Piken som ikke kunne strikke

Jeg aner ikke om det skyldes det at dere vet jeg egentlig ikke kan strikke, eller om dere bare prver vre hyggelige.. Men med jevne mellomrom er det alts noen som etterlyser en oppdatering p hvordan det gr med strikkeprosjektet mitt.

Det skal egentlig bli en genser..

Ikke bare er det trivelig at noen spr, men det er jo ganske morsomt at blogginnlegg jeg har postet for lenge siden, tydeligvis svirrer rundt i bakhodet hos noen av dere fortsatt :-)

Den frste gangen jeg skrev om strikkingen min, skulle jeg egentlig bare lete etter noen strikkepinner, da det plutselig ramlet ut et strikkeprosjekt jeg vagt husket at jeg hadde begynt p. Jeg endte opp med rekke opp hele greia, som skulle blitt en genser til min datter p ett r. Problemet var bare at datteren min hadde rukket bli to r allerede, og den pbegynte genseren var allerede for liten.

Den andre gangen jeg skrev om det, hadde jeg svidt kommet i gang med strikkingen p ny - samme genser i en strre strrelse. S mtte jeg sprre svigermor om hjelp fordi jeg hadde mistet en maske, og da hun tok en titt, konkluderte hun med at jeg ikke hadde mistet noen maske, men at jeg hadde hentet opp en ekstra. Og for ei som ikke aner hvordan man henter opp masker, s var jo det et lite mirakel i seg selv.

Siden forrige oppdatering for et halvt r siden, har det gtt veldig sakte framover - for jeg frykter fortsatt den skalte raglanfellingen som jeg vet venter der fremme et sted. For ei som m google eller sprre svigermor om hjelp s fort det str annet enn "glattstrikk" i oppskriften, s hres raglan forferdelig komplisert ut.

N har jeg imidlertid kommet s langt p bolen at jeg skal felle av tte masker p hver side av arbeidet. Jeg regner med det er der armene skal p etterhvert. Jeg husker selvflgelig ikke hvordan jeg feller av masker, s her m jeg fram med youtube nr tiden er inne, hehe ;-)

Jeg m ogs innrmme at arbeidet s langt brer preg av ujevnhet - fordi jeg hele tiden prver strikke lsere.. Jeg har for uvane stramme trden, og m tenke p ikke gjre det hele tida.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Her har jeg sannsynligvis slkket ekstra p trden..

Neste steg i oppskriften er ermene, og jeg er n i gang med legge opp masker p strmpepinner. Er det meningen at det skal vre s forferdelig knotete, eller gjr jeg noe feil?!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det str i oppskriften at man skal legge opp maskene LST, men da jeg prvde det, falt jo pinnene ut s fort jeg slapp dem! Ogs mtte jeg knote bare enda mer..

Hadde det ikke vrt for dere ivrige strikkere som flger bloggen min og spr med jevne mellomrom hvordan det ligger an, s hadde jeg nok forkastet hele dritten for lengst. S jeg fr bare si takk for at dere minner meg p strikkeprosjektet mitt med jevne mellomrom - det er takket vre dere at jeg skal bli ferdig en vakker dag!

S satser vi p at den dagen kommer innen lillesnupp er konfirmant. Men jeg kan ikke love noe ;-)

/ God sndagskveld

14 kommentarer

Haha:D Du skriver s bra

For meg er den type pinner (metall) noe fra dinosaurtiden. Misforst meg rett: Det ER knotete med fem pinner i begynnelsen, og de der strikkevpenet du bruker gjr det enda mer vanskelig. Firkantet pinner sverger jeg til :)

S flink du er som holder p da! Selv har jeg nettopp begynt strikke mer enn et halvt skjerf og er selv i gang med min frste barnegenser. Et par tips har jeg likevel rukket f, s da kan jeg jo dele de-fra en nybegynner til en annen.

-for legge opp lst kan du legge opp p to pinner og s bare trekke ut den ene

-trepinner er ikke s glatte og faller ikke s lett ut

-for slippe s mange pinner p ermet kan du eventuelt strikke med magic loop teknikken(da kan ikke pinnene falle ut heller). Det er kort fortalt bruke en rundpinne som er alt for lang og s bare trekke ut den "trden" som er til overs. Det var det jeg lrte strikke runde ting med, veldig kjekt. Det er sikkert masse videoer av det.

Og sist men ikke minst: alt er mye lettere enn det hres ut som nr du bare klarer tyde navnene. Men s har jeg ogs en raglanfelling foran meg, s kanskje jeg biter i meg de ordene.

P.S: takk for at du skriver en s herlig blogg! (Jeg liker den til og med bedre enn pappahjerte!)

Det kan vre lurt legge opp p strre pinner - da trenger du ikke gjre det s lst- og s risikerer du heller ikke at det blir s stramt at du ikke fr ermene inni! Raglan nailer du lett!

Raglan kommer du til fikse lett! Og hvis du bare holder ut mtte sprre svigermor eller Google hver gang det oppstr et problem, p et par sm prosjekter, s skal du se at du kommer over kneika, og da er det fryktelig gy! S, hold ut! Og en ting, jeg er ikke s sikker p at du har strikka for lst p det bildet du viser. Har strikket denne genseren til bde meg og toringen, og det garnet er bare snn har jeg funnet ut ;-)

Dette fr du til! Eg stttar forslaget over: lr deg magic loop (eg lrte p youtube, og har aldri strikka p 4(5) pinnar att...). Raglanfelling er lett :-) Lykke til!!

Nr du skal felle 8 masker (ganske riktig, der skal armen inn), strikker du til 4 fr sidemerket. S strikker du 2, og lfter den du strikket frst av de 2 over den siste av de 2 og av pinnen. Da har du felt 1 maske. S strikker du EN maske til, og lfter den bakerste av de 2 du n ha (etter fellingen) over den nye du strikket p (= 2 masker felt), snn fortsetter du til du er ferdig med 8 fellinger. Lykke til! 😊

Legg opp stramt p en dobbelt s stor pinne, eller stramt p 2 pinner. Myyye lettere og du fr en kjempefin kant :) Masse fine youtubevideoer p strikking, du skal tro mamma lo godt da jeg strikket min frste genser i hst og dro frem dataen hele tiden!

Kan jo vre kos med en genser til frste barnebarn😂😂

Som mange andre sier: legg opp p dobbel pinne.

S et stalltips fra min mor: Drit i strikke rundt p 4 pinner i starten, strikk heller frem og tilbake noen ganger p n pinne, fr du setter over p 4 pinner og strikker rundt. Mye mindre knotete! S syr du bare sammen den lille glipen til slutt, nr du uansett skal feste trden :)

Ujevnheter jevner seg fort ut etter en vask og litt bruk! Jeg har nettopp begynt strikke selv og har nailet tre luer allerede. Utrolig fornyd med meg selv siden jeg virkelig ikke er husmormateriale i det hele tatt. Strikket ogs en bukse som endte opp med masse hull og mislykket festing av trd, s den brukes kun under parkdressen nr ingen ser.. ;)

Lrte forvrig strikke via google og youtube.. fantastiske internett!

Et lite tips i strikkingen. Skaff deg tre/bambuspinner. Det gjr strikkingen MYE enklere.

Ellers... dette gr s bra alts!

Strikkeelskeren

Strikkeelskeren

Hehe, det er litt knotete strikke med strmpepinner i begynnelsen men jeg synes det blir litt enklere nr du kommer deg 5-6 cm langt:) synes foresten du strikket bra!! Har sett vrre strikking nr det gjelder ujevnheter!

Garnstudio har mange gratis opppskrifter, og videoer om hvordan utfre alt du kan lure p.

http://www.garnstudio.com/home.php?cid=1

Lykke til! :)

Skriv en ny kommentar

Flg p Facebook