Fredags-smoothie

I går kveld sjekket jeg værmeldingen før jeg la meg, så jeg visste at jeg kom til å våkne til skikkelig ruskevær og sludd på bakken i dag. Likevel ble jeg altså så grinete da jeg slo opp øynene og kikket ut vinduet i dag tidlig.. Helt latterlig, jeg vet, men jeg er bare SÅ klar for å starte vårsesongen nå!

Men men, til uka kommer finværet – og selv om det er kaldt ute så kan må jo lage seg en sommerlig smoothie for det! I går la jeg ut noen bilder av en smoothie på snapchat, og dere gikk jo helt bananas. Jeg fikk flere hundre snapper i retur (!) fra folk som ønsket oppskriften – og det skal dere såklart få.

 

 

Som jeg skrev i en snap i går, så er barna mine sånn middels glad i grønnsaker. De får det på tallerkenen sin hver dag, men vi tvinger dem aldri til å spise opp. Jeg håper såklart dette vil gå seg til etterhvert som de blir eldre, men i mellomtiden må jeg lure dem litt.

Hemmeligheten bak næringsfulle smoothier, er grønnsakene du putter oppi. Frukt er vel og bra, men de inneholder mye fruktose, og dette merker i alle fall jeg veldig på blodsukkeret. Så tenk først og fremst grønnsaker, og bruk frukten som nødvendig søtning og smaksnytelse.

Et av mine triks er frossen grønnkål. Jeg kjøper inn noen pakker fersk grønnkål av gangen, så skyller jeg den godt før jeg fjerner de store stilkene og stapper de grønne fine bladene i poser. Så putter jeg posene i fryseren, slik at de ligger klare til neste gang jeg skal lage smoothie. Grønnkålen blir helt sprø når den er fryst, og den mister den karakteristiske kålsmaken 😉

 

 

Hvis man ikke er vant til den “grønne” smaken, lønner det seg å starte i det små. Den første uka holder det kanskje med en håndfull grønnkål, også kan man heller øke etterhvert. Frossen spinat er også bra, jeg bruker de små posene med spinat som ligger i frysedisken. Frossen brokkoli funker også.

Jeg lager smoothie på øyemål, og lager nok til fire store porsjoner. Det vil si at jeg fyller beholderen på bildet under – så har du en mindre blender kan du fint bare halvere oppskriften. Smoothien holder seg supert i kjøleskapet 🙂

 


Arkivbilde 😉

 

De siste ukene har jeg laget denne varianten:

  • Grønnkål (fire-fem håndfuller)
  • 5 “puter” frossen spinat
  • 1/2 boks kokosmelk
  • en liten bit fersk ingefær
  • 4 ss kokosmasse (kan fint sløyfes)
  • 2 dl bær/frukt (dette kan være litt lite for smaksløker som er vant til “vanlig” kjøpesmoothie, så smak deg fram.. Jeg bruker helst bær – og smaker heller til med steviadråper som søtning i tillegg)
  • en dæsj yoghurt
  • litt vaniljepulver/vaniljedråper
  • Ca 1 liter vann (begynn med 8 dl og se an konsistensen)
  • For variasjon: mynteblader, kanel, sitronmelisse – gjerne alt oppi den samme smoothien 😉

Jeg pleier å ha en dæsj gode fettsyrer (extra virgin kokosolje/mct cocosa) oppi også, men tilsetter dette i smoothieglasset slik at blenderen blir enklere å få ren.

På dager der jeg har muligheten, lager jeg smoothien til frokost eller lunsj, og setter den kaldt i kjøleskapet fram til ungene skal hentes i barnehagen. Så har de noe å slurpe i seg på hjemveien – og vips så har de fått en dose grønnsaker og roet sulten slik at middagen kan lages i ro og fred.

Skal prøve å snappe live fra smoothie-produksjonen i morgen rundt lunsjtider, så følg med da hvis du er litt som meg og gjerne vil ha ting inn med teskje 😉

 

/ God helg

16 kommentarer
    1. Jeg pleier også å tilsette en del havregryn oppi også da metter den enda mer 🙂 Må gjerne ha litt mer væski i, og blenderen må kjøres litt ekstra. Men smaker fremdeles veldig godt! 🙂

    2. Her er smoothie en stor hit. Men yngstesnupp drikker det ikke om den ikke er rød. Så blåbær er redningen gen min der. Jeg har også masse grønnsaker i, så de er vant med små grønne kuler i smoothie (broccoli). Jeg koker ofte for mye grønnsaler til middag og sparer det til smoothie.

    3. Hei. Ser skikkelig godt ut. Har bare et spørsmål. Jeg har lurt litt på hvordan det er å bruke steviadråper i mat til barn. Har ikke klart å finne noe godt svar på det. Har du noen tanker ang. dette?

    4. Vår er snart 7 år gammel og har vært i bruk mer eller mindre hver dag. Den er kjøpt på rawshop.no – regner med den samme modellen er utgått for lengst, men sikkert erstattet med en som er enda bedre. Kommer til å kjøpe en ny derfra så fort denne sier takk for seg 😉

    5. Hehe, viktig at den ikke har feil farge 😉 Kan anbefale coop-blandingene med papaya, melon og banan – da får du den grønn med litt brokkoli eller grønnkål 🙂

    6. Veldig godt tips når smoothien skal drikkes med en gang, men sliter litt med konsistensen etter noen timer i kjøleskap.. Men er jo ikke bestandig den skal lagres, og da blir det mer et måltid med havregryn oppi ja 😉

    7. Har ofte lurt på dette, som omtrent alle bloggere nevner: “ulvetimen”, når barna
      Er hentet i barnehagen, de er slitne og sultne. Middagen må lages i en fei… Men, som blogger med hjemmekontor, hvorfor er ikke middagen laget og ferdig når ungene hentes? Hvorfor vente til etterpå?

    8. Overhode ikke frekt ment altså, men siden omtrent alle bloggere nevner ulvetimen, så kan det jo kanskje tenkes at blogging er fulltidsjobb? Å ha hjemmekontor er ikke ensbetydende med at man har tid til å lage middag i arbeidstida – i alle fall rekker ikke Peter og jeg det 🙂
      Blir litt som å spørre hvorfor dere som ikke blogger og som har normale arbeidstider, ikke bare lager masse middager i helgene når dere har fri, og putter i fryseren sånn at dere slipper å lage middag den neste uka.. Jeg kjenner i alle fall ikke mange som gjør det. Håper du fikk svar på spørsmålet ditt, jeg regner med jeg svarer for en del andre bloggere der ute 😉

    9. Tusen takk for godt tips ang. grønnkål! Har heller ikke tenkt på at man kan spare grønnsakerne fra middagen:) Mitt tips er å ha litt økologisk, kremet peanøttsmør i smoothien. Vi er ikke så veldig glad i det på skiva, men det gjorde seg i smoothie.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg