Han har fått mannesjuken

For snart to uker siden friskmeldte jeg meg fra tidenes hostorama og forkjølelsesmareritt – overbevist om at Peter må ha det mest effektive immunforsvaret i mils omkrets. Han hadde sluppet unna viruset til tross for heftig hosting og feber hos både ungene og meg, og vi var vel litt i sjokk alle sammen.

Men nå har lykken altså snudd.

Gubben har inntatt hjørnet i sofaen, under pleddet, med ullsokkene på og en varmende kopp te med én sukett i. Jeg har sittet på kontoret i 2. etasje i hele dag, men lyder som “Aaaaah…” “Ooooff…” “Ååååååh..” “Aaaiii…” har nådd ørene mine med jevne mellomrom.

Det er ille. Det er mannesjuken.

Og hvordan skal man egentlig tilnærme seg partneren når dette inntreffer? Går man for å være pleiende og medfølende? Eller brysk og hard? Vil for mye sympati føre til hardere utbrudd av mannesjuken, eller vil mangel på medynk gjøre ting verre?

Jeg pleier å gå for den gyldne middelvei. Nok sympati til at han ikke trenger å overdrive enda mer, og litt bryskhet for å minne ham på at han er tøffere enn han tror.

“Off, det var skikkelig kjipt Peter”, sa jeg til ham i morges, “Tror du at du har feber, eller?”

Svaret kom kjapt:

“Å ja. Jeg har vært uggen i hele natt, og jeg fryser og svetter om hverandre. Klassisk feber-symptom.”

Etter lunsjtid spurte jeg hvordan det stod til med feberen nå som han hadde spist litt, og han svarte at han følte seg enda verre enn i morges. At feberen herjet som bare det.

Jeg sa at han fikk legge seg litt på sofaen igjen, og som forventet sovnet han ganske raskt under pleddet. Så da bestemte jeg meg for å ta en rask sjekk av pannetemperatur.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Den mest pålitelige febermåleren på markedet..

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
..midt i panna med seg..

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jaja. Nesten feber, da 😉

/ PrayforPeter

33 kommentarer
    1. Ler så jeg griner! 😂😂 Er ikke lett å ha mannesyken, gitt! Men er vel verst for “Kona til” den mannesyke som må være sykepleier oppi det hele uten å virke hjerteløs. Blir Peter sånn at han erklærer følelsene sine for deg ekstra mye når han er dårlig? Det gjør mannen her i hus,som om han faktisk tror han er døden nær 😂😂

    2. Legg til en grad… Vi dobbelsjekket tempen med rektalmåler ifht den der, og d var 1,3 i forskjell. Så stoler ikke helt på den pannemålern. Go bedring til peter 😉

    3. Hmm.. Da ville jeg sjekket pannemåleren deres, for den kommer jo med flere års garanti, og garanterer en feilmargin på +/- 0,2 grader.. Vi har også dobbeltsjekket (Ikke på Peter) 😉

    4. Haha 😂 Den mannesjuka er jammen ikke til å spøke med 😂 Mannen her i huset kommenterer alltid at sååå syk kan han ikke huske å ha vært før 😉 God bedring til Peter. Og lykke til til “kona til”

    5. Nå lo jeg høyt, fikk nesten litt vondt av mannen din 😀 Nok et tegn på at Peter ikke er sjuk nok, for jeg har ikke merket noen forskjell på ham 😛

    6. Hahaha det er så typisk det der 😉 Husker enda da førstemann var baby og både jeg og gubben fikk influensaen.Gubben lå nede for telling i tre dager,og hadda da ikke vært i verre form..jeg lå ned en halvtime..manflu!!! 🙂 🙂

    7. Mannesjuken er det verste. For både ham og henne… 😉 Vi har forresten det samme termometeret, og de bruker det også på legesenteret vårt. Der fikk vi beskjed om at man skal legge til en hel grad på temperaturen som måles og kommer opp.
      Ikke at det utgjør noe voldsomt i dette tilfellet, men greit å tenke på når man vurderer ungene. Og det er kanskje gammelt nytt for alle andre enn meg, men jeg stolte først på gugling som sa 0,5 grader. For et bekymra mammahjertet kan jo detaljene bli viktige… Sånn, nå skal jeg slutte. 🙂 God bedring til mannen og styrke til deg! 🙂

    8. Er dette det superdyre tinningstermometeret vi kikket på sist vi var på apoteket mon tro? Man skal vel egentlig alltid legge til en grad eller no på slike termometere som ikke er i kontakt med kroppen. T.o.m. øretermometer har den regelen. å jo forsvare stakkaren litt, her føler jeg 😉

    9. Hehe – men ikke glem nå at den vondeste delen av mannesjuken er faktisk FØR feberen har slått til. Når kroppen faktisk er i ferd med å produsere skyhøy feber som definitivt kommer til å slå han helt ut, i mange dager. Prøv igjen nå, feberen har helt sikkert gjort sin entre 🙂 God bedring til dere!

    10. Mannesjuka er også kommet i dette huset, men det er ikke mannen som har fått det. Det er meg! 🤒😅 Og den temperaturmåleren der kjøpte vi og, den får apoteket i retur i morgen den dag. Som en frossen ispinne, glodheit i panna lå jeg i sofaen og tok en sjekk, midt i panna. 36.3 sto det og plutslig ble jeg litt stressa for om jeg egentlig var syk i det heletatt. Heldigvis sjekka jeg med et godt gammeldags der bak, og jaggu viste det 38.6. Så var det lov å være litt syk likevel da.. 😄

    11. Uff, det var leit. Da venter vi ikke på blogginnlegg fra Peter i dag….
      Min mann har bittert, midt i en sånn sykdomsperiode, sagt at han ikke forstår hvorfor det ikke finnes termometer med tre desimaler. For menn. Jeg er litt enig.
      Og glem for guds skyld ikke å legge til 0,5 fordi tempen er tatt utenpå kroppen. For nøyaktig temperaturmåling er det bare stumpen som gjelder.
      Husk også at noen mennesker har lavere kroppstemperatur normalt, så når de kommer opp på 37, har de faktisk høy feber.
      Og det ER synd på dem. Husk det, ikke le.
      Hilsen en som også er gift med en ekte mann… Og har en liten en som er under opplæring….

    12. På vår skal vi måle i tinningen. Har også kalibrert den så vi slipper å plusse på noe.
      Om dere har dobbeltsjekket deres trenger dere jo ikke plusse på som mange over sier.
      Manflu er ikke til å spøke med nei! Håper det går over snart for begges skyld 😅

    13. Hahaa, den der har vi opplevd her hjemme også 😂 Mannen påsto at han hadde feber da hun minste hadde litt over 37 i feber. Tok tempen på han som viste 36,2 😂

    14. Hvorfor er det så mange som henger seg opp i dette termometeret da? Om hun legger til en grad har fortsatt ikke Peter feber. Erre ingen som har sans for humor lenger?

    15. Hahaha! Det er så klassisk! 😀 hvis jeg blir forkjølet går jeg fortsatt på jobb, styrer med ungen og tar husarbeid. Blir mannen forkjølet er det masse offing og akking, og forventning om oppvartning og sympati.. han er jo døden nær, må skjønne… 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg