Pære eller buse

– “Hva slags blogger er du egentlig?”, mumlet Peter, “Som tar kvelden uten å poste et eneste innlegg på selveste morsdag OG 5 års-dagen til sønnen din! Så utrolig urutinert..”

Jeg møtte blikket hans, og måtte smile da jeg så det lure gliset han hadde om munnen. Sånn humor har vi altså fått – og Peter vet å erte meg litt de dagene jeg ikke får lagt ut noe på bloggen. Og hvis han selv har rukket å poste, er det selvsagt ekstra ille.. 😉

Men i går var det faktisk litt kjipt, for jeg hadde store planer om å skrive etter at ungene var lagt for kvelden. Men da kjøkkenet var ryddet etter en supertrivelig feiring av husets ferske 5-åring, ropte tannbørsten på meg – og jeg må bare innrømme at jeg stupte i seng, utslitt og trøtt som en rumpepinne. (Ingen vet egentlig hva det vil si å være “Trøtt som en rumpepinne”, men det er et av Mammas mange gullkorn som har blitt et uttrykk i familien etter at hun sa det en gang på nitti-tallet).

Årets morsdag gikk for øvrig litt i glemmeboka for alle og enhver i går, jeg glemte i alle fall helt å gjøre stas på min egen mor midt oppi sykdomsrunder og avlyste barnebursdager. Men jeg tror ikke det gjorde noe, for gårsdagens bursdagsfering ble kjempefin – og selv om den lille jubilanten måtte ta en paracet før gjestene kom, så var det stor stas med selskap og bursdagssang og gaver og kaker for alle og enhver 🙂

 


Lillesøster klar for å vekke storebror med kake og sjokolademelk på senga 🙂

 

Siden det har vært usikkert lenge om det kom til å bli noen bursdagsfeiring overhodet, måtte vi kaste oss litt rundt på lørdag. Men for å være ærlig syns jeg det blir mest trivelig når det ikke er så fancy – så vi gjorde det enkelt som vanlig, og serverte pølser, gele og kaker.

Og det ble skikkelig bra til tross for litt tut og kjør! Jeg rakk til og med å snike meg unna et par minutter med nål og tråd, da jeg plutselig oppdaget at det var hull i toppen min, haha 🙂

 


Hupps!

 

Jeg skrev jo her om dagen at lillesøster hadde vært tidlig ute i år og kjøpt inn en skikkelig kul gave til broder’n, og den falt som forventet i smak! Den lagde i tillegg liv og røre rundt bordet, siden alle festens gjester måtte til pers og ta en smak..

 

 

 

Dette er altså et spill der man snurrer pilen, og deretter plukker ut det godteriet pilen peker på. Peker pilen på en grønn, så plukker du opp en grønn og putter den i munnen. Det er bare det at alle de forskjellige fargene kommer i to veldig ulike smaker.. Så det grønne godteriet kan enten ha en smak av pære, eller buse.. Den hvite smaker popcorn eller råttent egg.. Er du heldig og får oransje, smaker den fersken. Er du uheldig, smaker den oppkast..

Jeg vet ikke hvem dette er mest morsomt for, barna eller de voksne. Men ansiktsuttrykkene var i alle fall fantastiske, for smakene er virkelig autentiske. Det ble mye latter og god stemning – særlig når noen måtte ta turen til søppelbøtta for å spytte ut uggenskapen 😉

 

 

Stua vår har de siste ukene vært overfylt med leker, det har vært praktisk siden begge barna har vært mye hjemme fra barnehagen med feber og vekslende form. Før bursdagen tok vi et skikkelig rydderøsk og fikk flyttet de fleste lekene opp i 2. etasje igjen. Og da gjestene gikk i går kveld, var Peter og jeg enige om at stua var mer ryddig enn den har vært på mange uker, haha..

Og nå som hele familien Klonk endelig er feberfrie og stua er ryddigere enn den har vært på lenge, kan vi sette et kryss i taket for en vellykket bursdag, selv med en uggen bismak av buse 😉

 

/ Yæk!

13 kommentarer
    1. Det er ikke så rart at du ikke orker å poste et innlegg hver dag. De har blitt lange som avhandlinger eller norskstiler på ungdomsskolen. Ikke noe galt med det, men jeg savner de korte innleggene som du hadde en del av før. Eller et artig bilde tatt i det rette øyeblikket!

    2. Haha! Huff, avhandling og norskstil gir definitivt ingen positive assosiasjoner hos meg.. Når det er sagt, så er det gjerne de korte innleggene som tar lengst tid å skrive 🙂 Men det blir litt av alt framover, jeg lover 🙂

    3. IKKE hør på Tone, vi digger lange innlegg!!! Men vi digger innlegg fra deg uansett, lange eller korte, så ikke noe press på noen av delene:)
      Og for en genial gaveidé til et barn! Jeg hadde aldri tenkt på det selv, er liksom til voksne, tenker jeg av en eller annen grunn, men det er jo faktisk helt genialt til barn:D Så takk for tips:)

    4. Herlighet, jeg digger innleggene dine uansett jeg 😄 Så ikke hør på Tone. Skriv så lange innlegg du vil, for de blir lest uansett 😊 Jeg har hatt lyst til å prøve spillet der siden kristin og dennis hadde en sånn challenge med det, men jeg er så hårsår for ekle snaker at jeg vet ikke 🙈 Gratulerer med 5-åringen! 👏🏼

    5. Johuu! Så bra – da er det jo greit uansett om det blir korte snutter eller lange avhandlinger, da 😉 Jeg tenkte også at det var voksen-spill forresten, så fikk en åpenbaring selv! Moro for alle 🙂

    6. Tusen takk, og takk for fine ord! 😉 Hvis du er hårsår på ekle smaker tror jeg kanskje at jeg ville styrt unna “hundemat” og “råttent egg” i alle fall, hehe.. “Oppkast” var i grunnen ikke så snill den heller! Men det er lov å spytte altså 😉

    7. Haha, jeg logget meg sporenstreks inn og bestilte spillet til min 5-åring..😁😁Gratulerer med 5-åringen 😁😁😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg