Aldri mer mysefjes

I 1999 tok jeg meg en tur til optikeren for første gang – da var jeg 17 år gammel. Der fikk jeg beskjed om at jeg var nærsynt, og at jeg var så heldig å ha to skjeve hornhinner attpåtil.

Jeg aner ikke hvor lenge jeg hadde gått sånn, for jeg ser jo uten briller, men jeg blir ganske sliten i skrotten av å anstrenge meg. I tillegg til alt dette, har jeg så lenge jeg kan huske vært ekstremt lysømfintlig. Selv om sola gjemmer seg bak en sky, så kan det være for lyst for meg – og jeg blir gående og myse.

Alt dette byr på problemer, for så fort det blir for varmt om våren og om sommeren, får jeg noia fordi det føles som om brillene er i veien. Jeg tar dem derfor av og går uten isteden, og på sånne dager skulle jeg ønske jeg kunne brukt linser isteden. Men av en eller annen grunn vil de ikke sitte som de skal og derfor er jeg dømt til et liv som myse- eller brillefjes.

Et av tegnene på nærsynthet er jo at man har problemer med å se klart på lang avstand, og at man er nødt til å myse for å se skarpt. Dette er altså grunnen til at samtlige feriebilder av meg ser slik ut:

 

 

 

Det ser ut som jeg har det skikkelig kjipt bestandig, men det håper jeg det blir en slutt på nå.. For 18 år etter at jeg fikk briller for første gang, skal jeg endelig se fornøyd ut på feriebilder jeg også. Jeg har fått meg solbriller med styrke i brilleglassene!

Velkommen etter til meg, nå er det i alle fall slutt på mysingen og jeg ser frem til å slippe å måtte velge mellom å se klart, men myse mot sola – eller å ha på solbriller og ikke se en dritt.

 

 

Så i år kan jeg endelig ligge på stranda og lese en god bok uten problemer! Nei vent, jeg er jo småbarnsmor, jeg kommer jo ikke til å få lest så mye som et Donald-blad i sommer heller.

 

/ Ja ja, jeg slipper å myse da i hvert fall 😉

5 kommentarer
    1. Kan også anbefale solbriller som ser ut som vanlege solbriller men er tilpassa å ha utanpå vanlege briller. Då kan du ta dei opp og ned som vanlege solbriller – sidan du uansett har briller under så ser du jo alltid. Og når du ikkje trenger dei, så er dei ypperlege til å halde håret på plass! 😂
      Og du slepper byttet mellom briller når du kjører bil – inn og ut av tunell, inn og ut av hus osv. Eg diggar dei i alle fall. 👌🏻

    2. Haha akkuratt sånn er alle feriebilder av meg også. Jeg bruker linser da, men er så sykt lysømfintlig at jeg alltid har øynene igjen på alle bilder.
      Jeg kjører rundt med solbriller tilogmed når det regner 😂

    3. Kjøpte meg nettopp to par nye briller (seks år etter mitt første brillepar), begge agressive, nei progressive. Det ene paret skulle være solbriller. Til min overraskelse kom begge parene med blanke glass. De hadde GLEMT å farge glassene i det ene (eller hva de nå gjør). Fikk nye etter et par uker 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg