Konatil tar selvkritikk

Helt siden jeg startet denne bloggen har jeg hatt åpent kommentarfelt, og jeg lar også alle kommentarer gå gjennom uten at de må forhåndsgodkjennes.

De aller fleste av dere lister dere inn og ut igjen uten å legge igjen spor, men en gang i blant dukker det opp en og annen leser som har noe på hjertet som viser seg å være konstruktiv kritikk, og som får meg til å innse ting jeg ikke har tenkt over før. Og det er rett og slett fantastisk!

 

 

I går fikk jeg en sånn kommentar fra “Synøve”, som hadde lest sjokoladepudding-innlegget mitt “Påskedessert med god samvittighet“. Kommentaren lød som følger:

“Hei Christina! Jeg elsker bloggen din, og synes det er så fint med blogger som byr på noe ekte, ærlig og fint innhold! Og du er utrolig flink til å skrive, jeg koser meg skikkelig med alle innleggene dine. Jeg håper du nå ikke tar dette som noe annet en konstruktiv kritikk, for jeg har aldri hatt noe å utsette på det du skriver!

Men, jeg synes det er så synd at man må sortere mat etter “god samvittighet”, og dermed også “dårlig samvittighet”. Jeg er selv en jente i begynnelsen av 20-åra, og jeg merker hvor påvirket jeg kan bli av den ordbruken. Jeg tenkte med en gang at dette skulle jeg erstatte den planlagte sjokoladepuddingen med. Men jeg har jo egentlig ikke lyst til det, for jeg elsker sjokoladepudding!

Jeg er slank, sunn, og trener, så jeg burde jo egentlig ikke få dårlig samvittighet av å spise “vanlig” desserter full av sjokolade og sukker. Så lenge jeg ikke spiser det hver dag, og har et balansert kosthold, så mener jeg man kan spise stort sett det man vil. Jeg håper derfor i fremtiden at du kanskje tenker litt mer på hvordan ordbruken kan påvirke, og heller skriver noe a la “en annerledes dessert”, eller simpelthen “påskedessert”.

Som sagt, jeg elsker bloggen din og dette er ikke vondt ment. Bare en påminnelse:) Ha en kjempefin påske, med eller uten sukker og sjokolade!”

 

 

Først tenkte jeg: Jammen, dette er vel bare en liten filleting og ingenting å bry seg om..? Men så begynte det langsomt å gå opp for meg. Jeg er jo helt enig med Synøve – hvorfor i all verden skal vi klassifisere det vi putter i munnen med “god” og “dårlig” samvittighet? Mat skal vel ikke ha noe med samvittighet å gjøre?

Jeg må innrømme at dette ikke var i mine tanker da jeg valgte å kalle sjokoladepudding-innlegget for “Påskedessert med god samvittighet” – tanken min var simpelthen at siden påsken for de fleste av oss innebærer et noe høyere inntak av sukker enn vanlig, så syns jeg det er moro å leke meg med oppskrifter på sunnere varianter.

Men det betyr jo ikke at man ikke skal få spise det man vil med god samvittighet! Så lenge man har en fin balanse i kostholdet, så mener jeg det er ekstra viktig å kose seg med det man spiser.

På et eller annet tidspunkt blir det jo snakk om et mengdespørsmål, for det sier seg jo selv at det ikke er spesielt heldig å trykke innpå 9 kilo sjokolade på rappen – men hvis du virkelig elsker sjokoladepudding og gleder deg til å kose deg med favorittdesserten din – skal du selvfølgelig få lov til det 🙂

Så takk til deg, Synøve – håper du har husket å kjøpe inn det som trengs for å lage favoritt-puddingen din! Jeg er uansett sikker på at påsken kommer til å bli mye bedre uten samvittighet – god eller dårlig 😉

 

/ God påske, folkens!

21 kommentarer
    1. Helt enig med deg 🙂 flott innlegg og at du tar opp dette temaet 🙂 God påske til deg og dine ❤️

    2. Det er så sant det både du og Synøve skriver, all mat er ja-mat, og all mat er nei-mat. Alt handler om mengder. Spis sjokolade og gullerøtter med like god samvittighet 🙂

    3. Jeg er en av de som ofte lister meg lydløst i dørene på bloggen din, men dette innlegget fortjener ros! Elsker at du er så dønn ærlig, og tar den konstruktive kritikken du får opp som tema på bloggen (fremfor å grave det ned, eller begynne å beskytte deg med løsskudd tilbake). Du fremstår som en veldig reflektert og beundringsverdig dame, og det trenger vi i all påvirkningskraften vi står i overalt.
      Takk for det, og god påske! 😊

    4. Helt enig her, har man et “balansert” kosthold, bruker litt sunn fornuft og holder seg sånn passelig i aktivitet så går det fint 😄 Fanatisme og hysteri tror jeg ikke er bra for noen, alt i passer mengder er bra for kroppen. Og nyte sjokoladepuddingen innimellom 👍

    5. Fantastisk å se hvor bra du tar imot “kritikk”. Det er dessverre ikke så mange andre bloggere som gjør det 🙂 Veldig bra respons! Er også helt enig k at vi må bli flinkere å tenke over hvordsn vi skriver ting, spesielt når det kommer til mat og fysikk.
      Ha en fin påske!!:)

    6. Takk! Er så enig med dere begge to, kjenner jeg får litt stikk i meg hver gang jeg leser om noe det står man kan spise “med god samvittighet”, og tenker også som du sier at mat har ingenting med samvittighet å gjøre. Riktig god påske, med eller uten sukker🐥☀️😄

    7. Jeg tenker også at det er en feilkobling når “kose seg med maten” blir til “kose seg med sukker”, for det går vitterlig an å kose seg med mat uten masse sukker. Det viktige er vel at man spiser god mat, der smakene er i fokus, enten det er sukkerfritt eller sukkerrikt.
      .. bare en liten tilleggskommentar.. støtter ellers kommentatoren din.
      God påske!

    8. Kjenner jeg blir varm i hjertet av alle dine innlegg. Virkelig! Du virker så god og godt reflektert. Håper dere får en fantastisk påske! 🐣

    9. Jeg synes man kan bruke ”ja” og ”nei” betegnelser, jeg. Det er jo enkelte ting som er mer usunne enn andre så jeg ser ikke helt hvor ille det er. Selvfølgelig handler det om mengder, og jeg er jo for balanse, selvfølgelig. Det er bare det at jeg ikke synes at vi skal gjøre alt så himla åpenlyst. Det blir litt for mye av det gode når vi absolutt skal skryte av sjokoladen på en tirsdag, eller kakestykket på jobb. Spis det, og dropp å bry deg med eller dele det med omverdenen!
      Jeg forstår at det er ulike tanker der ute, og jeg er ikke ute etter noen debatt. Jeg vil bare si at det du skrev på innlegget ikke var feil på noen måte, men at det i dagens verden fort kan oppfattes som det. God påske 🙂

    10. Jeg synes at folk skal slutte å analysere og overanalysere alt mulig, jeg da. Alt blir jo liksom “feil” nå for tiden.
      Digger bloggen din, og den rååååsa genseren. Lyst til å dele hvor den er kjøpt?
      God påske!

    11. Jeg er SÅ enig med Synøve!
      Synes det er så utrolig teit å sortere mat etter god/dårlig samvittighet. Hvorfor i hel**te skal jeg få dårlig samvittighet for å spise noe usunt, hvis jeg i det store og hele er sunn og sprek? Alltid lurt på hvorfor man skal gjøre et nummer ut av “sunnere snacks”, “kake med god samvittighet”, “sukkerfritt påskeegg” osv… Hvorfor ikke kalle en spade for en spade, snacks er snacks og kake er kake tenker jeg.

    12. Første gang jeg kommenterer. Dette er jeg så enig i og takk til Synøve som skrev kommentaren. Christina, du er et herlig friskt pust i bloggverden og jeg elsker at hos deg er det skrivekunsten som står i fokus, samt uhøytideligheten. Du er rå!!
      Noe lignende jeg har tenkt på et par ganger, men ikke turt å si fordi jeg er redd for å bli oppfattet som overfølsom, er dette med kropp og kroppsbilde. Du er jo en flott stemme mot dette presset og byr på deg selv som en motvekt til dette. Tanken er i utgangspunktet topp! Men noen ganger virker det som du er misfornøyd med deg selv. Du framstiller det som du ikke bryr deg, men når du gjør narr av både pupper, rumpe, fødselskroppen, fotogenitet og samtidig virker som du er veldig opptatt av sunnhet, stusser jeg litt. For jeg mener du ser kjempebra ut. Jeg ser at gjenkjennelsesverdien er stor blant leserne dine og at dere ler av dere selv sammen. Det jeg forsøker å peke på er vel egentlig at det er en balanse her også, at det vil alltid være noen der ute som kanskje i utgangspunktet var fornøyd og identifiserer seg med deg, og kan bli påvirket av at du er misfornøyd.
      For selv om man gjør narr av “hengepupper” og samtidig ofte peker på hvor lite superstjerne man ser ut, og prøver å få fram at det er greit, skinner det så veldig gjennom at hvis du fikk velge, ville du valgt hvordan du så ut før barn og så videre. Og du som ser så naturlig bra ut! Flott, slank og ungdommelig.
      Kanskje jeg tolker deg helt feil! Det tar jeg i så fall på min kappe. Men et forslag til fremtidig innlegg kunne vært: Dette elsker jeg ved mitt eget utseende. Det sitter kanskje langt inne, men tenk så kroppspositivt!
      Klem til deg og fortsett den supre jobben du gjør!!

    13. Synes det er synd at man omtrent ikke kan skrive noen ting uten at man tråkker noen på tærne. Alltid er det noen som blir støtt av noe :/ Ja takk til sunne desserter med god samvittighet!

    14. Mamma sa alltid: det finnes ikke usunn mat men usunne mengder;) god påske og kos dere med sunne og usunne mengder av god mat og snacks;))

    15. Du burde blokkere ip til ribskog over her. Det er fler av dem. Peter burde også gjøre det. Bare sier ifra da dette er meget syke mennesker der ute

    16. Du er et godt menneske❤️, så flott å motta kritikk uten å gå i forsvar👏 Er enig med dere begge, jeg bruker å si man kan spise alt, men med måte!

    17. Syns det er så godt å lese bloggen til deg og Peter, dere er de mest jordnære bloggerne jeg veit om..🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg