5 tips for den perfekte BH-en

For et par uker siden skrev jeg et innlegg som handlet om at Puppene mine er vekk og at ingen av de gamle bh-ene passer lenger.

Det jeg ikke skrev i innlegget, og som gjør historien litt småflau, er at jeg har en mor som jobber i en undertøysbutikk. Hun fikk jo selvsagt litt noia da hun leste blogginnlegget og så at jeg bare hadde bh-er som henger og slenger både her og der – og mente at det var på tide at jeg spanderte på meg noe nytt undertøy.

 

SONY DSC

 

Derfor stakk jeg en tur innom butikken hun jobber, og der ble jeg minnet på noen tips og triks som jeg tenkte å videreformidle. For alle vi jenter som har vært på bh-shopping alene, vet jo at det er lett å gå seg vill i bh-jungelen!

Som oftest står man i et prøverom helt for seg selv mens man svetter og irriterer seg over den kjipe lyssettingen, og da er det veldig enkelt å ende opp med å kjøpe en bh som bare passer sånn nesten – og som verken løfter eller former 😉

 


Som for eksempel dette 😉

 

Det fører meg rett til Tips nummer 1:
Dra til en undertøysbutikk der du kan få hjelp av butikkansatte som har skikkelig peiling! Ansatte som mamma, som hjelper deg å finne den perfekte bh-en for akkurat dine pupper og din kropp.

For kanskje bruker du nemlig ikke lenger den samme størrelsen som du alltid har kjøpt – kroppene våre endrer seg jo hele livet. Og hva med stropper som sklir ned over skuldrene, eller bryster som ramler litt over kanten når du bøyer deg framover? Det skyldes jo bare feil bh-størrelse – og spesialiserte butikker har noe som passer akkurat deg.

Men hvis du ønsker å kjøpe bh uten hjelp, er det lurt å huske på:

Tips nummer 2:
Ikke velg en bh med for stor omkrets rundt ryggen. Den skal sitte vannrett på ryggen, så dersom ryggstykket sklir oppover mellom skulderbladene, er omkretsen for stor. En huskeregel er at hovedtyngden av bysten skal bæres av ryggstykket, ikke av skulderstroppene – derfor er det viktig at bh-en sitter stramt nok rundt ryggen. Dessuten er det viktig at du bruker den ytterste hempen, slik at du har litt å stramme inn på etterhvert som bh-en blir slakkere i strikken.

 

Tips nummer 3:
Puppene skal ikke falle ut av bh-en når du bøyer deg framover, så pass på at du finner en cup-størrelse som er stor/liten nok og gir god støtte. Cupen skal være stor nok til å holde på hele brystet – og ikke så liten at den presser den øverste delen av puppene over kanten, slik at man ender opp med fire pupper. Det holder med to.

Foretrekker du bh med spiler, skal disse sitte tett mot kroppen og ikke føles ubehagelige, det samme gjelder den lille biten på bh-en mellom puppene, som det er viktig at sitter stramt inn mot brystbeinet.

 


Det var bedre!

 

Tips nummer 4:
Under skulderstroppene skal du få plass til én pekefinger under hver stropp; stroppene skal ikke skjære inn i skuldrene, og de skal heller ikke skli ned over overarmene. Og jo større bryster, jo bredere bør stroppene være, slik at vekten fordeles så mye som mulig.

 

Tips nummer 5:
Investerer du i en litt dyrere bh, så har du den litt lenger. Det sier seg selv at de billigste bh-ene er produsert i de billigste materialene og at kvaliteten blir deretter. Kjøp den beste lommeboka har råd til!

 


Og det er ingenting i veien med å kjøpe den samme modellen i ulike farger 😉

 

Ekspertene skal ha det til at man faktisk kan se yngre ut dersom man bruker undertøy i riktig størrelse – personlig har jeg ikke merket noe til akkurat dette.. Men samme det, det viktigste må jo være å finne en bh som holder på godsakene – uansett form og fasong 🙂

 

/ God søndag, med store eller små – lange eller korte!

17 kommentarer
    1. Ej tok en sjans en gong å bestilte en bh. D e nokke en berre les om at bloggera på topplista gjer. Den va fra sparkjøp. Å den satt som ett skudd. Så den bestilte ej 4 av😂 no ligg alle bh’ane mine i ei skuff under senga å bli vell aldri brukt igjen… ammebhane he tatt over plassen

    2. Ååå, så fine BH’er! Ser de er fra Triumph, men hvilken modell? Elsker Triumph sine, selv om de er dyre så varer de lenge!

    3. Største problemer her er 2 forskjellige størrelser 😩 Så hvis det passer på det ene så passer det ikke på det andre. Sports bh får det mest i her😩

    4. Har du testet sånne med innlegg som du kan ta ut i den ene? Har ei venninne som sliter med det samme problemet, og hun får hjelp i ordentlige undertøysbutikker 🙂

    5. Har faktisk ikke tenkt på det 😊 Får teste det ut når ammingen er ferdig. Har bare en undertøysbutikk her jeg bor. Å lommeboka har ikke råd til å kjøpe bh for 1000,- stk 😆 Å ser ikke for meg at cubus/lindex har greie på pupper 😆

    6. Oi, en sånn lommebok har ikke jeg heller altså. En kvalitetsbh-er trenger ikke koste så mye 🙂 Du får utnytte muligheten hvis du er på tur til en annen by en gang da, vettu – kanskje du finner en butikk som har greie på det 😉

    7. Haha sån er det å bo i nord😂 Dær man ikke kan ha mange butikker av samme slag så får vi en dyr butikk 😫

    8. Etter å ha ammet i ett år måtte jeg dra til en undertøysbutikk for å få tak i bh som passet meg. Deilig å få nye bher som satt som et skudd. Jeg var såpass fornøyd at jeg bestemte meg for å kjøpe ny bikini da sommeren kom. Dessverre for min del prioriterer de først og fremst dem med store bryster, ikke meg med andre ord. Da jeg sto på prøverommet og lurte på om de hadde samme bikini i en størrelse mindre fikk jeg beskjed om at det var den minste… Det var den selvtilliten. Nå er det ny runde med amming med barn nr to. Blir spennende å se hvordan puppene blir etter denne runden. 🙈

    9. Jeg var innom undertøysbutikk i helga og fikk kjøpt meg nye bh’er etter at størrelsen har forandret seg etter amming med minstemann (av en eller annen grunn forandret ikke størrelsen seg først gang jeg ammet),og for en herlig følelse og ha bh som sitter perfekt igjen! Vel verdt de 3-400 kr jeg måtte betale for hver av dem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg