Når Skatte-kontoret ringer..

Jeg har endelig gått til innkjøp av nye briller, og hver eneste dag denne uken har jeg trippet spent rundt og ventet på livstegn fra brillebutikken. Foreløpig har ingen ukjente nummer prøvd å få tak i meg, men i dag ringte telefonen endelig.

“Hallo, det er Christina”, sa jeg.

“Ja hei, jeg ringer fra Skatt Sør”, sa en blid damestemme i den andre enden.

Eh, hvaforno? Skatt Sør? Jeg kjente hjertet begynte å hamre fortere, for jeg har ikke sjekket selvangivelsen enda..

– “Jo”, fortsatte damen, “Det gjelder noen papirer vi har mottatt i forbindelse med inngåelse av ekteskap..”

– “Eh, jaa?”, pep jeg, mens hodet kvernet.. Hva kunne det være? Hadde ikke vi nettopp mottatt den godkjente prøvingsattesten fra Skatt Sør..?

“Nei, du skjønner”, sa damen, “Vi har jo nettopp behandlet en søknad fra dere, og lurer på hvorfor dere har sendt inn enda en? Den forrige ble jo godkjent, og..”

Herregud. Plutselig gikk det opp for meg hva som hadde skjedd. Den første søknaden hadde Peter klart å sende til feil adresse – men den måtte tydeligvis ha kommet fram likevel! Og mens den må ha ligget til godkjenning, satte vi himmel og jord i bevegelse for å få fylt ut de samme papirene på nytt. Da prøvingsattesten fra papirene vi trodde hadde havnet feil, var på vei til oss i posten – postet vi det vi trodde var søknadspapirene som endelig skulle havne i rett postboks..

 

 

“Eh, nei altså”, stotret jeg, “Det har seg sånn at samboeren min klarte å sende den første søknaden til feil adresse, eller altså, det vi tydeligvis trodde var feil adresse, da. Det kan jo se ut som de første papirene kom fram likevel.. Men vi tok ikke sjansen, så vi sendte dem inn på nytt. Til riktig adresse, denne gangen..”

Damen i telefonen lo, før hun forklarte at de hadde lurt litt på hva som hadde skjedd. Dette er tross alt den tredje søknaden de har fått fra oss på under tre år – så de stakkars folka på det kontoret må jo lure på hva i alle dager det er Peter og jeg holder på med..

“Den eneste forskjellen jeg kan se på de to siste søknadene”, begynte damen, “Er at dere har endret dato for vielsen. Og sted også, ja..”

Og akkurat dét er vel kanskje litt spesielt med tanke på at søknadene ble sendt inn med to ukers mellomrom 😉

 


#susehuer

 

/ Det kommer ikke flere søknader fra oss, Skatt Sør – vi lover å gifte oss nå 😉

7 kommentarer

Siste innlegg