Den store vannings-krigen

Det er mange ting ved voksenlivet jeg ikke føler meg helt drillet på enda. Jevnlig rengjøring av hus er for eksempel en ting som har kommet gradvis på plass med årene, mens vasking av vinduer er noe som fortsatt blir utsatt i det lengste.

Men én ting jeg virkelig aldri ser ut til å få dreisen på, er vanning av blomster.

Og det er faktisk veldig rart, for jeg elsker å kjøpe inn nye freshe planter til stua! Om våren planter jeg stemorsblomster på trappa, og fargerike plantevekster rundt omkring på verandaen. Det gjør meg glad å putte ting i jorda, men så er det akkurat som om det kortslutter et sted på veien. For jeg glemmer å gi plantene vann. Jeg har prøvd å ha på alarm på mobilen, jeg har prøvd å ha faste vannedager hver uke. Men ingenting hjelper..

For å illustrere vannings-problematikken, ser du her et bilde av en plante jeg fikk av Mormor for mange år siden. Hun hadde ikke noe sted å ha den, og ga den til meg med beskjeden – “Denne trenger nesten ikke vann, så det passer deg vel fint!”

Jeg tror den burde vært litt frodigere, og den røde pilen viser en periode der jeg helt glemte å vanne stakkaren..

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Men nå tror jeg jaggu mormoren min har klart å knekke vanningskoden, og jeg aner ikke om det var et bevisst stunt fra hennes side eller om det var ren flaks..

For for ett års tid siden, hadde Mormor kjøpt et lite ginseng-tre til seg selv, min lillesøster og meg. Hun smilte bredt da hun ga dem til oss, med en beskjed som lød noe ala dette: – “Nå må dere huske å vanne, da.. Så vil det jo fort vise seg hvem som glemmer det..” Også blunket hun lurt.

Konkurranseinstinktet sparket så klart inn med en gang, selv om jeg var overbevist om at jeg kom til å tape. For lillesøsteren min har ikke barn, og jeg skylder jo all forglemmelse på at jeg er småbarnsmor med altfor mange baller i luften.

Hver gang jeg har besøkt Mormor og Este det siste året, har jeg kastet lange blikk mot ginseng-planten hennes i vinduet. Den har stått der og humret mot meg, dobbelt så frodig som den jeg har hjemme. Det lå jo litt i kortene at Mormor kom til å stikke av med seieren, så her gjaldt det å ikke havne sist.

Hver gang jeg har reist fra besteforeldrene mine, har jeg husket å vanne min egen ginseng så fort jeg har kommet hjem. Og tanken på den frodige planten som garantert har befunnet seg hos min lillesøster i Oslo, har også fått meg til å vanne med jevne mellomrom. Takket være dette er det altså fortsatt liv i vinduskarmen min, og akkurat nå ser den slik ut:

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ikke så frodig som Mormor sin, men helt innafor..

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Som sagt.. Vindusvasken prioriteres ikke enda.. 😉

 

Denne lille intern-konkurransen har medført at de andre plantene mine også har fått vann, for jeg har jo tatt alle i samme slengen når jeg først har vært i gang. Og nå begynner det faktisk å gå opp for meg at jeg har kommet meg over vannings-kneika! Ingen av plantene mine har dødd på aldri så lenge, og jeg syns det begynner å bli litt koselig å stelle pent med dem.

Alt takket være en gave fra Mormor, og tanken på en lillesøster som kom til å stikke av med seieren 😉

I forbindelse med dette innlegget, måtte jeg be om en liten statusrapport fra lillesøsteren i Oslo, og i går kveld tikket dette bildet inn på mobilen, med underteksten “R.I.P”:

 

 

Så da er det i allefall avklart en gang for alle, hvem av søstrene som har størst konkurranseinstinkt 😉

 

/ Er du like dårlig på å vanne som meg – finn noen du kan vanningskrige mot!

7 kommentarer
    1. Skal aldri kimse av motivene en mormor har for å gjøre det hun gjør. De er smarte disse mormorene 😍😍😍 Herlig innlegg som vanlig. Nå skal jeg gå og vanne blomstene mine 😂😂

    2. Hei! Jeg har samme problem med inneplanter :). Men til uteplanter har jeg funnet trikset.. Jeg planter alle sommerplanter i store potter med mye jord. Da overlever de fleste planter. Og de vokser seg store!

    3. Skulle gjerne meldt på mannen min i en antivanningskonkurranse, han kjøpte en fin liten plante for 3 år siden, som i jula ble dekorert med julepynt og fungerte som juletre. Den har blitt SÅ stor! Hva gjør man med planter som har blitt crazy store?

    4. Så utrolig lur idé av din mormor! Har akkurat samme problemet som du hadde. Har alarm på mobilen og alt ting, men klarer ikke å få vannet inneblomstene våre… Og vindusvasking blir heller ikke prioritert. Takk for den herlige bloggen din!😊 Du virker så jordnær og som et utrolig godt menneske😊

    5. Man skal tenke litt på gartnerier og hagesentre også! de trenger omsetning for å overleve, og om vi ikke hadde vært noen stykker som notorisk seigpiner og myrder potteplantene sine, så hadde det vært adskillig færre blomsterbutikker i verden.
      Når det er sagt så ergrer det meg vanvittig at jeg stadig må kjøpe nye blomster etter saharaforhold i heimen. Og jeg er utdannet gartner…. Slå den, du!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg