Piken som ikke kunne strikke

Jeg aner ikke om det skyldes det at dere vet jeg egentlig ikke kan strikke, eller om dere bare prøver å være hyggelige.. Men med jevne mellomrom er det altså noen som etterlyser en oppdatering på hvordan det går med strikkeprosjektet mitt.

 


Det skal egentlig bli en genser..

 

Ikke bare er det trivelig at noen spør, men det er jo ganske morsomt at blogginnlegg jeg har postet for lenge siden, tydeligvis svirrer rundt i bakhodet hos noen av dere fortsatt 🙂

Den første gangen jeg skrev om strikkingen min, skulle jeg egentlig bare lete etter noen strikkepinner, da det plutselig ramlet ut et strikkeprosjekt jeg vagt husket at jeg hadde begynt på. Jeg endte opp med å rekke opp hele greia, som skulle blitt en genser til min datter på ett år. Problemet var bare at datteren min hadde rukket å bli to år allerede, og den påbegynte genseren var allerede for liten.

Den andre gangen jeg skrev om det, hadde jeg såvidt kommet i gang med strikkingen på ny – samme genser i en større størrelse. Så måtte jeg spørre svigermor om hjelp fordi jeg hadde mistet en maske, og da hun tok en titt, konkluderte hun med at jeg ikke hadde mistet noen maske, men at jeg hadde hentet opp en ekstra. Og for ei som ikke aner hvordan man henter opp masker, så var jo det et lite mirakel i seg selv.

Siden forrige oppdatering for et halvt år siden, har det gått veldig sakte framover – for jeg frykter fortsatt den såkalte raglanfellingen som jeg vet venter der fremme et sted. For ei som må google eller spørre svigermor om hjelp så fort det står annet enn “glattstrikk” i oppskriften, så høres raglan forferdelig komplisert ut.

Nå har jeg imidlertid kommet så langt på bolen at jeg skal felle av åtte masker på hver side av arbeidet. Jeg regner med det er der armene skal på etterhvert. Jeg husker selvfølgelig ikke hvordan jeg feller av masker, så her må jeg fram med youtube når tiden er inne, hehe 😉

Jeg må også innrømme at arbeidet så langt bærer preg av ujevnhet – fordi jeg hele tiden prøver å strikke løsere.. Jeg har for uvane å stramme tråden, og må tenke på å ikke gjøre det hele tida.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Her har jeg sannsynligvis slækket ekstra på tråden..

 

Neste steg i oppskriften er ermene, og jeg er nå i gang med å legge opp masker på strømpepinner. Er det meningen at det skal være så forferdelig knotete, eller gjør jeg noe feil?!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det står i oppskriften at man skal legge opp maskene LØST, men da jeg prøvde det, falt jo pinnene ut så fort jeg slapp dem! Også måtte jeg knote bare enda mer..

Hadde det ikke vært for dere ivrige strikkere som følger bloggen min og spør med jevne mellomrom hvordan det ligger an, så hadde jeg nok forkastet hele dritten for lengst. Så jeg får bare si takk for at dere minner meg på strikkeprosjektet mitt med jevne mellomrom – det er takket være dere at jeg skal bli ferdig en vakker dag!

Så satser vi på at den dagen kommer innen lillesnupp er konfirmant. Men jeg kan ikke love noe 😉

/ God søndagskveld

14 kommentarer
    1. For meg er den type pinner (metall) noe fra dinosaurtiden. Misforstå meg rett: Det ER knotete med fem pinner i begynnelsen, og de der strikkevåpenet du bruker gjør det enda mer vanskelig. Firkantet pinner sverger jeg til 🙂

    2. Så flink du er som holder på da! Selv har jeg nettopp begynt å strikke mer enn et halvt skjerf og er selv i gang med min første barnegenser. Et par tips har jeg likevel rukket å få, så da kan jeg jo dele de-fra en nybegynner til en annen.
      -for å legge opp løst kan du legge opp på to pinner og så bare trekke ut den ene
      -trepinner er ikke så glatte og faller ikke så lett ut
      -for å slippe så mange pinner på ermet kan du eventuelt strikke med magic loop teknikken(da kan ikke pinnene falle ut heller). Det er kort fortalt å bruke en rundpinne som er alt for lang og så bare trekke ut den “tråden” som er til overs. Det var det jeg lærte å strikke runde ting med, veldig kjekt. Det er sikkert masse videoer av det.
      Og sist men ikke minst: alt er mye lettere enn det høres ut som når du bare klarer å tyde navnene. Men så har jeg også en raglanfelling foran meg, så kanskje jeg biter i meg de ordene.
      P.S: takk for at du skriver en så herlig blogg! (Jeg liker den til og med bedre enn pappahjerte!)

    3. Det kan være lurt å legge opp på større pinner – da trenger du ikke å gjøre det så løst- og så risikerer du heller ikke at det blir så stramt at du ikke får ermene inni! Raglan nailer du lett!

    4. Raglan kommer du til å fikse lett! Og hvis du bare holder ut å måtte spørre svigermor eller Google hver gang det oppstår et problem, på et par små prosjekter, så skal du se at du kommer over kneika, og da er det fryktelig gøy! Så, hold ut! Og en ting, jeg er ikke så sikker på at du har strikka for løst på det bildet du viser. Har strikket denne genseren til både meg og toåringen, og det garnet er bare sånn har jeg funnet ut 😉

    5. Dette får du til! Eg støttar forslaget over: lær deg magic loop (eg lærte på youtube, og har aldri strikka på 4(5) pinnar att…). Raglanfelling er lett 🙂 Lykke til!!

    6. Når du skal felle 8 masker (ganske riktig, der skal armen inn), strikker du til 4 før sidemerket. Så strikker du 2, og løfter den du strikket først av de 2 over den siste av de 2 og av pinnen. Da har du felt 1 maske. Så strikker du EN maske til, og løfter den bakerste av de 2 du nå ha (etter fellingen) over den nye du strikket på (= 2 masker felt), sånn fortsetter du til du er ferdig med 8 fellinger. Lykke til! 😊

    7. Legg opp stramt på en dobbelt så stor pinne, eller stramt på 2 pinner. Myyye lettere og du får en kjempefin kant 🙂 Masse fine youtubevideoer på strikking, du skal tro mamma lo godt da jeg strikket min første genser i høst og dro frem dataen hele tiden!

    8. Som mange andre sier: legg opp på dobbel pinne.
      Så et stalltips fra min mor: Drit i å strikke rundt på 4 pinner i starten, strikk heller frem og tilbake noen ganger på én pinne, før du setter over på 4 pinner og strikker rundt. Mye mindre knotete! Så syr du bare sammen den lille glipen til slutt, når du uansett skal feste tråden 🙂

    9. Ujevnheter jevner seg fort ut etter en vask og litt bruk! Jeg har nettopp begynt å strikke selv og har nailet tre luer allerede. Utrolig fornøyd med meg selv siden jeg virkelig ikke er husmormateriale i det hele tatt. Strikket også en bukse som endte opp med masse hull og mislykket festing av tråd, så den brukes kun under parkdressen når ingen ser.. 😉
      Lærte forøvrig å strikke via google og youtube.. fantastiske internett!

    10. Et lite tips i strikkingen. Skaff deg tre/bambuspinner. Det gjør strikkingen MYE enklere.
      Ellers… dette går så bra altså!

    11. Hehe, det er litt knotete å strikke med strømpepinner i begynnelsen men jeg synes det blir litt enklere når du kommer deg 5-6 cm langt:) synes foresten du strikket bra!! Har sett værre strikking når det gjelder ujevnheter!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg