!
      Er veldig forkjølet selv, hoster og snørr i lange baner:p
      I tillegg må jeg ta vare på lille bebis som har fått rs virus:(
      God bedring fra oss:)

    2. Har bronkitt for tiden, og tenkte jeg skulle teste løktrikset i ren desperasjon. Det hjalp virkelig ingenting! 🙁 Blir så sliten av den hosten atte fy!

    3. Nei, det stemmer på en prikk! Det hjelper ingen verdens ting, så dette må være noe skikkelig luftveisdrit. Aldri vært borti makan! God bedring, helt utrolig hvor sliten man kan bli. I feel you 🙂

    4. Smør mentolatum mellom lilletåa og neste tå, samt på tåballene. DET hjelper mot hoste. Brukes kun om natta, da hosting er en nødvendig hoste man ikke vil “fjerne”.

    5. God Morgen..
      Eg har absolutt ingen gode tips te hverken hoste eller smaksløker ute av drift.. Man må vel bare slita seg gjennom det, som det mesta her i livet..
      “Det e ein øvegang” .. Seie alltid far min..
      Han har vel rett .. E vanskeligt å ta feil, med ett sånt råd.. Egentlig…
      Forresten.. Kånå hadde ett godt tips, angående hosten.. Her tidligare i ukå.. Når eg lå og nærmast vrengde lungene i sengå..
      “Gå og legg deg på sofaen” sa hu.. Når eg spurte om hjelp..
      Eg lurte jo skrekkelig på kossen sofaen kunne ta knekken på hosten, men akkurat då va eg villig te å prøva alt.. Det e absolutt ikkje godt når du hoste såpassa, at det formelig kjennes ut som om hjernen e lealaus inne i topplokket.. Og ribbeinå dirra som eit ospaløv i nordavinden..
      “Neeei, det e jo ikkje godt å sei ka effekt det har, men EG får ivertfall sova ittepå” .. Va svaret hu ga meg..
      Så.. Sånn i bunn og grunn… Va det vel meir ett tips te Peter, enn te deg då..
      =D

    6. God bedring til deg, Christina! Og jeg som trodde at immunforsvaret blir sterkere…buhuuuu;)Men du kommer til å bli frisk, det er helt sikkert. Så la Peter stelle litt pent med deg<3

    7. Hahaha 🙂 Dette var faktisk en herlig trøst fordi du skriver i fortid! Det må jo bety at hosten er borte/bedre 🙂
      Hils kånå og god helg til dere!

    8. Dette går bra vettu, Liv – haha! Tenk at en forkjølelse kan slå en 34 åring i bakken. Litt flaut, men nå blir det lenge til neste gang asså 😉 God helg til deg!

    9. Jøss, skal det hjelpe? Trøster meg med at uten hosterefleksen ville det hvertfall blitt krise nedi der 🙂 Få det ut! Takk for tips, skal rote i skuffen 🙂

    10. Jeg vet, det trodde jeg og! Men jeg tror litt hva jeg vil, for vi har nesten ikke vært syke etter den runda vi hadde med hånd, fot og munnsyken for litt over ett år siden.. Det kan umulig bare ha vært flaks 😉
      God helg, fresha 🙂

    11. Begynte å jobbe i barnehage for snart 6 uker siden, og har vært konstant syk siden dag 2, så føler med deg 😉

    12. Åhhh, dere barnehage-ansatte får virkelig kjørt dere.. Trøst deg med at det ofte er de samme virusene som går i loop – og da er du immun! 🙂

    13. Blir som regel pottetett og i elendig form når jeg blir syk, men forrige runde heiv jeg innpå med menthol nesespray, i tillegg til mentholatum under og i neseborene samt på halsen! Aldri blitt frisk så fort!😃 Anbefales virkelig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg