Blått er ikke blått

“Okei Peter.. Hva tror du om blå tv-vegg?”

Når man er tobarnsmor med alvorlig beslutningsvegring og lite tid til overs, kan det å male en liten vegg i stua ende opp som et stort prosjekt. Det er jo evigheter siden jeg nevnte på bloggen at jeg skulle dra fram malekosten, men ingenting har skjedd enda.

For det er mange rom i dette huset som kunne trengt et strøk fresh maling, og dermed har alt stoppet helt opp i hodet mitt. Fargene må jo såklart matche hverandre – og hvis jeg skal male gangen må jeg for eksempel ta hensyn til fargene på kjøkkenet og i stua, siden disse to rommene ligger ved siden av hverandre.

Men, utrolig nok, etter mange måneder med leting, tror jeg nå at jeg har funnet den perfekte mørke blåfargen jeg har sett for meg på TV-veggen. Før helgen fresa jeg innom en byggevarebutikk for å kjøpe en prøveboks, og gikk selvsikker bort i kassen og sa hvilken fargen jeg skulle ha.

Den hyggelige damen lette lenge, men kunne ikke finne fargen i systemet.

“Er du helt sikker på at det er Jotun?”, spurte hun til slutt.

“Eh nei”, svarte jeg, “Jeg er faktisk rimelig sikker på at det ikke er Jotun.. Men det har vel ikke noe å si?”

Jo. Det har visst alt å si. For fargen jeg hadde plukket ut, var en av Nordsjö sine farger.. Ikke Jotun. Og butikken jeg var innom førte Jotun sin maling, ikke Nordsjö..

Damen sa at hvis jeg bare fikk tak i fargekoden, så kunne hun hjelpe meg. Jeg ble litt betuttet siden jeg hadde bestemt meg for å kjøpe prøvemaling, derfor tok jeg med en boks “Deco Blue” fra Jotun, siden jeg syns den lignet mest på fargen fra Nordsjö jeg egentlig var ute etter.

Så i helgen fikk jeg hjelp av min lille malermester til å vaske TV-veggen..

 

 

.. Før vi peiset på med litt prøvemaling:

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
En kunstnerisk test-flekk, da 😉

 

Og selv om fargen er råfin, så tror jeg faktisk thuja-hekken på utsiden av stuevinduet reflekterer et grønnskjær, for i det rette lyset er fargen pefekt – men plutselig blir den grønn igjen.

Peter er såklart helt oppgitt, for blått er jo blått! Han har falt av lasset for lengst, og det er i grunnen helt greit. Han lar meg ordne og styre i fred, og ville blitt fornøyd om hele stua endte opp gul eller grønn 🙂

Men i går fant jeg ut hvilken butikk i Larvik som fører Nordsjö sin maling, og suste overlykkelig avsted for å kjøpe nok en testboks. Så viste det seg at butikken var utsolgt for små testmalingsbokser! Jeg spurte damen i kassa om hvor nærmeste Nordsjö-forhandler var, og hun svarte at jeg kunne høre på Jernia.

“Jøss, har de Nordsjö-maling på Jernia?”, spurte jeg overrasket.

“Nei, men de kan blande den til deg”, svarte damen.

“Okei, men de har fargekoden til den blå fargen jeg er ute etter?”

– “Nei, den koden er Nordsjö sin, og den er hemmelig..”

Haha! Er det mulig? Tenk at det foregår en helt egen rivalisering i maleverdenen som jeg aldri har visst om! Enden på visa var at vi fant en liten papir-fargeprøve som damen scannet i en liten maskin – og ut kom en fargekode.

Så dro jeg tilbake i butikken jeg var i før helgen, og leverte fargekoden. Jeg spurte damen i kassa om hun kunne dobbeltsjekke at koden tilsvarte en mørkeblå farge, men hun fant den ikke i Jotun sitt fargekart. Hun sa at scannerne er rimelig pålitelige, men at det kan forekomme små nyanseforskjeller. Skulle hun lage en testboks til meg eller ønsket jeg ordentlig veggmaling?

 


Og dronningen av beslutningsvegring bare.. Ehh..

 

Men så tenkte jeg pokker’n heller, drit i den testboksen – nå har du fått tak i fargekoden etter så mye styr! Gå for ordentlig maling – vær litt tøff ‘a, kjerring!

Så i dag skal det males. Jeg er sjukt spent på å åpne boksen, for det står et merkelig Jotun-navn utenpå som jeg aldri har hørt om før. Og jeg trodde jeg hadde trålet alle blåfargene i hele verden. Krysser alt jeg har for at den er prikk lik den fra Nordsjö.

Jeg håper å oppdatere bloggen med endelig resultat i kveld, men det gjenstår å se da. For blått er definitivt ikke blått 😉

 

/ Hilsen hu som skal få ny farge på en liten TV-vegg og føler seg helt vill, crazy og gæren. Haha 🙂

11 kommentarer
    1. For oss med beslutningsvegring (og som i tillegg er fargeblinde), så anbefales Arnes Fargehandel i Larvik sentrum. Flinkere folk skal du lete lenge etter!

    2. Modig, du! jeg hadde aldri turd å klinke til med ordentlig maling på så vagt grunnlag! Vi får håpe det blir bra. Gleder meg til å se resultatet!

    3. Hei😊
      Kjenner meg såå igjen! Godt vi er flere 😉🤣
      Krysser fingre og venter i spenning på resultatet av veggen deres😉

    4. Jeg har også funnet den perfekte blåfargen (!!) etter flere måneder med leting og den er også fra Nordsjø (som vi selvfølgelig ikke har her i byen så jeg venter fortsatt på å få kommet meg til en fargehandel) :o)
      Spent på å se om det er samme farge du har funnet ;o)
      Lykke til med prosjektert!♡
      Hilsen en som også er sterkt angrepet av beslutningsvegring

    5. Du er absolutt ikke alene! Etter mye om og men, klarte jeg å bestemme meg for ny farge til soverommet i høst. Fullførte to vegger, men så ble det stopp. Full av pågangsmot startet jeg opp igjen i dag, bare for å innse at jeg ikke hadde nok maling til å fullføre de to siste veggene. Avgårde til bygghandleren som kunne fortelle at malingen jeg hadde brukt nå var tatt ut av produksjon. Etter en samtale med levrandør fant de en løsning på det, men kunne ikke garantere at jeg ikke fikk nyanseforskjell. Holder på med andre strøk nå og foreløbig ser det lovende ut. Så om du begynner i kveld; fullfør! og skulle du mot formodning ikke klare å fullføre, vær 100% sikker på at du har nok maling til å fullføre senere😉

    6. Det er slike dager vi virkelig saver snapstoryene deres 😂 Lykke til med malingen, venter i spenning på resultatet 👌😊

    7. Blir spennende å se resultatet!
      Hvis du skal male flere rom og ønsker at det skal matche vil jeg anbefale å bruke Jotun sin Lady-blogg, der kan man spørre om fargeråd, og få tips til hvilke farger som passer sammen 👍🏼 Jeg brukte dem nettopp før vi malte soverommet – veldig fornøyd med resultatet! Lykke til!

    8. Hei
      Du finner Nordsjö hos XL-Bygg kjeden, Megaflis-kjeden og Nordsjö Idé & Design – kjeden. Gå inn på Nordsjo.no og finn din nærmeste butikk. Du kan laste ned farge-appen Nordsjö Visualizer – en morsom app som viser rommet ditt I hvilken som helst farge før du maler. Der finner du også din nærmeste butikk.
      Hilsen Mette

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg