Let’s talk about ex

For noen uker siden ble Peter kontaktet av Scenegal – en gjeng med lokale Larvikstalenter som planlegger en forestilling til sommeren som heter “Spillelista”. Der samler de musikalske minner fra forskjellige Larviksfolk – og Peter fikk æren av å bidra med en sang som betyr mye for ham.

Da Peter først ble spurt, sa han til meg at han kom til å velge sangen han og eksen hørte mye på før Peter dro i militæret. Vi lo så vi skrattet begge to, det var jo bare en spøk – men det fikk meg til å tenke på hvor ålreit det er at vi har et så avslappet forhold til ekser!

Mange syns kanskje det er rart, og jeg vet i grunnen ikke hvordan det ble sånn, men dette med tidligere forhold har vi vært veldig åpne og ærlige om fra dag én. Misforstå meg rett, det er ikke sånn at vi sitter og snakker om eksene våre mens vi spiser middag, men de gangene det av en eller annen grunn dukker opp, så føles det helt greit å snakke om.

Nå skal det sies at ingen av oss har nevneverdig kontakt med noen av eksene våre, og tanken på at vi har vært samboere med andre i flere år føles helt fjern, men jeg er så glad for at vi begge rakk å få noen forhold på samvittigheten før vi traff hverandre! Man lærer mye om seg selv og sine preferanser i hvert forhold man er i, og det er jo veldig fint å ha et sammenligningsgrunnlag i bagasjen.. 😉

Både Peter og jeg har opplevd kjærlighetssorg på kroppen flere ganger – og dét er jo opplevelser der man virkelig får kjenne at man lever. Jeg glemmer aldri at jeg lå i fosterstilling under dyna med rullgardina trukket langt ned mens jeg tenkte at nå, nå stopper faktisk verden. Dette går jo bare ikke, hvordan skal jeg komme meg videre?

Men så går dagene og ting gjør etterhvert litt og litt mindre vondt. Og plutselig når man den dagen der man tenker: “Herregud. Det kommer til å ordne seg. Ting er ikke bra – men jeg ser tunnelen og jeg vet at jeg kommer til å komme ut av den en dag!”

Men den merkeligste følelsen av dem alle – det er det øyeblikket der man innser at det faktisk var en grunn til at ingen av de tidligere forholdene fungerte.. Og at dersom noe som helst hadde vært ugjort, så ville ikke enkelte veier møttes:

 

 

Og det er jeg jo ganske glad for, her vi sitter med to små apekatter og har det som plommene i egget 🙂

Peter var forresten overbevist om at han måtte ha en dame som elsket “Kongen av Queens” og Pepsi Max. Jeg gjorde ingen av delene – men så fant han etterhvert ut at jeg ikke brukte 7 timer på badet før vi skulle forlate leiligheten, og da ordnet det seg likevel.

 

/ Noen ekser fortjener kanskje en liten takk også 😉

10 kommentarer
    1. Kjente skuffelsen bre over meg når jeg innså at det ikkje var en “s” forran ex..
      Men ja, jeg tror det er viktig å snakke om ekser. Jeg og mannen er gode venner med våre ekser begge to, da vi så og si er oppvokst på samme sted og tilfeldigvis har havna i samme vennekrets senere. Og fytti så deilig det er å ikke ha noe uoppgjort, og fytti så deilig det er å kunne være åpne og ærlige om slike ting for hverandre nå som det er oss!

    2. Jeg har barn fra før og har derfor fremdeles et godt og nært forhold til min eks. Noe både min elskede Lille Gubben og barnas Bonusmor ikke bryr seg noe som helst om. Tvert om – i 10 år har vi feiret 17. mai, julaften, flere bursdager og selvfølgelige ungenes konfirmasjoner sammen hele bølingen. :o) Vi kaller oss bare One Big Happy Family. :o) Middag eller vafler når unger hentes har vi også hatt mange ganger. Koselig er det. Faktisk har de også vært og besøkt oss på hytta vår. :o) Ikke alle ekser er duster.

    3. Er så enig! Fortid er fortid. Flott at det funker bra å være i samme vennekrets 🙂 Litt usikker på om det kommer noe ex-innlegg med “S” foran med det første – men man vet jo aldri 😉

    4. Ja, det er jommen ikke verst! Har noen sjalu forhold i bagasjen også, og er veldig glad jeg slapp å ha det sånn for resten av livet. Det var slitsomt, det 🙂

    5. Og her satt jeg akkurat igår på jobb og sa til kollegaene mine at jeg var glad jeg aldri har møtt noen av eksene til min mann, pga så sjalu som jeg er 😂😂,

    6. Jeg har ekser som ønsket meg dit pepper’n gror og ekser som lenge ga inntrykk av å ville tilbake. Ingen av delene gjør at det føles naturlig å ha kontakt utover et “hei” når vi møtes. De som oppfører seg normalt hyggelig og inkluderer ny partner i eventuelle invitasjoner, omgås jeg derimot uten problem. Er nok lurt å bruke hodet i forhold til bye-gones, så ingen føler seg villedet, brukt eller tråkket på… det være seg gamle og nye partnere.

    7. Bare så det er sagt, så handlet ikke dette innlegget om å omgåes gamle ekser altså 😉 Jeg har ingen kontakt med mine selv. Jeg siktet bare til at det føles ålreit at fortida ikke er et stadie som er lagt lokk på og aldri kan nevnes med ord. Selv når det gjelder de eksene der bruddet ble noget anstrengt 🙂

    8. Exer kan være artige avogtil. Har vært sammen med samboeren i 6 år nå og min beste venninne er exen hans 😀 Skal sies at jeg ble kjent med hu først da og at de “bare” var sammen i tenårene, men gudbedre som folk blir paffe hvis vi snakker om saken. Vi er alle i begynnelsen av 30-årene nå, move on liksom.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg