hits

Fredags-smoothie

I gr kveld sjekket jeg vrmeldingen fr jeg la meg, s jeg visste at jeg kom til vkne til skikkelig ruskevr og sludd p bakken i dag. Likevel ble jeg alts s grinete da jeg slo opp ynene og kikket ut vinduet i dag tidlig.. Helt latterlig, jeg vet, men jeg er bare S klar for starte vrsesongen n!

Men men, til uka kommer finvret - og selv om det er kaldt ute s kan m jo lage seg en sommerlig smoothie for det! I gr la jeg ut noen bilder av en smoothie p snapchat, og dere gikk jo helt bananas. Jeg fikk flere hundre snapper i retur (!) fra folk som nsket oppskriften - og det skal dere sklart f.

 

 

Som jeg skrev i en snap i gr, s er barna mine snn middels glad i grnnsaker. De fr det p tallerkenen sin hver dag, men vi tvinger dem aldri til spise opp. Jeg hper sklart dette vil g seg til etterhvert som de blir eldre, men i mellomtiden m jeg lure dem litt.

Hemmeligheten bak nringsfulle smoothier, er grnnsakene du putter oppi. Frukt er vel og bra, men de inneholder mye fruktose, og dette merker i alle fall jeg veldig p blodsukkeret. S tenk frst og fremst grnnsaker, og bruk frukten som ndvendig stning og smaksnytelse.

Et av mine triks er frossen grnnkl. Jeg kjper inn noen pakker fersk grnnkl av gangen, s skyller jeg den godt fr jeg fjerner de store stilkene og stapper de grnne fine bladene i poser. S putter jeg posene i fryseren, slik at de ligger klare til neste gang jeg skal lage smoothie. Grnnklen blir helt spr nr den er fryst, og den mister den karakteristiske klsmaken ;-)

 

 

Hvis man ikke er vant til den "grnne" smaken, lnner det seg starte i det sm. Den frste uka holder det kanskje med en hndfull grnnkl, ogs kan man heller ke etterhvert. Frossen spinat er ogs bra, jeg bruker de sm posene med spinat som ligger i frysedisken. Frossen brokkoli funker ogs.

Jeg lager smoothie p yeml, og lager nok til fire store porsjoner. Det vil si at jeg fyller beholderen p bildet under - s har du en mindre blender kan du fint bare halvere oppskriften. Smoothien holder seg supert i kjleskapet :-)

 


Arkivbilde ;-)

 

De siste ukene har jeg laget denne varianten:

  • Grnnkl (fire-fem hndfuller)
  • 5 "puter" frossen spinat
  • 1/2 boks kokosmelk
  • en liten bit fersk ingefr
  • 4 ss kokosmasse (kan fint slyfes)
  • 2 dl br/frukt (dette kan vre litt lite for smakslker som er vant til "vanlig" kjpesmoothie, s smak deg fram.. Jeg bruker helst br - og smaker heller til med steviadrper som stning i tillegg)
  • en dsj yoghurt
  • litt vaniljepulver/vaniljedrper
  • Ca 1 liter vann (begynn med 8 dl og se an konsistensen)
  • For variasjon: mynteblader, kanel, sitronmelisse - gjerne alt oppi den samme smoothien ;-)

Jeg pleier ha en dsj gode fettsyrer (extra virgin kokosolje/mct cocosa) oppi ogs, men tilsetter dette i smoothieglasset slik at blenderen blir enklere f ren.

P dager der jeg har muligheten, lager jeg smoothien til frokost eller lunsj, og setter den kaldt i kjleskapet fram til ungene skal hentes i barnehagen. S har de noe slurpe i seg p hjemveien - og vips s har de ftt en dose grnnsaker og roet sulten slik at middagen kan lages i ro og fred.

Skal prve snappe live fra smoothie-produksjonen i morgen rundt lunsjtider, s flg med da hvis du er litt som meg og gjerne vil ha ting inn med teskje ;-)

 

/ God helg

16 kommentarer

Jeg pleier ogs tilsette en del havregryn oppi ogs da metter den enda mer :) M gjerne ha litt mer vski i, og blenderen m kjres litt ekstra. Men smaker fremdeles veldig godt! :)

Veldig godt tips nr smoothien skal drikkes med en gang, men sliter litt med konsistensen etter noen timer i kjleskap.. Men er jo ikke bestandig den skal lagres, og da blir det mer et mltid med havregryn oppi ja ;-)

Herregud s flink du er da! S mange gode fornuftige og fine tips! Flinke mammaen <3

For si det snn, etter et visst antall runder med barnehagevirus, gjr man det man kan for styrke immunforsvaret litt ;-)

Her er smoothie en stor hit. Men yngstesnupp drikker det ikke om den ikke er rd. S blbr er redningen gen min der. Jeg har ogs masse grnnsaker i, s de er vant med sm grnne kuler i smoothie (broccoli). Jeg koker ofte for mye grnnsaler til middag og sparer det til smoothie.

Hehe, viktig at den ikke har feil farge ;-) Kan anbefale coop-blandingene med papaya, melon og banan - da fr du den grnn med litt brokkoli eller grnnkl :-)

Hvilken blender bruker du? Noen du vil anbefale?

Vr er snart 7 r gammel og har vrt i bruk mer eller mindre hver dag. Den er kjpt p rawshop.no - regner med den samme modellen er utgtt for lengst, men sikkert erstattet med en som er enda bedre. Kommer til kjpe en ny derfra s fort denne sier takk for seg ;-)

Hei. Ser skikkelig godt ut. Har bare et sprsml. Jeg har lurt litt p hvordan det er bruke steviadrper i mat til barn. Har ikke klart finne noe godt svar p det. Har du noen tanker ang. dette?

S sm mengder som dette er snakk om, har jeg ingen betenkeligheter med bruke :-)

Hrtes veldig godt ut, men hper du er obs p bruken av spinat til sm barn.

Alt er under kontroll :-)

Har ofte lurt p dette, som omtrent alle bloggere nevner: "ulvetimen", nr barna

Er hentet i barnehagen, de er slitne og sultne. Middagen m lages i en fei... Men, som blogger med hjemmekontor, hvorfor er ikke middagen laget og ferdig nr ungene hentes? Hvorfor vente til etterp?

Overhode ikke frekt ment alts, men siden omtrent alle bloggere nevner ulvetimen, s kan det jo kanskje tenkes at blogging er fulltidsjobb? ha hjemmekontor er ikke ensbetydende med at man har tid til lage middag i arbeidstida - i alle fall rekker ikke Peter og jeg det :-)
Blir litt som sprre hvorfor dere som ikke blogger og som har normale arbeidstider, ikke bare lager masse middager i helgene nr dere har fri, og putter i fryseren snn at dere slipper lage middag den neste uka.. Jeg kjenner i alle fall ikke mange som gjr det. Hper du fikk svar p sprsmlet ditt, jeg regner med jeg svarer for en del andre bloggere der ute ;-)

Tusen takk for godt tips ang. grnnkl! Har heller ikke tenkt p at man kan spare grnnsakerne fra middagen:) Mitt tips er ha litt kologisk, kremet peanttsmr i smoothien. Vi er ikke s veldig glad i det p skiva, men det gjorde seg i smoothie.

Skriv en ny kommentar

Flg p Facebook